Когато прелита с бръмчащия си двутактов двигател, той звучи като мотопед. Руснаците ги изпращат масово преди прецизните си ракети, за да объркат украинската противовъздушна отбрана. Те атакуват жилищни сгради, електроцентрали и електропроводи. Повече от две години "Шахед-136" е световен символ на ударите на Русия срещу Украйна.

Shahed-136 се описва като евтин и ефективен ирански дрон-камикадзе. Твърди се, че цената му е между 20 000 и 50 000 долара в зависимост от обема на производството и специфичните модификации. Всичко това е добре известно. По-малко известен е произходът на Shahed-136, който е разработен, не единствено, но най-вероятно Германия.

През 80-те години на миналия век в Бон по поръчка на тогавашното западногерманско министерство на отбраната е разработен дрон, много подобен на Shahed-136. След обединението на Германия обаче Бундесверът вече не разполага с пари за него. Проектът е прекратен. Това повдига два въпроса: Дали германската технология за безпилотни летателни апарати, разработена преди добри 35 години, е попаднала в чужди ръце? И още: Използва ли се днес за бомбардиране на украински градове?

Дрон като самолет камикадзе

Историята започва с една компания, която днес вече не съществува. През 80-те години на миналия век германските въоръжени сили възлагат на авиационната компания Dornier да разработи антирадарен дрон. Намерението е било този дрон да се използва за откриване и унищожаване на противникове радарни позиции. Оборудван с радарен детектор и взривно устройство с тегло до 50 килограма, той трябвало да пикира към целта като самолет камикадзе.

Три години след възлагането на поръчката през 1992 г. Dornier представя два прототипа на безпилотния самолет DAR (Drone Anti-Radar) на полигона на Бундесвера в Мепен в германската провинция Долна Саксония. В този момент вече е ясно, че целите на Луфтвафе не могат да бъдат реализирани. Първоначално плановете са били да се сформират две ескадрили безпилотни самолети, в които да има повече от 4000 от тези дронове камикадзе. Когато обаче бюджетът за отбрана е съкратен след Обединението, пари за проекта вече няма.

Още тогава има признаци, че освен Германия има и някой друг, който проявява голям интерес към проекта за дронове. През 1987 г. самата компания Dornier обявява, че работи с израелците по разработването на безпилотния самолет DAR. Това пише американският експерт Дан Гетингър в изследване за дроновете камикадзе, публикувано през 2023 г. В това изследване той разглежда подробно предполагаемото германско-израелско сътрудничество в областта на безпилотните летателни апарати.

Снимка: БТА/AП

Гетингър пише, че два антирадарни дрона с до голяма степен сходни характеристики явно са ес появили в резултат на отношенията между Dornier и Israel Aerospace Industries в средата и края на 80-те години на ХХ век. Единият е германският дрон DAR, а другият - израелският Harpy. И двата имат една и съща конструкция на делтавидно крило и тласкащо витло.

Германска технология в израелски дрон?

Гетингър също така дава представа за това, в какво би могло да се състои германско-израелското сътрудничество. Той пише, че израелците са се фокусирали основно върху радарното устройство за насочване, което е било инсталирано не само в Harpy, но и в дрона DAR. От друга страна, не е ясно дали израелците са получили от Dornier проекта за своя дрон. В своето изследване Гетингър оставя този въпрос отворен.

На други места обаче има ясни индикации за това. През 1995 г. известното британско военно списание "Jane's" съобщава, че "Harpy" е разработен в Израел, но "използва базов самолет с делтавидно крило, придобит и модифициран от Германия". Това означава, че Harpy вероятно съдържа германска технология.

Ако Гетингър и "Jane's" са прави, то това може да се обобщи по следния начин: преди 35 години германците и израелците са разработили идентични системи за безпилотни самолети. И двата са проектирани така, че да могат да бъдат изстрелвани от товарни контейнери, след което автоматично да търсят противникови радари по предварително зададен маршрут на полета. В края на 80-те години на миналия век тази технология е представлявала малка военна революция.

Известно е, че тогава Германия и Израел вече от известно време си сътрудничат по проекти в областта на отбраната, без това да се афишира. Разумно е да се предположи, че това може да се отнася и за този проект за безпилотен самолет. И така, дали Германия и Израел са работили официално заедно по разработването на дрона?

Германското правителство е уклончиво

"Нойе Цюрхер Цайтунг" отправи запитване до германското министерство на отбраната в Берлин, Airbus Defence and Space като правоприемник на Dornier и до Israel Aerospace Industries. Докато Airbus Defence and Space заяви, че "няма допълнителна релевантна информация", Israel Aerospace Industries изобщо не отговори. Докато Министерството на отбраната в Берлин заяви, че в проекта не участват други държави освен Германия.

Следователно не е имало правителствено сътрудничество. И така, как се е стигнало до проект, в който, по всичко личи, германски и израелски технологии са били обменени и инсталирани в идентични безпилотни самолети? Дори и Германия и Израел да не са си сътрудничили официално, правителството трябва да даде своето одобрение, ако германски компоненти са инсталирани в израелско оръжие. Дали това разрешение е дадено?

