Така започва репортаж на агенция Франс прес, в който се описват животът и вярванията на обитателите на това забравено от бога село, пише БГНЕС.

"Изучавам нашата религия, искам това и моите родители ме подкрепят", казва  10-годишната Зайнеб, облечена в пъстри шалвари и със забрадка на цветя. Тя повтаря молитвата на арабски след младия имам на селото Мохамед Камбер, завършил университет в Саудитска Арабия и обвинен през януари от прокуратурата, че насажда радикален ислям.

Според него понятието радикален ислям идва от Запада, на арабски такава дума не съществува. "Ако под тази дума там разбират бомби и атентати, ислямът категорично забранява това и аз съм първият, който му се противопоставя. В противен случай ще водя ли детето си тук?, заявява той.

През януари прокуратурата наложи домашен арест на 13 души, в това число и Мохамед Камбер - имами и мюфтии, обвинени, че принадлежат към организацията "Ал Вакф" ал Ислами, чието седалище е в Саудитска Арабия. Според прокуратурата от 2008 г. до 2010 г. те проповядвали радикална идеология, основана на елементи от салафизма - строго течение на сунитския ислям, основано върху стриктно и буквално тълкуване на Корана - по време на молитви в джамиите, лекции и разговори в кафенета.

Още през 2005 г. посолството на САЩ заяви в доклад, публикуван от сайта Уикилийкс, че "ислямският екстремизъм в България предизвиква реална тревога" поради "растящата безработица и датираща отдавна дискриминация". Пропорционално на броя на населението на България мюсюлманската общност е най-многобройна в ЕС - 13% - турци, помаци и роми.
Обвинените са помаци, най-религиозната общност сред мюсюлманите, защото тяхната идентичност идва от религията, заявява проф. Евгения Иванова, специалист в изучаване на това малцинство.

През октомври 2010 г. полицията претърсва дома на Мохамед Камбер и се сблъсква с жители на Лъжница, които в продължение на 5 часа не й позволяват да отнесе конфискуваните книги. 72-годишният Ибрахим Шоков, който е участвал в акцията, смята, че "властите не искат образовани имами".
"Ние сме мюсюлмани, но не по-малко сме български граждани", подчертава той.

Изказани в печата подозрения за евентуална логистична подкрепа на българските мюсюлмани в атентата на 18 юни на летището в Бургас, при който загинаха петима израелски туристи, шофьор на автобус българин и атентаторът самоубиец, пораждат силно възмущение в Лъжница.
"Коранът забранява насилието", посочва Ибрахим Шоков сред одобрителните коментари на околните клиенти на кафене.

Някои от 1600-те жители на това село се обявяват за турци, отричайки българския си произход, което според историците е следствие от насилствената асимилация по време на комунистическия режим в това село, дало през 1973 г. най-малко 5 жертви. "Комунистическите власти ме принудиха да приема християнското име Иван. Онези, които отказваха, ги биеха, а след това ги депортираха. Разкъсваха шалварите на жените", разказва Ибрахим.

Евгения Иванова обаче е категорична: "Дори някой да се опитва да проповядва ислямизма, българските мюсюлмани не приемат този тип пропаганда."