Инж. Жиянски пред Dir.bg: За "Мостове в риск" и опасностите на 20-ия км на АМ "Тракия"
Специалистът обяснява на професионален език защо колоните трябва да бъдат отводнени незабавно
Преди месец екип на Dir.bg. инспектира моста на Витиня. Там открихме, че в една от колоните на виадукт при км 36+000 има вода. Сега се натъкнахме на същото, даже и в по-големи размери. Но вече сме на 20-и километър на магистрала "Тракия". Написахме писмо до Агенция "Пътна инфраструктура". те ни отговориха следното: "В отговор на Вашия сигнал ви предоставяме следната информация: През последните години Агенция "Пътна инфраструктура" започна ремонт на виадуктите на автомагистралите "Тракия" и "Хемус". Повечето от съоръженията не са ремонтирани откакто са построени през 70-те и 80-те години на миналия век, заради хроничното недофинансиране на пътния сектор. В момента агенцията ремонтира виадуктите при 17-ти, 18-ти, 20-ти, 37-ми и 38-ми километър на АМ "Тракия" , както и моста над р. Елшишка при 89-ти км. Ремонтът на виадукта при 20-ти километър е на колоните на съоръжението, включва и тяхното отводняване."
Това е причината отново да потърсим за мнение строителя на виадуктите от Витиня до Правец инж. Владимир Жиянски. Ето какво разказа той пред Dir.bg.
- Инж. Жиянски, в Dir.bg показахме проблем на виадукта при км 36+000 на магистрала "Хемус", след като установихме, че в една от колоните на стълб №1 има вода. Оказва се, че на магистрала "Тракия" положението е още по-тежко. На 20-и километър от пътя, който в момента е в ремонт, вода има в 5 колони. В една от колоните буквално прелива. Колко опасно е това?
- Говорим за процеса на карбонизация, който предполага разрушаване на пасивиращия слой, образуван около носещата армировка, вследствие на хидратацията на цимента поради проникване на въглероден двуокис от въздуха и попаднала влага. Това е процес продължителен във времето, като по-опасна и динамична е съставляващата влага. При този процес се образува ръжда, която има свойството да създава опънни напрежения вследствие увеличаване на обема си и като резултат, бетоновото покритие се нарушава. Тук не става дума за технологични проблеми при изграждане на колоните по метода на "пълзящия кофраж".
- В случая ръжда има много. Тя се вижда с просто око?
- Тук разглеждаме случай, при който имаме воден стълб в колоните, воден напор. Каква е височината на водния стълб, не се знае. Явно периодично в колоните се образува воден стълб и тази вода идва отнякъде и минава през порите на стоманобетона. Вследствие на водата се получава отмиване на циментовия камък в бетона. Разрушава се структурата на бетона. Арматурата корозира, губи качества и се компрометира колоната. Трябва незабавно да се огледат. Това е, ако имаме воден стълб. Трябва да поясня, че ако целият стоманобетон е под вода - и отвън, и отвътре, а водата не съдържа достатъчно въздух, тогава не наблюдаваме карбонизация. Има равновесие и не се разрушава стоманата и бетонът. Тук наблюдаваме вода само вътре в колоните. Този случай при оразмеряване на съоръжението е изключен теоретично, не се разглежда от проектантите-конструктори - за избягване попадането на вода се предвиждат битумна обмазка, хидроизолация, дренажи, кладенци и т.н.
- Какво трябва да се направи?
- Колоните трябва да бъдат разкрити от насипи. Да се види какво е състоянието до ниво фундамент.
- Колко е опасно това, което заснехме?
- Това нещо е изключително сериозно. Ние не знаем кога и как се е появила тази вода. Нещо много важно - не знаем химическия състав на водата. Дали има киселини във водата? Ако е агресивна, това е още по-опасно за стоманобетона.
- Хората казват, че Венеция е цялата под вода...
- Да, така е. Но точно това обясних. Ако всичко е под вода, се предвижда бетонът да е водоплътен, ако само вътре в колоните има вода, много е различно. И във Венеция не говорим за замръзване. А при колоните, които сте снимали и има вода, може да се предполага, че през зимата замръзва. А това е още по-лошо.
- С какъв бетон е строено навремето?
- Бетонът за колоните е марка 300. Това означава, че едно кубче бетон трябва да издържи 300 кг натоварване на квадратен сантиметър. Следеше се якостта на бетона на 3-тия, на 7-ия ден, на 28-ия ден. Тогава не ползвахме химически добавки. Сега има добавки, които правят бетона хидрофобен, водоплътен и т.н. Колоните на "Тракия" са строени в периода 1973-1976 година.
- Какво да се направи сега, за да се помогне?
- Първо трябва да се извади водата. Незабавно да се отводнят колоните, пълни с вода. Има технологии съвременни. Сега на база нанотехнологии се възстановява пасивиращият слой около арматурата, създава се хидрофобна структура в дълбочина на бетона. Така се възстановява якостта на сечението и елемента. Нашите проектанти предприемат друг подход. На "Хемус" увеличават бетоновото покритие с около 15 сантиметра. Въпрос на техническа и икономическа целесъобразност.
- От АПИ получихме отговор на наше писмо, че колоните на 20-ти километър се ремонтират и ще бъдат отводнени...
- Само с отводняване няма да мине. Трябва да се прегледа цялата кола. Трябва да се възстанови сечението и да се вземат мерки да не се пълни пак. За да се пълни колоната, освен пори явно има и пукнатини. Трябва да се отстранят. Трябва да се свърши такава работа, която ще преустанови корозията. Работата е сериозна.
В редакцията получихме видео, заснето от Камен Михайлов. Приканваме всички наши читатели, които имат подобни материали, да се свържат с нас.