Отговорът на федералното правителство беше уклончив. "Не сме в състояние да предоставим никаква информация за лицензите за износ, защото са минали повече от 30 години", заяви говорителка на Министерството на икономиката. Тя добави, че правителството не съобщава за конкретни индивидуални лицензи независимо от това, тъй като това може да засегне и търговските и бизнес тайните на съответните дружества.

Изведнъж се появява Shahed-136

Днес има и други, далеч по-мощни германски и израелски безпилотни летателни апарати. Следователно човек би могъл да се задоволи с отговора на германското правителство и да остави въпроса на мира. Но преди няколко години изведнъж се появиха ирански безпилотни самолети, които не само поразително приличат на външен вид на безпилотния самолет DAR и израелския Harpy, но и копират техния принцип на камикадзе. Как е възможно това?

Има едно възможно обяснение. Между средата и края на 90-те години на миналия век Израел е продал на Китай около 100 безпилотни самолета Harpy. Сделката очевидно е била сключена тайно. Тя става известна едва няколко години по-късно. През юли 2002 г. американският в. "Вашингтон Таймс" съобщава, че по време на китайско военно учение в провинция Фудзиен са били забелязани няколко дрона Harpy. Фудзиен се намира точно срещу Тайван и е особено подходяща за евентуални въздушни атаки срещу острова.

Снимка: Efrem Lukatsky/АР/БТА

"Нойе Цюрхер Цайтунг" поиска да разбере от германското правителство дали то знае за израелската сделка с Китай. Обикновено производител на оръжия, който използва германска технология, се нуждае от нов лиценз за износ от германското правителство. Правителството обаче не засегна този въпрос в отговора си.

По време на сделката за Harpy с Китай се твърди, че обхватът на дрона вече е бил увеличен от 150 на 500 километра. В анализ на американския мозъчен тръст Jamestown Foundation за израелско-китайските военни отношения от 2005 г. се посочва, че САЩ са били информирани за сделката с Китай за дронове и не са били доволни от нея. Те обаче също не са я предотвратили. Въпреки че първоначалният договор за покупка предвижда модернизация на китайския Harpy, през 2004 г. САЩ призоваха Израел да отмени този договор.

Тясно партньорство на Китай с Иран

Така че има ясни индикации, че дронът е пътувал от Израел до Китай. Но как е могъл да стигне оттам до Иран?

Китай отдавна поддържа близки военни отношения с Иран. Наред с други неща, се твърди, че е подкрепил местния режим в изграждането на производствени центрове за важни военни платформи като крилати ракети, артилерия, бронирани превозни средства, бойни кораби и ракети. Това сочи анализ на индийския мозъчен тръст Observer Research Foundation за оръжейните доставки на Китай за Иран от септември тази година. В него обаче се посочва също така, че Китай "изключително неохотно сътрудничи или продава местни високотехнологични военни стоки, особено усъвършенствани безпилотни самолети или модерни бойни самолети".

Дали тази оценка е съвсем точна, е най-малкото съмнително. В доклад в израелското сп. "Israel Defense" от април тази година се посочва, че иранският Shahed-136 е много подобен на Harpy. Следователно може да се предположи, че дронът е "продукт на сътрудничеството между Китай и Иран".

Ако това е вярно, тогава кръгът се затваря: Безпилотен самолет, вероятно разработен съвместно с германска компания преди 35 години, е продаден от Израел на Китай, който по всичко личи, че е предоставил технологията на Иран.

Много е вероятно това да е било така. Теоретично обаче не може да се изключи напълно, че плановете за дрона са попаднали в Иран по друг начин.

Снимка: SavunmaSanayiST.com

Различните протагонисти продължават да развиват дрона през годините. Вече има версии с обсег над 2000 км. Германският експерт по безпилотни летателни апарати Улрике Франке пише докторската си дисертация за германските проекти за безпилотни летателни апарати преди около десет години. Сега тя работи за Европейския съвет за външни отношения в Париж. Според нея има ясни индикации, че германски и израелски компании са си сътрудничили при разработването на дроновете DAR и Harpy.

"Израелската аерокосмическа индустрия е участвала по някакъв начин в проекта DAR, като или е разработвала съвместно, или е възприела германска технология", казва тя пред "Нойе Цюрхер Цайтунг". Въпреки това категорични доказателства няма. В крайна сметка има много улики, но няма абсолютна сигурност. Франке ги обобщава по следния начин: "Dornier и израелците вероятно са конструирали дрона, а Китай и Иран вероятно са се вдъхновили от проекта и са модифицирали дрона."

Иран официално представи "Shahed -136" през декември 2021 г. Малко повече от година по-късно страната достави стотици от тези дронове на Русия за. Само през ноември режимът на Владимир Путин изстреля 2 500 дрона Shahed-136 по украински градове. По-голямата част от тях вече са модифицирани от Русия версии на Shahed-136, известни и под руското наименование Герань-2.

Разработен като оръжие за борба с радарни позиции за германските въоръжени сили, има много признаци, че технологията на дрона DAR все още се използва 35 години по-късно. Германия обаче все още не разполага с такъв дрон камикадзе във военния си арсенал.