Мостът Моранди край Генуа е съоръжение, при което са използвани все още експериментални техники по времето на неговото изграждане и не е било предвидено да издържи на днешното интензивно движение. Това заяви пред Франс прес италианската инженерка Марция Марандола, професор по история и архитектура в университета в Сапиенца, предаде БТА.

Неговият създател Рикардо Моранди, заедно с Пиер Луиджи Нерви (пионер в употребата на армиран бетон), е сред най-изтъкнатите италиански инженери от 20-и век и голям строител на мостове. Той е първият, използвал предварително натегнат армиран бетон още в началото на 1950-те години - техника, която по онова време е иновитивна и експериментална, изтъква италианската инженерка.

Моранди е построил моста в Кането близо до Флоренция, гигантският мост над езерото Маракаибо във Венецуела (най-дългият в света при построяването му през 1962 година), както и моста Баракиля в Колумбия.

Виадуктът край Генуа е дълъг 1,18 километра и е висок 90 метра и е един от най-усъвършенстваните механизми, посочва Марция Марандола. Построен е при особено деликатно равновесие, изчислено за точно определено тегло, с маржове за безопасност. Най-деликатните елементи са кабелите от предварително натегнат армиран бетон, опънати между настилката и пилоните, които амортизират всяко преминаване. Това равновесие е подписът на Моранди, подчертава тя.

Днес обаче трафикът е два пъти по-интензивен, отколкото се е предвиждало при изграждането му. Освен това се е увеличило и теглото на автомобилите. Според Марция Марандола едва ли съоръжението е можело да бъде пригодено за такъв голям товар.

Едно от решенията е било да се облекчи тежестта по моста чрез отклоняване на част от движението. От 10 години се мисли и за изграждане на алтернативен маршрут, най-вече за тежкотоварните камиони. Трудно би могло да се мисли за разрушаването му и заради интензивния жп трафик под моста, който щеше да бъде парализиран.

На въпрос на АФП дали може архитектът да се държи отговорен за срутването, инженерката отговаря, че това е прекалено опростенческо мислене. Тъкмо благодарение на такива експериментални съоръжения, с техните слабости, е станало възможно да се изучи как са били построени и какво не е могло да се предвиди при създаването им. Най-лесното сега би било да се хвърли вината на неговия създател, тъй като той вече не е тук, за да отговори (починал е през 1989 година), изтъква Марция Марандола.

По думите й, такива мостове са деликатни съоръжения, които искат по-специално внимание - както мостът Бруклин в Ню Йорк или Айфеловата кула в Париж. С времето поддръжката им разбира се струва повече от изграждането им и е много трудно да се правят конкретни интервенции по тях. В Генуа например поддръжката е била постоянна, но е трябвало да се преосмисли като цяло появата на целия този трафик, подчертава италианската инженерка.

До 20 души остават в неизвестност след срутването на мост, обяви междувременно главният прокурор на северозападния италиански град Франческо Коци. Той уточни пред журналисти, че все още не е ясна съдбата на 10-20 души.

Снимка: БТА

До днес италианските власти не бяха давали данни колко хора може да са в неизвестност след инцидента, отбелязва АП, цитирана от БТА.

Полицията междувременно понижи потвърдения брой на загиналите от 39 на 38. Ранените в трагедията са 15, като един от тях е в кома със сериозни черепномозъчни травми.

Днес, трети пореден ден, спасителите продължават да търсят оцелели сред отломките от бетонния мост.

"Ясно е, че съоръжението, както много други в Италия, е остаряло. Но на моста е извършвана поддръжка. Ще направим необходимите проучвания, заедно с прокуратурата, за разберем какво е довело до срутването и да не позволим подобни трагедии да се повтарят", заяви премиерът Джузепе Конте.

Заради трагедията властите наредиха инспекция на всички по-стари мостове и тунели.

"Анализираме договорите и сме готови да отменим концесиите и да наложим глоби до 150 милиона евро", заяви Луиджи Ди Майо - министър на труда и индустрията на Италия.

Повечето специалисти са на мнение, че несъвършената конструкция на моста е основна причина за срутването. Това говорят и хората в града.

През 60-те години мостът "Моранди" е даван като пример за инженерно постижение в Европа. С годините обаче се появяват съмнения, че конструкцията не е изчислена правилно и не може да носи собственото си тегло. Сега се припомнят и интервюта на инженери от 2016 година, в които се казва, че цялото съоръжение трябва да бъде подменено.

Мостът "Моранди" е петият, който се срутва в Италия за последните 5 години.

Свидетели разказват, че под развалините от моста се чували викове за помощ.

"Приближих се до прозореца. Тогава видях как мостът пропада, дъщеря ми беше близо до мен. Взех я на ръце, седях и гледах. Дъщеря ми тогава каза: "Татко, да се махаме от тук, защото ме е страх", разказва Габриел, който живее до моста, а сега домът му е под руините, цитира го Нова телевизия.

Около 600 души са евакуирани от района и те са другите жертви на трагедията. Те са живеели в блокове в квартала Сампиердарена. Някои от тях са намерили засега убежище при роднини. Други бяха подслонени безплатно в хотели или при частни лица, отворили безвъзмездно вратите на домовете си за тях. Трети са в център за настаняване, обособен в гимнастически салон.

"Къщите под моста са под риск. Тези хора трябва да получат нови домове и ще направим всичко възможно това да се случи най-скоро", заяви Марко Бучи, кмет на Генуа.

В момента на срутването, по моста минавал и бившия младежки национал по футбол Давиде Капело. Спасил се по чудо. Неговият късмет нямаха десетки хора, чиито семейства сега чакат отговори от властите.