Пет инцидента с големи пътнически самолети, станали по света само в рамките на последните два месеца, предизвикаха сериозни притеснения сред пътниците и експертите за сигурността на въздушния транспорт. Особено след като в началото на година бяха оповестени данните за 2024 г., според които това е най-смъртоносната година за пътническата авиация от 2018 година досега. 

Всички снимки ВИЖТЕ ТУК>>>

Общо 318 души са изгубили живота си при търговски полети през 2024 г. Това е повече от два пъти повече от жертвите през 2023 г., сочи информацията на Aviation Safety Network, цитирана от Форбс.

237 от тези 318 души загинаха само в рамките на четири дни при две катастрофи в Казахстан и Южна Корея.

На 25 декември самолет "Ембраер 190" на Азербайджанските авиолинии, който изпълняваше полет по маршрут Баку-Грозни, се разби на 25 декември близо до казахстанския град Актау. На борда на самолета имаше 67 души: 62 пътници и 5-членен екипаж. При катастрофата загинаха 38 души, включително и двамата пилоти, а 29 души оцеляха. Президентът на Азербайджан Илхам Алиев заяви, че самолетът е бил "обстрелван" над руска територия и обвини Москва, че се опитва да прикрие отговорността си за катастрофата, като поиска публично извинение и обезщетение.

Впоследствие руският президент Владимир Путин се извини на Алиев и призна, че в деня на катастрофата е бил открит огън от противовъздушната отбрана заради атака на украински дрон, но не призна, че самолетът е бил поразен.

29 души оцеляха при авиоинцидента в Казахстан

Снимка: Администрацията на казахстанската Мангистауска област чрез АП/БТА

Само четири дни по-късно се случи най-смъртоносната катастрофа, ставала някога на южнокорейска земя. Самолет Boeing 737-800 на авиокомпания "Чеджу Еър", изпълняващ полет 2216 от Банкок до южнокорейското международно летище Муан, излезе от пистата при аварийно кацане без спуснати колесници и избухна в пламъци, след като се блъсна в ограждение от стоманобетон и пръст. Загинаха 179 от общо 181 души на борда на самолета. Двамата оцелели бяха откарани в болница с наранявания.

При захода за кацане машината на "Чеджу Еър" се е сблъскала с ято птици

Снимки в колаж: Стопкадър от видео и БТА/AP/Ahn Young-joon

Разследването установи, че при снижаването за кацане машината на най-голямата нискобюджетна авиокомпания в Южна Корея е ударила ято птици. Самолетът е бил на височина 498 фута (152 метра) и е летял със 161 възела (298 км/ч) в момента, в който черните кутии са спрели да записват. След удара и двата двигателя са били заровени в почвената могила на насипа, а предната част на фюзелажа се е разпръсна на 30-200 метра от насипа.

Според предварителния доклад на разследващите записите на черните кутии са прекъснали четири минути и седем секунди преди самолетът да се разбие в локализатора в близост до пистата. 

Следващият голям инцидент в авиацията отново се случи на южнокорейска земя - един месец по-късно. На 28 януари самолет Airbus A321 на компания "Еър Пусан" се запали на международното летище Гимхе. Всички 169 пътници и седем членове на екипажа бяха евакуирани навреме, като само седем души получиха леки наранявания.

Само 7 души получиха леки наранявания при пожара, пламнал на борда на Еърбъса на летището в Пусан

Снимка: Социалната мрежа "Х"

Инцидентът е станал, докато машината се е подготвяла за полет до Хонконг, а огънят е избухнал от опашката на самолета. Почти половината от фюзелажа е изгорял, но крилата и двигателите от двете му страни са останали непокътнати, съобщиха от компанията. Те обясниха, че причината за пожара се разследва, но според местни медии пожарът може да е бил причинен от преносима батерия, съхранявана в багажното отделение над главите на пътниците.

На 29 януари се случи най-смъртоносният въздушен инцидент в САЩ от повече от 20 години. Пътнически самолет на "Американ Еърлайнс" се сблъска с военен хеликоптер "Блек хоук" над река Потомак във Вашингтон в близост до натовареното летище "Роналд Рейгън". Останките на полет 5342 от Уичита до американската столица паднаха в ледените води на реката.

Всички хора на борда на самолета на "Американ Еърлайнс" загинаха

Снимка: AP/БТА

Загинаха всички 67 души на борда на самолета, сред които много състезатели и треньори по фигурно пързаляне, връщащи се от националния шампионат на САЩ. Военният хеликоптер UH-60 Black Hawk, обозначен като PAT 2-5, е изпълнявал тренировъчен полет. На борда му е имало трима военнослужещи, които също изгубиха живота си. 

От Националния съвет по безопасност на транспорта (НСБТ) съобщиха, че хеликоптерът е летял на около 30 метра над максимално допустимото за този маршрут, а председателят на сенатската комисия за търговия Тед Круз обяви, че военният "Блек Хоук" е бил с изключена автоматична система за зависимо наблюдение-излъчване.

За щастие черната статистика на жертвите на авиоинциденти не бе попълнена при последната голяма авиокатастрофа, станала на 17 февруари на международното летище "Пиърсън" в Торонто. Самолет Bombardier CRJ900, изпълняващ полет от американския град Минеаполис със 76 пътници на борда и 4-членен екипаж, се преобърна при кацането и се озова по таван. Пострадаха 21 души, 19 от които бяха транспортирани в болници. Трима от пътниците са със сериозни наранявания, сред които има и едно дете.

Причините за инцидента в Торонто все още се разследват от канадската агенция по транспортна безопасност

Снимка: АР/БТА

На видео, заснето от пилотската кабина на друг самолет, намирал се по това време на летището в очакване за излитане, се вижда как машината на "Делта еърлайнс" се насочва за кацане, после се блъска в земята, след това отскача и се плъзга отново по пистата. Междувременно крилете му се откъсват и накрая самолетът се спира, преобърнал се по таван. 

Причините за инцидента все още се разследват от канадската агенция по транспортна безопасност. Първоначалните доклади сочат, че катастрофата може да е свързана с тежките зимни условия, включително обилни снеговалежи и силни ветрове, които са повлияли на безопасността при кацането. 

Експертите обаче изтъкнаха, че този инцидент подчертава важността на безопасността в авиацията и необходимостта от непрекъснато усъвършенстване на процедурите и технологиите за предотвратяване на катастрофи.

ИЗБРАНО