Нова порция политически престрелки между столичните общински съветници от ГЕРБ-СДС и ПП-ДБ и "Спаси София". Този път повод за това стана доклад до кмета Васил Терзиев, изпратен от служител в Столичната община, който - както твърдят от групата на ГЕРБ-СДС - описва нарушения на зам.-кмета по транспорт Илиян Павлов. Зам.-кметът пък имал конфликт от доста време с въпросния чиновник и настоявал за уволнението му. Освобождаването на служителя обаче било в правомощията на кмета Васил Терзиев. 

От групата на ГЕРБ-СДС съобщиха на брифинг, че докладът е от високопоставен служител в Столичната община и в него много детайлно са описани нарушения в националното и местното законодателство на зам.-кмета Илиян Павлов по отношение на организацията на движение на бул. "Патриарх Евтимий" и други проекти в града. От ПП-ДБ и "Спаси София" смятат, че "активираният бутон на ГЕРБ" е Димитър Петров - директор на Дирекция "Управление и анализ на трафика" в СО.

ГЕРБ: Нарушения на закона, натиск, злоупотреби 

Председателят на групата на ГЕРБ-СДС в СОС Антон Хекимян заяви, че в доклада служителят в общинската администрация представя данни за възможни корупционни практики, търговия с влияние, оказване на натиск върху служители на Столична община от общински съветници, както и за промяна на технически спецификации на обществени поръчки. "Всичко това е в рамките на една година", добави Хекимян, цитиран от БТА.

По думите му докладът е на бюрото на кмета Васил Терзиев още от края на миналата година, но до този момент няма реакция от негова страна. Хекимян посочи, че очакват отговори на въпросите - ощетен ли е общественият интерес и започната ли е проверка на всички представени данни в доклада.

Общинският съветник от ГЕРБ-СДС Антон Хекимян

Снимка: БТА

Хекимян смята, че ако само 50% от представената информация в доклада е истина, зам.-кметът незабавно трябва да си подаде оставката. Илиян Павлов трябва да носи наказателна отговорност, каза Хекимян. Той допълни, че от групата на ГЕРБ-СДС многократно са искали оставката на зам.-кмета по транспорт и че очакват този път реакция от Терзиев.

Антон Хекимян цитира части от доклада, като посочи, че е нарушена нормативната уредба на националното ни законодателство. "В началото на април 2024 г. има среща между зам.-кмета по транспорт Илиян Павлов, общински съветници и различни представители на общинската администрация. Всички те възразяват за провеждането на въпросната реорганизация на движението на бул. "Патриарх Евтимий" и бул. "Витоша", посочи Хекимян. Едни фирми са трябвали да извършат реорганизацията на движението, но по действия на Илиян Павлов се възлага на други фирми, посочи още Хекимян.

Общинският съветник от групата на ГЕРБ-СДС Прошко Прошков посочи, че този доклад за пореден път доказва, че зам.-кметът по транспорт укрива информация от транспортната комисия, както и от СОС за това какви са реалните данни за движението на градския транспорт след въвеждането на реорганизацията на бул. "Патриарх Евтимий" и бул. "Витоша". Администрацията не може да върши работа, защото се чувства притисната, смята Прошков.

По думите му в доклада има данни за закъсненията на градския транспорт преди и след реорганизацията на движението. Сега се появяват закъснения от 10 до 20 минути, дори има данни за закъснения от над 20 минути, добави Прошков. Той посочи още, че се получават и задръствания, които не са в час пик.

Общинският съветник от ГЕРБ-СДС Прошко Прошков

Снимка: БТА

Десетки са косвените щети и финансовите злоупотреби, които са описани в този доклад, заяви общинският съветник от групата на ГЕРБ-СДС Димитър Вучев. Той посочи, че има проблеми и с реорганизацията на движението в близост до училища и детски градини. В нарушение на закона за обществените поръчки са изготвени нови договори, които подписват със същата фирма, всичко това е под управлението на зам.-кмета Илиян Павлов, каза Вучев. Той обясни, че тези договори са на стойност от 60 000 лв., което е 60 пъти над реалната цена.

"Спаси София": Обвиненията са безпочвени, трябва обезпаразитяване в общината 

"Цялата държавна бухалка се е активирала срещу тези от нас, които няма да се примирим с Борисово-Пеевския модел на управление", отговори в брифинг Борис Бонев, общински съветник от групата на "Продължаваме промяната-Демократична България" и "Спаси София". Той определи твърденията на колегите му от ГЕРБ-СДС като донос срещу Илиян Павлов.

"Те се разобличиха, техни копчета продължават да бъдат инсталирани в Столичната община, администрацията и да бъдат натискани в подходящия момент", заяви Бонев. "Кой е този бутон на ГЕРБ, който беше активиран. Това е Димитър Петров, директор на Дирекция "Управление и анализ на трафика" в Столичната община, която отговаря за това дали ще има задръствания, зелени вълни, за придвижването в града", заяви Бонев.

