Проблем наистина има, никой не го оспорва, но 100% увеличение на учителските заплати е просто невъзможно, изтъкна Вълчев пред Нова телевизия. По думите му ако такова нарастване на заплатите се реализира, то ще заеме 5% от БВП, което е недопустимо и нереално. Ако ме питате дали заплатите са ниски, да ниски са, но и със 100% увеличение на заплатата българският учител няма да живее добре, коментира министърът.
Социологическо изследване на Алфа Рисърч показа дълбока разделителна линия между родители и учители за начина на повишаване на заплатите. Според изследването 74% от родителите на ученици са на мнение, че е разумно поетапното увеличение на заплащането. За тях исканията за незабавно двойно увеличение са нереалистични, докато 77% от учителите настояват за незабавно увеличение със 100%.
Представите им за това, какви следва да са заплатите на учителите и директорите също се различават. Средната сума, посочвана от учителите, е 800 лева за тях самите (като 45% посочват под тази сума) и 1067 лева за директор. Средната сума според родителите е 589 лв. за учител и 809 лева за директор. Според изследването повечето анкетирани родители имат сходни доходи като тези на учителите. Поради това може да се очаква, че при продължаващо разминаване в позициите за това какво е реалистично и какво не, учителите могат да загубят и онази подкрепа, която сега срещат у родителите, анализират от Алфа Рисърч.
Изследването е проведено на 20–22 септември сред 800 родители на деца ученици и 550 учители.
Според сметките на правителството след юлското увеличение тази година средната учителска заплата е 444 лв., а от януари с предлаганото 10% увеличение, плюс 5% по диференцираното заплащане, тя ще надхвърли 560 лева. Синдикатите обаче твърдят, че сега учителската заплата е 375 лв., а с предлаганото увеличение от януари тя ще стане 402 лв.
По предварителни данни на синдикатите най-висок процент стачкуващи ще има в София, Пловдивска и Кърджалийска област, Бургас и Хасково. Вероятно обаче изцяло затворени школа няма да има. Просто част от учителите ще преподават, а други - не. Така учениците ще трябва да гадаят, за да разберат кой час ще учат и в кой не. За детските градини обаче е ясно, стачкуващите не приемат децата.