Това стана ясно от доклада на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) по повод ефекта от новите правила за паркиране в столицата. Докладът беше представен от изпълнителния директор Тодор Тодоров и директора на поделение "Паркиране и мобилност" Румяна Милова, съобщи БТА.

Въвеждането на новите правила и такси за паркиране в София предизвика много протести. Според промените, живеещите в синя и зелена зона в центъра на София могат да паркират по постоянен адрес само с винетни стикери. В противен случай те се таксуват по 2 лева на час за синя и 1 лев на час за зелена зона, каквито са новите цени за паркиране.

От ЦГМ са репатрирали 30 000 автомобила през последните 9 месеца. Скоби са поставени на 90 000. Проверките на автомобилите са се увеличили с 12 на сто спрямо предходното деветмесечие. С 10 процента е спаднал броят на репатрираните автомобили спрямо същия период на миналата година.

През септември броят на смс-ите за паркиране в синята зона е 253 000, а през октомври броят им е нараснал на 280 000. От Центъра отчитат увеличение с около 10 процента на смс-и в синята зона, докато в зелената зона увеличението е от 52 процента.
Причината според експертите е, че през септември много от хората са паркирали без да заплащат смс или талон, но не са били санкционирани. Затова и увеличението от 10 процента не означава реално увеличение на броя на паркираните автомобили в синята зона.

От Центъра съобщиха, че приходите от скоби през септември са 203 000 лв. за двете зони, а през октомври са се увеличили със 105 000 лв. През септември приходите от синята зона от талони и смс-и са 175 000 лв., а от зелената - 361 000 лв.

Ефектът от въвеждането на новите правила за паркиране е постигнат - идеалният център на София е свободен от автомобили. От ЦГМ възнамеряват да направят анализ, чрез който да се види дали новите правила за паркиране в столицата ще доведат до екологично по-чиста среда. Резултатите от този анализ ще бъдат представени на всяко тримесечие.