Георг Георгиев е председател на Младежи ГЕРБ вече втори мандат. Политолог по образование. Народен представител от ГЕРБ в 43-то, 44-то, 45-то и 46-то Народно събрание. Заместник-министър на външните работи в кабинета на Бойко Борисов от май 2017 до април 2021 г. За изборите на 14 ноември Георг Георгиев е кандидат за депутат в две листи на партията - в 24 МИР-София и в 14 МИР-Перник.

- Г-н Георгиев, социолозите ви отреждат първото място на изборите на 14 ноември? Как си го обяснявате този феномен - след масови протести миналата година и половингодишно "изчегъртване" ГЕРБ отново да води?

- Ако трябва да сме докрай обективни, ГЕРБ никога не е спирала да води. На всички избори, които се проведоха през тази година, дори и на вторите, които формално бяха спечелени от ИТН, ГЕРБ запази абсолютно лидерската си позиция сред избирателите в страната.

Не бих нарекъл обаче това "феномен". Доверието, което ние получаваме от страна на българите, е закономерност, вследствие на нашия непрестанен и честен контакт с тях. През всички години, в които нашата политическа сила е била част от властта, никога не си позволихме да поемем ангажименти, за чието изпълнение да нямаме ясната формула и инструментариум, с които те да бъдат изпълнени.

А забележете - ГЕРБ идва на власт винаги в моменти на глобална криза. През 2009 г. се изправихме пред финансово-стопанската. През 2014 г. трябваше да се справяме с миграционната, а през 2020 г. ни връхлетя КОВИД-пандемията. Въпреки тези световни сътресения правителствата на Бойко Борисов не просто стабилизираха държавата, а реализираха и видим напредък във всички направления на публичния сектор. След като само за няколко години си увеличил БВП с почти 100% при запазване на консервативна данъчна политика, свалил си безработицата до близо нулеви нива и си повишил жизнения стандарт, сами можете да си отговорите защо "изчегъртването" беше мисия - невъзможна.

- Ще ви стигне ли обаче преднината и ще успее ли този път ГЕРБ да сформира правителство, каквото спешно трябва на страната?

Причината да няма редовно правителство се казва Румен Радев. Кризата днес е пряка функция на вдигнатия юмрук и последователната деградивна политика, която президентът водеше в последните години. Той и т.нар. "партии на протеста" свалиха политическия диалог до нивото на квартална свада, а резултатът беше предизвестен.

Това, което не успяха да калкулират обаче е, че когато започнеш бой, вероятността сам да получиш удари е огромна. Именно това направиха и ИТН, Мая Манолова и ДБ. Те стартираха процес на безсмислено, празно противопоставяне, което целеше да понижи доверието в ГЕРБ. За сметка на това обаче предизвикаха скандал помежду си, който прерасна в размяна на цинизми.

Тоталното отсъствие на елементарна политическа култура роди феномени, които, занемели от ужас, наблюдавахме да безчинстват в национален ефир или от парламентарната трибуна.

Днес вече ми е трудно да прогнозирам какви евентуално биха могли да бъдат конфигурациите в бъдещото 47-о НС, за да дам еднозначен отговор дали кабинет на ГЕРБ ще бъде възможен, но така, както и досега, ние ще продължим да търсим обединение и консенсус на база на политическото представителство, което българите излъчат. Единствени, като системна политическа партия, предложихме министър-председател и състав на кабинет при 45-я и 46-а парламент.

Ако и сега избирателите ни удостоят със своето доверие, ние ще поемем своята отговорност в опит да изведем страната от катастрофата на прага, на която се намира след управленията на Радев. Формулата за това обаче ще дадат резултатите от предстоящите избори.

- Имате ли червени линии, които няма да пресичате за следизборни коалиции?

- Червените линии са нашите принципи. Партията мандатоносител по традиция задава тона на евентуалните преговори между представителите, които биха могли да влязат в състава на коалиция. А ГЕРБ има ясна, конкретна и подробна програма за всеки един публичен сектор, с визия за неговото развитие, поставени цели и инструментариум за тяхното реализиране. Не на последно място ние разполагаме и с експертния ресурс. От тази гледна точка на всеки, който преговаря с нас, би му било много лесно да се ориентира в това, което ние бихме очаквали от своите потенциални партньори. Държавата в момента има нужда от стабилност, а не от експерименти.

