Територията на България се характеризира със силно пресечен релеф. За реализирането на трасе на железопътна линия за скорост над 200 км/час е необходимо изграждането на много и скъпи съоръжения -  тунели, мостове, виадукти и др., което значително оскъпява проектите, обясни Ламбрев в интервю за БТА.

Друг мотив за отказ от високоскоростни железници са късите разстояния между експлоатационните пунктове на масовите товаропотоци. За конвенционалната железопътна мрежа скоростта до 160 км/час е напълно достатъчна, е мнението на генералния директор на НКЖИ.

До края на 2013 г. ще бъдат изградени железопътни високоскоростни линии за комбиниран превоз - пътнически и товарен, каза още Ламбрев. Движение на влакове със скорости, чувствително по-високи от тези, с които сега се реализира трафика в мрежата, ще имаме след завършване на строителството на участъците Пловдив - Свиленград - Турска граница; Пловдив - Бургас и Септември - Пловдив, уточни той.

В края на миналата година стана ясно, че Китай ни е поканил да се включим заедно с Турция в проекта им за високоскоростна железница, съобщи тогава транспортният министър Александър Цветков.