ГЕРБ и "Възраждане" внесоха предложения за промени в Закона за вероизповеданията, с които искат единствен представител на традиционното за страната вероизповедание - източното православие - да е Българската православна църква - Българска патриаршия и да се попречи на възможността за регистрация на повече от една православна църква като юридическо лице, която да използва в наименованието си названието "православна".

Според ГЕРБ регистрираните вероизповедания могат свободно да определят своите наименования, но ясно трябва да се отличават от единствената признатата по закон православна църква, а именно Българска православна църква - Българска патриаршия.

В мотивите си към законопроекта от ГЕРБ припомнят, че приемайки като съдържание на правната норма, че Българската православна църква - Българска патриаршия е член на Едната, Света, Съборна и Апостолска църква, законодателят признава само тази абревиатура БПЦ - БП, която е утвърдена по каноните на Вселенската църква и това е традиционното православно вероизповедание, което има предвид конституционната норма на чл. 13, ал. 3 от Закона за вероизповеданията.

С направеното предложение в законопроекта се цели не създаване на ново различно правно съдържателно положение и да се изключи каквато и да е възможност за неправилно правоприлагане и/или тълкуване.

От "Възраждане" посочват, че постановлението на Върховния касационен съд (ВКС), в което се посочва, че старостилната църква може да се нарича православна, на практика е поредният опит за разкол в църквата

Според "Възраждане" това в дългосрочен план ще създаде разделение в православния свят, което категорично не бива да бъде позволявано, както и че подобни действия се явяват заплаха за националната сигурност на България.

Във връзка с решението на ВКС от Светия Синод на Българската православна църква - Българска патриаршия пък предупредиха представителите на държавната власт, че Църквата в България е изправена пред опасност от нови разделения.

В изявление на БПЦ-БП се посочва, че "Бог не е Бог на безредие, а на мир. Тъй е по всички църкви между светиите (1 Кор. 14: 33)". Обични в Родилия се за нашето спасение Богомладенец братя и сестри, уважаеми представители на държавната власт, в дните на рождественския пост, в навечерието на великия празник - Рождеството по плът на нашия Господ Бог и Спасител Иисус Христос, радостта ни беше помрачена от вестта за едно колкото неочаквано, толкова и печално със своите последствия съдебно решение. След като светата Църква в България беше измъчвана в продължение на повече от две десетилетия от достопечалното разделение на политически инспирирания разкол (1991-1998 - 2009 г.), който с общите усилия на всички - Църква, законодателна, изпълнителна и съдебна власт - беше напълно преодолян, днес сме изправени пред опасността от нови разделения. Отново се поставя под съмнение идентичността на Българската православна църква - Българска патриаршия (БПЦ-БП). Днес отново сме изправени пред отваряне на вратите чрез този съдебен прецедент за роенето на множество организации, които претендират да се наричат и да бъдат "православни църкви", заявяват от Светия синод.

И подчертават, че без всякакво съмнение, институционален изразител и представител на традиционното източноправославно вероизповедание в Република България е Българската православна църква - Българска патриаршия. БПЦ- БП е изразител на традиционното източноправославно вероизповедание, което е толкова присъщо за бита, душевността, културата, народопсихологията на българския народ поради дълголетното изповядване и практикуване, че се е превърнало в естествено правно явление. Съществуването на БПЦ-БП като уникално социално явление "не от тоя свят", е от категорията на факти с непреходно историческо и цивилизационно значение за българската държава и за Европа, така че с основание се признава за юридическо лице по силата на закона (ex lege).

"Според чл. 13 от Конституцията традиционна религия в Република България е източноправославното вероизповедание. Конституционният законодател говори за едно източноправославно вероизповедание, а чл. 10 от Закона за вероизповеданията също в единствено число определя, че представител на традиционното източноправославие е самоуправляемата Българска православна църква - Българска патриаршия", се казва в изявлението.

В него се пояснява, че основополагащ принцип в каноничното (вътрешно) право на Православната църква е, че на конкретна държавна територия може да съществува само една-единствена Църква с един-единствен предстоятел и едно-единствено Свещеноначалие (Свети събор, Архиерейски събор) (вж. напр. пр. 2 на Втория вселенски събор и мн. др.). Паралелното упражняване на юрисдикционни правомощия от страна на няколко епископи на една и съща територия в границите на дадена Поместна църква (взаимозастъпващи се юрисдикции) е грубо нарушение на божествените и свещени правила на Църквата, които са постановени и утвърдени от Вселенските събори. Признаването и разрешението за регистрация от страна на съда на друга (втора) паралелна "православна църква" в границите на българската държава е в остро противоречие с този канонически принцип и накърнява религиозните чувства, убежденията и правата на православните християни в страната, понеже поставя под съмнение правото им на религиозно самоопределение тъкмо като Православна църква, заявяват от Светия синод на БПЦ-БП.