Така парламентарното мнозинство, което ще застане зад бъдещото правителство, трябва да бъде солидно, добре конструирано и сигурно в подкрепата, която ще оказва на кабинета. Плаващи формати и неясни договорки не биха могли да създадат трайно управление, а това значи сигурен провал, който в условията на здравна, икономическа, финансова и социална кризи не можем да си позволим. Изпълнителната власт трябва да знае, че разполага с консенсус с всички институции, в това число НС и президентство, за да бъде в състояние пълноценно да изпълнява своите задължения и да стабилизира отново страната.

Поради тази причина резултатите от президентските избори в някакъв смисъл може да се окажат още по-решаващи, тъй като България има нужда от успокоение и единство, а не от шумен скандалджия с вдигнат срещу народа си юмрук.

- България е в здравна и енергийна криза, вече не е пресилено да се констатира. Къде се провалиха служебните управляващи? И какво трябва да се направи, за да се измъкнем от кризите?

- Здравната криза бе предрешена още, когато един антиваксър оглави МЗ. Провал във ваксинационната кампания, брутална саморазправа с едни от най-добрите лекари и професионалисти в сферата на здравеопазването, неграмотно управление на системата. Същинската криза дори леко закъсня поради наистина отличната кондиция, в която министрите Ананиев и Ангелов оставиха здравеопазването и буферите, които цялостната политика на кабинета Борисов заложи. Това обаче вече е в миналото.

Управлението на КОВИД-пандемията е по-скоро в режим на свободно падане, което ни коства хиляди човешки животи, препълнени болници и медицински персонал на прага на силите си. На фона на това бяха спрени и допълнителните средства за лекарите и здравните работници на първа линия. Ако ГЕРБ отново управлява, този хаос ще бъде преустановен.

По отношение на енергийната криза, от 2019 г. нашето правителство водеше преговори с ЕК за въвеждане на т.нар. "механизъм за капацитет". През юли тази година процесът щеше да бъде финализиран, държавата да бъде в състояние да подпомогне въглищните си централи, да повиши производството на електроенергия, а оттам и да омекоти и предотврати ударното покачването на цените на тока.

Отделно от това ние предложихме система за компенсации на бизнеса и създаване на критерии за подпомагане. Всичко това можеше да стане факт при последната актуализация на бюджета. Уви предложенията ни за финансиране бяха отхвърлени, а преговорите, за които споменах - прекратени. Резултатите са налице - фирмите колабират, а с тях и цялата ни икономика и индустрия. При наше правителство тези мерки, за които споменах, ще бъдат незабавно приведени в изпълнение, така че да съхраним компаниите и работните места.

- Кого да виним за провала на ваксинацията и първото ни място по смъртност - здравния министър, служебното правителство, лекарите или българите сме си такива, недоверчиви?

- По ред следва да започнем от президента Радев, който само до преди няколко месеца използваше всеки информационен повод, за да се подиграе с пандемията и да я отрече. Продължаваме към министъра на здравеопазването Кацаров, който употребяваше националния ефир, за да промотира антиваксинационните си теории и да разколебава хората. И завършваме с всички онези, които предоставиха поле за изява на откровено некомпетентни, злонамерени и опасни "специалисти", които от началото на КОВИД-пандемията положиха наистина огромни усилия, за да въведат обществото в заблуждение и да го лишат от възможността да направи информиран избор.

Всичко това, опаковано в липсата на каквито и да е активни действия от страна на държавата и служебния кабинет, в настоящия момент дават катастрофата, в която се намираме.

- Вие можете ли да посочите кои от въведените по времето на ГЕРБ мерки за подкрепа на бизнеса в момента са запазени, продължени и работят?

- Вярвам, че въпросът Ви е риторичен. Мерките не само са преустановени, но и преди дни служебният вицепремиер Пеканов с гордост изтъкна, че на бизнеса няма да бъдат предоставени каквито и да е помощи и компенсации, тъй като не се намираме в режим на локдаун. 60/40, 80/20, а дори и допълнителните средства за медицинските работници на първа линия вече са само хубав спомен. От Румен Радев и неговото правителство - толкова.

- Кандидат сте за депутат в две листи на партията - четвърти в 24 МИР в София и втори в листата в Перник. Кое е общото и кое е различното, от което хората се нуждаят в тези два избирателни района?

- Независимо къде живеят, хората се нуждаят от сигурност и предвидимост. Те искат да знаят, че зад гърба си имат стабилна държава и институции, които могат да им гарантират нормална среда, в която да учат, работят и живеят качествен живот. Теми, като здравеопазване, образование и социална политика, са абсолютно универсални, независимо в кой край на България се намирате, така че в това отношение София и Перник не правят изключение.

