В момента сертификатът "Зелена карта", който прави валидна българската застраховка в чужбина, задължително влиза в полицата за страните от европейското икономически пространство, но за други 13 държави се купува допълнително

Ако депутатите приемат предложението задължителното покритие да обхване и тези държави, това ще доведе до оскъпяване на полицата дори и за шофьори, които не излизат от България, казват специалисти.

13 са държавите, за които в момента трябва да се закупи допълнително сертификат "Зелена карта". Сред тях са Турция, Сърбия и Македония. Ако застрахователите трябва да допълнят риска от пътни произшествия в тях, както предполагат новите текстове, това ще оскъпи гражданската отговорност за много водачи, обясни пред "Хоризонт" Цветанка Крумова, която ръководи една от големите застрахователни компании у нас.
 
"Естествено е, че полицата ще бъде по-скъпа, защото ние ще трябва да прилагаме една усреднена премия за целия обхват на застраховката", коментира Крумова.

Около 30% от щетите, плащани от застрахователите, са за произшествия в чужбина.
 
Орлин Пенев, ръководител на Националното бюро "Зелена карта", смята, че поскъпването на застраховка "Гражданска отговорност" няма да е драстично.
 
"Пазарът е твърде крехък и твърде чувствителен в това отношение за приказките, които се говорят, че ще скочат 30, 40 или 50 процента. Не мисля, че би могло да стане това нещо в скоро време. Съгласен съм, че цената на застраховката "Гражданска отговорност" е изключително ниска от гледна точка на елементите, които се покриват", каза Пенев.

За тези, които никога не излизат от България, които досега имаха възможност да получат отстъпка, тази отстъпка вече ще бъде невъзможна, предупреди Цветанка Крумова.

Друга причина за поскъпването е 10-кратното вдигане на лимита на отговорност при произшествие от сегашните максимум 1 млн. лв. при смърт на човек на 10 млн. лв., но без значение от броя на пострадалите.

Настоящата зам.-шефка на Комисията за финансов надзор Ралица Агайн е категорична, че не трябва да има поскъпване на "гражданската". Мотивът й е, че застрахователите вече не могат да искат допълнително да се плаща за „Зелена карта“.

„Лимитът на „Гражданска отговорност“ засяга обезщетенията само в България. А нито доходите у нас, нито обезщетенията се доближат до сегашните лимити“, каза Агайн.

С проекта за нов Кодекс за застраховането, приет неотдавна от правителството, се допуска и договорът за задължителната застраховка "Гражданска отговорност" на шофьорите да може да бъде сключен за срок до три години, както и разширяване на покритието й за определени случаи. Затова водачите би трябвало да получат отстъпка от цената.

Никоя от компаниите обаче още не е смятала какви ще бъдат отстъпките и дали изобщо ще се дават.

Очаква се промените да се разглеждат в парламента след лятната ваканция на депутатите и да влязат в сила от началото на 2016 г.