Според него затова от ГЕРБ изведнъж започнаха да говорят за трафика в София. "Петров е на две кликвания от това да контролира светофари, да създава задръствания и да обърква трафика в града", каза Бонев. Според него е очевидна връзката между ГЕРБ и "този човек, назначен по времето на ГЕРБ преди повече от 10 години". "Някой има ли съмнение, че опорките, които чувахме за "Патриарха", трафика, светофарите, маркировката, не са информация, излязла от общината към ГЕРБ и активен саботаж", каза още Бонев.

Според него "копчетата на ГЕРБ" в общината активно са саботирали всеки един процес по подобрение на живота в София, всяка една реформа, всяко едно желание за истинска промяна. Видяхме типичния цикъл на очерняне, създаден и развит от ГЕРБ. Техните агенти в Столичната община споделят информация, създават доноси, изпращат ги на ГЕРБ и на съответните медийни калинки, които ги препечатват, след което ГЕРБ излизат и представят тази информация като достоверна и единствената истина, каза Борис Бонев.

Той подчерта, че за всяко едно обвинение имат категорично доказателство, че обвинението е безпочвено. Целта, по думите на Бонев, е зам.-кметът по транспорта Илиян Павлов да бъде унищожен и съсипан.

Според Бонев няма по-проверяван булевард и организация на движението в държавата от "Патриарха". Няма институция в момента, която да не проверява маркировката и организацията на движение там. Определението на съда за спиране на въвеждането на новата организация на движение е само по една единствена причина - няма генерален план за организация на движението от 2017 г., което е лична отговорност на Димитър Петров, заяви Борис Бонев.

Стефан Спасов, Пламена Терзирадева-Велкова, Андрей Зографски, Борис Бонев, Илиян Павлов, Емилия Ангелова, Росица Николова от ПП-ДБ-СС

Снимка: БТА

Зам.-кметът по транспорта Илиян Павлов каза на брифинга, че е напълно спокоен за всяко едно от обвиненията. Няма да коментирам нито едно от обвиненията към мен, защото ще си търся правата по съдебен път, заяви той. Моето време и енергия съм я дал за София и софиянци, и моят авторитет няма да бъде нарушен от ГЕРБ, и безпочвените им обвинения, посочи зам.-кметът. Това трябва да престане, все още не съм си разкрил потенциала да направя нещата, за които си мечтая и за които съм се включил в това управление, заяви Павлов.

На въпрос на БТА защо не е освободил от поста директор на дирекция "Управление на трафика" Димитър Петров, след като му няма доверие и смята, че саботира трафика и транспортните проекти в София, Илиян Павлов отказа да отговори. "Посъветвани сме от адвокати Павлов да не говори, за да може да защити името и честта си", обясни вместо него Борис Бонев.

На въпроса той отговори, че "фактът, че толкова месеци Петров не беше освободен, въпреки че от юли 2024 г. това е желанието на Илиян Павлов, писмено изразено до кмета Терзиев, е проблем". Бонев изрази надежда причината Петров да не бъде освободен да не е, защото е бил пазен от други служители на общинската администрация. Само кметът Васил Терзиев освобождава служители, уточни Бонев.

Той каза, че "Столичната община има нужда от "обезпаразитяване", за да може всички калинки, всички паразити на ГЕРБ, всички "копчета" в готовност да бъдат натиснати, най-сетне да бъдат прочистени". Бонев призова кметът Терзиев да го направи. Ако не бъде направено, всички наши съвместни усилия за реформи, за промяна, за работа в полза на гражданите, ще бъде активно саботирано от тези хора и напоително презентирано като поредния скандал от групата на ГЕРБ, заяви Бонев.

В отговор на въпрос защо Васил Терзиев не е на брифинга, за да коментира ситуацията и обвиненията, и да отговори наясно ли е с обвиненията за саботаж към Петър Димитров, Бонев каза, че екипът на кмета писмено е уведомен за провеждането му.

Общинският съветник от ПП-ДБ и "Спаси София" Андрей Зографски

Снимка: БТА

Общинският съветник Андрей Зографски пък каза пред медиите, че трябва най-сетне да се идентифицират хората, които работят в Столичната община срещу обществения интерес, защото в противен случай излиза, че за една смешна велоалея, проектирана по времето на ГЕРБ и частично изпълнена пред Първа градска болница през 2022 г., трябва ние като ново ръководство на общината да се обясняваме пред институциите.

Ако имаше нарушения, институциите досега щяха да реагират, заяви Зографски. Според него, ако няма кардинална промяна в начина, по който се движи Столичната община, няма да може нищо да бъде постигнато. Имаме готови проекти на десет организации на движение по основни булеварди. Имаме програма от 500 страници, която искаме да изпълним, но без среда, не се работи, заяви Зографски.

Кметът не присъства на брифинга на "Спаси София", но изпрати писмо: Проверяваме

По казуса кметът на София Васил Терзиев не говори лично, но от администрацията му изпратиха писмо до медиите, в което уверяват, че "веднага след получаване на сигнала за нарушения в законодателството от страна на зам.-кмета по транспорта Илиян Павлов с кметска заповед е сформирана вътрешна комисия, която да разгледа посочените в доклада данни". 

От общината посочват, че комисията се състои от 14 служители с висока професионална квалификация от различни направления в Столичната община с цел да събере цялата относима информация по отношение на предоставените твърдения за евентуални извършени административни нарушения. Крайният срок за становище на комисията е 10 февруари.