Едно към едно от кмета: За мръсния въздух, Крусев, Графа и става ли по-добър град София
Йорданка Фандъкова описа в детайли борбата със столичните проблеми
Един през друг, въпросите към Столична община се трупаха успоредно със снежинките от първия сняг през последните седмици. Започна се с ремонтите, мина през оставката на зам.-кмета по транспорта и стигнаха до замърсяването на въздуха. Ролята на снегорин в Общинския съвет днес пое лично Йорданка Фандъкова. Пред местния парламент тя представи в детайли работата на нейния екип по решаване на най-наболелите проблеми на София.
Фандъкова обясни как върви борбата срещу фините прахови частици във въздуха, разкри как можем да намалим до 80% замърсяването и подчерта, че нищо няма да бъде решено с политикантстване. Тя коментира и станалия пословичен ремонт на ул. Граф Игнатиев". припомни доскорошния й вид на "лунен пейзаж с ориенталски привкус". Едновременно с това Йорданка Фандъкова обърна внимание на цялостната работа по транспортната инфраструктура на столицата под ръководството на подалия във вторник оставка Евгени Крусев.
На днешното заседание на Общинския съвет градоначалникът оповести още една новина. Докато се изясни дали "някой е заигравал с доставчици", овакантения от Крусев пост на зам.-кмет по транспорта временно поема Дончо Барбалов.
Ето какво каза Йорданка Фандъкова пред Столичния общински съвет днес:
За качеството на въздуха
На първо място - проблемът с качеството на въздуха и високите нива на ФПЧ, които се регистрират в София от края на миналата и началото на тази седмица. Благодаря на всички, които в началото на годината подкрепихте механизма, който ни дава възможност да реагираме със серия от мерки при влошаване на качеството на въздуха.
Няколко хиляди оставиха колите благодарение на зеления билет
Знаете, че на 4 декември, съгласно утвърдения механизъм въведох "зелен билет", който дава възможност на всички граждани да пътуват през целия ден с градския транспорт с билет на цена 1 лев. По данни на ЦГМ 74 478 столичани във вторник са използвали Зеления билет. Анализите показват, че поне няколко хиляди души са се отказали от личните си автомобили и са дали своя личен принос за подобряване на качеството на въздуха, който всички дишаме.
Използвам случая да благодаря на гражданите за подкрепата за тази мярка, защото колкото и да е малко всяко индивидуално усилие на големия фон, то е огромна крачка към това да работим заедно. И миналата година пред Вас казах, че няма нито една институция, нито един човек, който да може сам да се справи с качеството на въздуха. Нужно е да работим като общност и всяко лично усилие има значение. Моята лична отговорност като кмет и вашата като софийски парламент, са много по-големи, защото от нас зависи да променяме средата и да създаваме нови възможности, които хората да използват.
По-добър механизъм за превантивно въвеждане на буферни паркинги и зелен билет
За почти година механизмът, който разработихме и приехме, показа, че се нуждае от усъвършенстване и промяна, която да даде повече гъвкавост при взимането на решения. Моите решения по него са свързани с изразходването на сериозни средства и затова се нуждаем от точен ред на действие. В същото време, механизмът в сегашния му вид не дава възможност за по-бърза и адекватна реакция при видимо влошаване на метеорологичната прогноза.
Затова днес Ви предлагам промяна на механизма, която да ни даде възможност да въвеждаме буферните паркинги и зеления билет, когато имаме прогноза за продължаващо безветрие, ниски температури, ниско атмосферно налягане - тоест, факторите за температурна инверсия, каквито имахме в понеделник и вторник.
Борбата със замърсяващ фактор номер 1 - отопляването с твърдо гориво
София безспорно има проблем с високите нива на фини прахови частици в зимните месеци. Пиковите стойности, които регистрираме в студените зимни дни, се дължат на битовото отопление с нискокачествени въглища, сурови дърва и разбира се, горенето на отпадъци. През лятото направихме специално проучване, което показа, че 55 000 домакинства в София се отопляват на дърва и въглища. Нашите политики са насочени конкретно към тях. Подготвили сме проектите за подмяна на стари отоплителни инсталации на дърва и въглища с по-екологични - газифициране, топлофициране, климатици и печки на пелети. С някои големи български общини кандидатствахме по Програма LIFE на ЕК и вече имаме одобрен проект за подмяната на старите отоплителни инсталации на 5 хил. домакинства. Вече имаме и покана по оперативна програма "Околна среда" и имаме готовност да внесем проекта за подмяна на старите печки на 15 хил. домакинства. С тези два проекта целта ни е безплатно за домакинствата да сменим отоплението на 1/3 от тези, които се отопляват на твърдо гориво. Това е мярка, която ще има реален принос за подобряване на качеството на въздуха. Вярвам, че с пилотния проект в Нови Искър ще успеем да убедим домакинствата, че това ще е по-добре и за тях и за качеството на въздуха.