"Във въпросното решение се твърди, че различието в "календара" е "доктринално" (= догматическо, вероучително) различие. Ако обаче организацията "Българска православна старостилна църква", която претендира за регистрация, е различна в доктринално отношение, то тя не може по никакъв начин да използва при самоопределянето си и в своето наименование прилагателното "православна". Следователно тя или е неправославна (инославна или иноверна) църква и като такава има всяко право да бъде регистрирана именно като неправославна (без да използва заблуждаващото и подвеждащо название "православна", което има еднозначен смисъл и се отнася само до БПЦ-БП в определението, дадено от конституционния законодател и от Закона за вероизповеданията в Република България), или пък трябва да приеме, че е православна и като такава е неразделна част от едната, единна и единствена Българска православна църква - Българска патриаршия, се казва още в разпространеното изявление.

"Дължим да заявим, че употребата на различния календари (календарни стилове) не е доктринален (догматически) въпрос. Доказателство за това е, че Българската православна църква - Българска патриаршия се намира в пълно евхаристийно и каноническо общение с редица Поместни православни църкви, в които богослужението се извършва по т.нар. стар стил (Йерусалимска патриаршия, Сръбска православна църква, Руска православна църква и т.н.). Също така в самата БПЦ-БП съществуват енории, в които - по снизхождение (каноническа икономѝя) - с благословението на съответните епархийски архиереи, богослуженията се отслужват по "стария стил", поясняват от Светия синод.

Оттам допълват, че без истинско общение в Господа няма Църква. "Православната църква е основаната от нашия Господ Иисус Христос преди повече от две хиляди години и осветена чрез благодатта на Светия Дух общност от вярващи, която се разпростира по най-различни страни и места по света и обхваща в себе си множество народи, които преобразява и превръща в един народ Божий. Тя обединява в единството на духа чрез връзките на мира (Еф. 4:3). БПЦ-БП е в пълно и неразривно евхаристийно, догматическо и каноническо общение с всички останали Поместни православни църкви. Тя е самата Православна църква на територията на Република България, която е призната от всички Поместни църкви. Така, както Господ Иисус Христос, Който е Глава на Църквата, която е Негово Богочовешко Тяло, е Един и Единствен, така и Православната църква е една и единствена на съответната държавна територия. Така, както Христовата жертва е една и единствена, веднъж-завинаги извършена за нашето спасение, така и светата Евхаристия, която се извършва на дадена конкретна територия (епископия, митрополия, Поместна църква), е една и единствена", се посочва в изявлението.

От Светия синод поясняват, че уникалността на наименованието с всичките му атрибути, без никакви добавки и промени в словореда на "Българска православна църква - Българска патриаршия", произтича от същността на Църквата и свидетелства за най-важния въпрос за всяка Поместна православна църква - признаването от другите Поместни църкви в светото Православие. "Нарушаването на тези основополагащи канонични и законови принципи чрез създаването на паралелни "православни църкви" води до ерозиране на Църквата и до подкопаване на нейните институционални устои, а по този начин се отразява на мира и единството на мнозинството от българския народ, което членува в БПЦ-БП. Вярваме и сме уверени, че с Божията помощ ще бъде преодолян възникналият сериозен канонически и юридически казус", изразяват увереност от БПЦ-БП.

В изявлението от Светия синод се обръщат и към "обичните братя и сестри от т.нар. старостилна общност", като заявяват, че "с болка и с отеческа в Христа любов ви призоваваме да се завърнете в спасителния Кораб на каноничната Българска православна църква - Българска патриаршия. Нека Родилият се за нашето спасение Господ Иисус Христос да просвещава умовете и сърцата на всички ни, за да бъдем носители, изразители и благовестители на Неговия небесен благодатен мир, а не сеячи на разделение в трудните и изпълнени с изкушения времена, в които живеем! Нека и ние, заедно с ангелското войнство да възкликнем: Слава във висините Богу, и на земята мир, между човеците благоволение! (Лука 2:14)".

И Министерски съвет по-рано днес се обяви против регистрацията на Българската православна старостилна църква. Дирекция "Вероизповедания" на МС нееднократно е давала отрицателни становища относно нейната регистрация. В тази връзка премиерът Димитър Главчев е категоричен, че Българската православна църква е една и неделима, подчертавайки важността на нейното единство за обществото.