Фериботният комплекс край Варна не е ремонтиран, откакто е създаден и по тази причина направихме бърза организация и бяха отпуснати 13 милиона лева с помощта на Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура". Това каза днес при визитата си в комплекса министърът на транспорта Георги Гвоздейков.

Той обясни, че средствата ще бъдат вложени изцяло за ремонтирането на определени обекти в комплекса. До края на годината очакваме по обявените четири процедури за обществени поръчки да бъдат подписани договори и да бъдат ремонтирани паркингът, цехът за смяна на талиги на железопътните вагони, които са с руски стандарт, както и други съоръжения.

Снимка: БТА

По думите на министъра този обект е от изключително значение, защото при започването на въстановяването на Украйна след войната тук ще бъде основна точка за експорт и приемане съответно на механизация и товари, и се надяваме българската държава да спомогне доста в този процес.

Снимка: БТА

Гвоздейков каза, че дотогава ще бъдат извършени всички ремонтни дейности и този терминал трябва да е по европейски стандарт, да бъде използван целево и в крайна сметка да се използва пълният капацитет. Според министъра до една година, година и половина ремонтите трябва да се приключили.

Снимка: БТА

В отговор на въпрос ще се търсят ли фериботи като плавателни съдове министърът коментира, че задачата им е да се усили процеса на работа на този терминал и по думите му, "когато предложим качествено обслужване тук, тогава фериботите сами трябва да дойдат да ни търсят, а не ние тях".

Запитан за удълбочаването на пристанище "Варна" министърът каза, че се надява то да свърши както е по срок - до края на февруари следващата година. По принцип работим усилено, но все пак се съобразяваме и с проекта на общината с тръбата, посочи Гвоздейков.

Снимка: БТА

Интермодалният терминал във Варна също е идея, която не е спряна и също се работи усилено, каза Гвоздейков и добави, че се надява този вид терминали тепърва да трупат потенциал, защото в крайна сметка жп-транспортът е с огромен потенциал и той трябва да бъде развиван с високи темпове.

Българските държавни железници (БДЖ) са много гореща тема, знам какво съм заварил и моята задача е да променя това, което е в момента, към по-добро, добави министърът. Той обясни, че това няма как да стане за ден или два. България има огромния шанс да промени ситуацията през немалкото средства, които идват през Плана за възстановяване и устойчивост и това може би ще е началото на модернизацията на пътническия железопътен транспорт в България, каза Гвоздейков. Той изрази надежда до 2027 година, когато приключват датите за финалните проекти, да имаме наистина модернизирана железница и да предоставяме качествена услуга на обществото. Обявените процедури за обществени поръчки за чисто нов подвижен състав за БДЖ са за около два милиарда лева.

Системата за спешна медицинска помощ по въздух също е в доста напреднал процес. Към момента се провеждат тестовете на хеликоптера в Италия, който вече е слязъл от поточната линия и се надяваме до края на годината той вече да бъде с регистрация, каза Гвоздейков. Предстои обявяването на процедура за обществена поръчка за изграждането на шестте оперативни бази, мисля че до края на годината този процес също ще бъде факт, каза министърът.

Запитан дали им ръст на въздушния трафик над страната, Гвоздейков посочи, че има и той е провокиран от геополитическата обстановка. По думите му като цяло локацията на България е място, където минава голяма част от трафика за Азия, но е в рамките на нормалното и няма толкова голямо натоварване.