Подмяна на филтрите може да намали с 80% замърсяването
В бюджета, който предстои да представим, ще предложа да отделим средства за пилотна програма за поставяне на филтри на домакинства. Въпреки че тази мярка не променя начина на отопление, поради което тя не е заложена за програмите за финансиране с европейски средства, моето лично мнение е, че трябва да се възползваме. Данните от филтрите, които поставихме пилотно, показват, че замърсяването с тях спада с над 80%. Ще направим анализ затова за кои домакинства и в които райони, тя би била най-подходяща.
Изолиране на "мръсните" въглища от пазара за битово отопление
По мое предложение и в изпълнение на нашата програма за подобряване на качеството на въздуха, МОСВ изработи стандарти за въглищата, които в момента се разглеждат в Народното събрание. Благодаря на МОСВ, на комисията по екология и на парламента затова, че приеха стандартите на първо четене. Въглищата с високи нива на пепел и сяра не трябва да бъдат продавани за битово отопление. Вчера имах среща с представители на големите работодателски организации и големия бизнес, които казаха, че можем да разчитаме на тяхната подкрепа затова.
Инкриминиране на нерегламентираното горене на отпадъци
Внесох в Народното събрание и предложение за инкриминиране на нерегламентираното горене на отпадъци. Проверките се правят активно, но само административните санкции, не са достатъчни. Затова разговарях и с председателя на Правна комисия в НС. От началото на годината наши екипи - Столичен инспекторат, дирекция "Аварийна помощ и превенция", Общинска полиция и СДВР - извършват проверки. Проверени са над 1700 пункта за вторични отпадъци, за смяна на гуми, автосервизи и строителни обекти. Правят се постоянни проверки в кварталите и махалите. Най-много проверки се извършват в районите "Подуяне", "Красна поляна", "Овча купел", "Възраждане", "Сердика" и "Кремиковци". За последните седмици са съставени над 50 акта.
Сайт за въздуха
Следващата седмица ще обявим и специалния сайт за въздуха, който разработихме. Той съдържа всички данни, мерки и информация, която е полезна на гражданите. Готово е и мобилното приложение, от което гражданите да могат да получават информация лесно и през мобилните си телефони.
Събиране на старите гуми и дрехи
И тази година ще продължим с ежедневното събиране на едрогабаритни отпадъци, за да не попадат строителни отпадъци - дограми, пластмаси и боядисани стари мебели, в печките. Организирахме специалните пунктове, на които гражданите да могат безплатно да предадат старите си гуми. Събрахме над 10 000 стари гуми. Ще организираме и поставянето на контейнери за стари дрехи. Призовавам политическите сили тук да разговарят със своите колеги в парламента, да подкрепят предложението на МОСВ за старите дрехи. Не бива популизмът да ни пречи да приемаме мерки за подобряване на качеството на въздуха.
Проблемите няма да се решат с политиканстване
За въздуха има различни политики, но с политиканстване - няма да се реши проблемът. Оставим ли от този огромен проблем да се вадят моментни политически дивиденти, гражданите ще загубят, независимо от това кой от нас ще спечели партийната битка. Нашата задача е изключително сложна, защото освен с непопулярни и ограничителни мерки, е свързана и със смяна на нагласите на много хора. Партийното джафкане и прехвърляне на вина отвращава хората, а не ги приобщава към каузата за чист въздух. Радикалният популизъм с екстремни мерки взривява лесно и готовността за съпричастност, и реалните шансове за промяна. Затова апелирам към вас да гледаме отговорно на тази задача, да анализираме изпълнението на програмата, която приехме преди две години и да работим.
Какво направи Крусев за превръщането на София в по-добър град
И понеже в последните два дни чух много от Вас да говорят за моята отговорност - за ремонта на "Граф Игнатиев" и за избора на вече бившия зам.-кмет Евгени Крусев, ще си позволя да кажа няколко думи.
Аз отговарям с името и авторитета си за направено в последните години, в това число и за избора на г-н Крусев за зам.-кмет, и за проектите, които реализирахме заедно, и политиките, които водим в транспорта през това време.