Транспорт, инфраструктура, услуги за гражданите, дигитализация, околна среда и зелени политики са също част от въпросите, които вълнуват гражданите и на двете места. Разбира се, това което различава, са мащабите и обемите. Едно силно управление на държавата, с качествено работещ парламент, може да отговори на нуждите на регионите, и както е било и досега, знаете, че никога не сме делили общините по какъвто и да е субективен политически признак.

Навсякъде живеят български граждани, които имат правото срещу данъците си да получават условия за покачване на тяхното благосъстояние. Именно затова и ще работя в случай, че стана народен представител - почтеният данъкоплатец да получава помощ, отношение, съдействие и закрила от държавата и нейните институции.

- Бяхте заместник-министър на външните работи в кабинета на Бойко Борисов. Ако отново управлява ГЕРБ, ще коригирате ли нещо в позицията ни спрямо Република Северна Македония? По-меки или по-твърди трябва да бъдем спрямо натиска да бъде приета за член на ЕС? И какво е мнението Ви за опита отвън да ни се наложи съществуването на "македонско малцинство"?

- България е суверенна държава и никой не може да й налага нищо, което е в разрез с нейните национални интереси. Българската конституция ясно и категорично третира въпроса с малцинствата. С това се и изчерпва тази тема, тъй като тя е просто несъстоятелна и това е обосновано в множество позиции, изразявани през годините от различни институции.

Ние винаги сме били искрени приятели на РСМ и сме вървели рамо до рамо с тях през целия им път на евроатлантическа интеграция. Без България тази тема дори нямаше да стои на дневния ред на ЕС. Благодарение на правителството на Бойко Борисов посоката на Западни Балкани към Европа бе дадена.

За съжаление обаче наблюдаваме поведение от страна на нашите съседи в РСМ, което не съответства на духа на добросъседството, което така силно желаем и двете страни. Докато България не отчете траен напредък по линия спазване на сключения през 2017 г. Договор за приятелство и добросъседство, не считам, че ние бихме могли да променим своята позиция по отношение на еврочленството на РСМ.

Нашите приятели оттатък границата трябва да разберат, че европейските ценности са не само добро пожелание, но и основа, върху която градим нашия общ начин на живот. А той изключва езика на омразата във всички негови форми, а тъкмо напротив - насърчава контактите между хората, икономическите връзки, инвестициите, културния обмен. Докато не видим налице трайно придържане към всички тези принципи, не смятам, че ще имаме мотив да променим позицията си.

- Виждаме, че ситуацията в Черно море се нагнетява и напрежението по оста Москва-НАТО-Вашингтон. Преди време бившият премиер Бойко Борисов беше казал, че не желае там да вижда военни действия, а туристически лодки. Според Вас, нашата дипломация в момента бездейства ли, или защитава българския интерес?

- Българската дипломация е подчинена на специално законодателство, което много ясно регламентира правилата и принципите, по които тя работи. Българските дипломати са висококвалифицирани професионалисти, които добре знаят какво значи български национален интерес, а техните действия не се влияят от временни конюнктурни явления. Там, където думата има дипломацията и по-специално МВнР, качеството на решенията прави остър контраст с това на онези, които се взимат в други институции, за които външнополитическата активност е далечна и непонятна материя.

Така например, "дипломацията" на Румен Радев постави страната ни в изолация, която най-ясно си пролича по време на инициативата "Три морета", когато по-голямата част от страните-участници бяха представлявани на ниско политическо ниво. Това на езика не международните отношения означава, че домакинът не се ползва с нужното доверие и легитимност. Сами си даваме сметка защо това е така. Външната политика на г-н Борисов превърна България в незаобиколим фактор в Централна и Източна Европа.

По пътя на енергийните доставки, търговските маршрути и транспортните връзки ние бяхме водеща сила в региона на Балканите. Целият ЕС разчиташе на нас и знаеше, че страната ни пази добре външните граници от миграционната заплаха. Днес дори това вече не е факт с препълнените бежански центрове и незаконно пресичащите и на вход, и на изход нелегални мигранти. Онова, което засега ни запазва на международната сцена, е добрата репутация, която Борисов остави, и усилията на тихия дипломатически фронт. За съжаление и това има своя предел, а всички помним състоянието на международните ни отношения в периода 2013-2014 по времето на кабинета "Орешарски".

- Какъв трябва да бъде българският президент?

- Хубавата българска дума "разбран". Българският президент трябва да бъде разбран човек. Диалогичен и мъдър, личност, която намира общото дори между толкова сложни и различни хора като нас, българите.

Българският президент трябва да бъде всичко друго, но не и Румен Радев. 

Снимка: Младежи ГЕРБ

Купуването и продаването на гласове е престъпление!