Видео-платформата Youtube очевидно също изкарва добри пари от клипове, които подстрекават към омраза срещу бежанците.

Прокуратурата в Хамбург проучва дали може да бъде повдигнато обвинение срещу мениджъри на социалната мрежа Фейсбук заради подстрекателство към омраза. Както съобщи сп. "Шпигел", прокуратурата е била сезирана от един адвокат от германския град Вюрцбург. В неговото изложение, предоставено и на някои медии, се изказват обвинения срещу трима високопоставени представители на Фейсбук в Германия и в чужбина. Конкретното обвинение гласи, че дори когато Фейсбук е бил предупреждаван за писания на омразата с подстрекателски характер, тези съдържания не са били изтривани. „Фейсбук всеки път се държи така, сякаш нищо не може да направи в подобни ситуации”, твърди адвокат по информационно право. И добавя: „При това има редица случаи, които красноречиво показват, че ако желае, Фейсбук може да заличава съдържания”.

Без филтър


Шефът на Фейсбук Марк Зукърбърг още миналия месец обеща на германската канцлерка Ангела Меркел, че ще вземе мерки срещу съдържанията, които подклаждат омраза. „Мисля, че трябва да работим по този въпрос”, е казал Зукърбърг пред Меркел по време на събрание на ООН в Ню Йорк. Меркел го попитала дали той лично иска да предприеме нещо в тази посока, на което Зукърбърг отговорил утвърдително.

Още в средата на септември германският министър на правосъдието Хайко Маас се срещна в Берлин с представители на Фейсбук. На тази среща Маас е изразил недоумението си от факта, че Фейсбук незабавно заличава разголени снимки, но е значително по-бавен и нерешителен, когато става дума за расистки или ксенофобски изявления.

Видео-платформата Ютюб също е силно критикувана заради разпространяването на дяснорадикални съдържания. По информация на сп. „Шпигел”, Ютюб прикачва реклами на фирми към видеоклипове, насаждащи омраза срещу бежанците. Оказва се, че рекламни клипове на Луфтханза, на фирмата за перилни препарати Хенкел, на веригата хранителни магазини Едека и на дрогерийната верига dm вървят "в пакет" с ксенофобски и расистки послания. Засегнатите компании научили за скандала чак от публикацията на „Шпигел”, след което поискали незабавното отстраняване на рекламните им клипове. Всички фирми, които са били уведомени за неправомерното използване на техните реклами, са се дистанцирали от расистките видеоклипове и са оповестили, че ще търсят диалог с Ютюб.

"Почти е невъзможно да се търси отговорност"

Ютюб заяви на свой ред, че фирмите, които предоставят свои рекламни клипове, „сами определят съдържанията и ключовите думи, които смятат за неподходящи". В случай, че дадени съдържания не съответстват на изискванията на рекламодателите, Ютюб взима съответните мерки и така гарантира, че рекламите не се появяват в нежелан контекст, казват от видео-платформата.

Въпросните видеоклипове са сравними с излиянията на омразата във Фейсбук, посочва в тази връзка медийният експерт Холгер Гирбиг. Но е изключително трудно да се предприемат някакви мерки, казва още Гирбиг: „Търсенето на наказателна отговорност за нарушаване на медийното право е възможно само в много редки случаи”, предупреждава експертът.