За тези две години купуваме 172 нови автобуса, сред които първите 20 електробуса. Ще ги видите на линия другата седмица. Догодина 90% от автобусите на София ще са нови и екологични. Имаме 58 модернизирани трамвая и очакваме 13 нови. До края на годината ще пуснем една изцяло нова тролейбусна линия, която свързва "Манастирски ливади", "Лозенец", центъра и "Люлин". Удължихме линията на тролеите между Младост 1 и Младост 2. Обявяваме конкурс за първите публични зарядни станции за електромобили.
Въведохме нощен градски транспорт, обособихме нови бус-ленти, изградихме първото обособено трасе на градския транспорт, въведохме приоритизация на линейките и градския транспорт на светофарите. Разработен е и модел за довеждащ транспорт до метрото. Всичко това са мерки, които целят да привлекат повече хора към градския транспорт, да го направят по-бърз и удобен. Мерките, които променят София и я правят модерен град.
Ремонтът на "Графа" е един от 40 пътни инфраструктурни обекта, по които работихме тази година. Ще си позволя да спомена само някои от по-големите - първият основен ремонт на участък от бул. "България" от изграждането му, ремонт на бул. "Левски", разширение на бул. "Тодор Каблешков", ремонти на бул. "Арсеналски", бул. "Христофор Колумб", Източна тангента, бул. "Монтевидео", който ремонтирахме и разширихме, така че сега имаме изцяло нов булевард.
Ще припомня и някои от големите обекти от миналата година - разширението на бул. "Черни връх", основният ремонт на бул. "Владимир Вазов" и на бул. "Дондуков", новата ул. "Обиколна" в "Дружба", бул. "Овча купел", бул. "Шипченски проход", бул. "Ботевградско шосе", бул. "Прага", ул. "Козлодуй", ул. "Богатица" - само част от над 20 цялостно преасфалтирани основни квартални улици и ново осветление на основни булеварди.
За две години това е резултатът, с който си струва да се гордеем. Благодарение на тях този град се променя и това се признава от всички, които не са партийно или финансово мотивирани. Да, не всичко минава гладко, имали сме проблеми, получавали сме справедливи и заслужени критики, но омаловажаването на всичко и лепенето на етикети върху направеното, не правят чест на никого. Затова благодаря на г-н Крусев за енергията, с която работеше и затова, че постъпи достойно и мъжки при възникнал проблем. Тези черти на характера не зависят от възрастта.
За Графа, подложката и заигравал ли е някой с доставчици
Преди месец предадох на прокуратурата резултатите от вътрешната проверка, която възложих на дирекция "Вътрешен одит". В нея са описани фактите и обстоятелствата, довели до залагането на една подложка, смяната й от проектанта няколко пъти в процедурата и смяната й по време на изпълнението.
Г-н Крусев, като възложител на проекта, носи своята отговорност. Убедена съм, че прокуратурата ще провери и действията на проектантите и експертите по релсов път, което е част от сигнала, който подадох. Ако някой е заигравал с доставчици, аз вярвам, че прокуратурата ще изясни кой е той ще понесе своята отговорност по закон.
Вложеният материал - виброизолационна подложка - отговаря на всички стандарти за качество, а ние ще платим цената на това, което е вложено. Това са 10 хил. лв. по-малко е предвиденото. По договор ние плащаме само това, което реално е вложено. Спекулациите, че новият материал е по-евтин с 250 хил. лв. и че те ще бъдат дадени на изпълнителя, са откровена лъжа.
Лунен пейзаж с ориенталски привкус
Ремонтът на ул. "Граф Игнатиев" причини огромни неудобства и проблеми на живущите и на бизнеса. Преди седмица възстановихме пешеходното движение, въпреки че работата продължава. Очакваме ДНСК да провери първият етап от обекта и да издаде акт 16, като веднага след него имаме готовност да възстановим трамвайното движение.
Мисля, че никой от вас не е забравил, че "Графа" беше лунен пейзаж с ориенталски привкус. И аз нося своята отговорност, че взех решение за този ремонт, че осигурихме финансиране и стърчащите релси, дупките, кашоните и сергиите повече няма да са лицето на София.
Изпълнителите ще работят, докато го направят както трябва - ще се връщаме и ще се глобяваме колкото е нужно. И коя е фирмата за мен няма никакво значение.
Дончо Барбалов поема временно и поста зам.-кмет по транспорта
И последно, заради многото ирония у политиците, която чух, ще кажа: Аз съм човек, който вярва на младите хора - в тяхното желание за промяна, в смелите им идеи и в хъса им за работа. И ще продължа да го правя. Защото в края на краищата този град е техен. Вярвам, че всички ще продължим да работим за развитието на града, транспорта и транспортната инфраструктура. Днес възложих на зам.-кмета г-н Барбалов да заеме временно този пост, той има опит и подкрепа от съветниците от различните политически сили.