Стана ясно кои са българите, отвлечени с кораба "Галакси лийдър" в Червено море
38-годишният капитан Любомир Чанев и старши помощник капитанът Данаил Веселинов, на 39 г., са от Петричко и Горна Оряховица
Капитан на отвлечения в Червено море британски кораб е 38-годишният Любомир Чанев. Другият отвлечен българин е старши помощник капитанът Данаил Веселинов, на 39 г., съобщи БНР, позовавайки се на свои източници. По информация на варненската компания, която е наела на работа нашите моряци, плавателният съд в момента се намира в пристанище в Йемен.
Капитан Чанев живее със семейството си във Варна, а корените му са от петричкото село Кавракирово. Родителите му, които са земеделски производители, и сестра му, от години живеят в благоевградския квартал "Струмско". Към момента отказват да говорят за случая.
За това, че вторият отвлечен е 39-годишният Данаил Веселинов от Горна Оряховица пред общественото радио е потвърдила съпругата му Събина Веселинова. Той е завършил Военно-морското училище и е бивш военен. За последно жената е говорила с него в събота, когато не е имало проблеми.
"Беше усмихнат, нямаше проблеми и притеснения, всичко беше наред. Последно беше активен в събота, ние се чуваме постоянно. В неделя на обед, около 13 ч., е бил на линия и явно след това са ги нападнали".
Екипажът е бил на плаване с автомобиловоза от около месец и половина. По думите на Веселинова съпругът ѝ работи за варненската компания посредник за наемане на екипажи "Стамко" от 13 години и никога не е имал проблеми.
"Никой не ни е търсил за искане от откуп или да ни предаде съобщение от съпруга ми", разказва Събина Веселинова. Според нея отвличането на кораба е станало внезапно, но не изключи и да са намесени политически причини, свързани с войната в Близкия изток.
Съпругата научила, след като ѝ се обадили по телефона в неделя вечерта от офиса на гръцката компания, която менажира екипажите. Съобщили ѝ, че корабът, на който съпругът ѝ плава, е отвлечен и няма новини за екипажа.
По-рано пред "24 часа" Веселинова призова:
"Искам да призова всички хора да се помолят за отвлечените моряци на кораба Galaxy Leader. Това е единственото, което искам! Надявам се на чудо и те да се върнат".
Съпругата казва, че няма никаква връзка до момента: "Сигурно са им взели телефони, компютри и едва ли ще могат да се свържат, ако не им позволят".
"Единственото, което ме притеснява, че той е човек, който ще защити екипажа си, ако стане нещо. Капитанът и той е такъв, изключително отговорен към кораба и екипажа. Но се надявам всичко да мине мирно и тихо, да ги пуснат по някакъв начин. Казаха ни, че трябва да имаме търпение, защото разрешаването на тази заложническа криза може да отнеме и 3-4 месеца".
По думите на Веселинова Япония, която е оператор на кораба, е започнала сериозни преговори и има надежда екипажът да бъде пуснат.
Двамата български моряци са обучени за всякакви ситуации на море, но за момента не е известно какви са били действията на похитителите при отвличането на кораба, каза пред БНТ к.д.п. Золтан Сулай, собственик на посредническата компания, която е наела двамата българи от екипажа.
"И двамата българи на борда са изключително опитни. Капитанът е със 17-годишен стаж на море, от които осем като капитан далечно плаване. Старши помощник-капитанът - 11 години опит, от които 8 години на позицията старши помощник-капитан. Изключително опитни, наши много добри и доверени кадри. Искам да се обърна към семействата на двамата наши колеги, да се държат, да им вдъхна кураж да вярват и всички се надяваме, убедени сме, че случаят ще има положителна развръзка и се надяваме това да бъде час по-скоро".
На плавателния съд освен българи, има и мексиканци, украинци и филипинци, но не и израелци, съобщи по-рано АФП.
Районът на Червено море не се води високорисков, но до определени координати. След 2009 г. има възможност за наемане на охрана след преминаване на Суецкия канал, макар че в този участък не е имало отвлечени кораби досега. Мартин Иванов, зам.-председател на Моряшкия синдикат, обясни:
"Кораби, които посещават този район, започнаха да вземат въоръжена охрана при преминаване на този район, но искам да подчертая, че това не е задължително, това си го решава корабособственикът, може да е свързано и с изисквания на застрахователя. Ако този кораб е имал въоръжена охрана, тя би трябвало да е на борда в позицията, в която са го отвлекли, независимо че тази високорискова зона започва доста по-на юг".
От менинговата компания във Варна казаха пред БНТ още, че са наели още над 100 моряка, които работят на израелски кораби. Взети са мерки на най-високо ниво морският път през Червено море да се избягва до успокояване на ситуацията и нормализиране на международните отношения.