Корабът с датски собственик и с капитан българин, плаващ под флага на Маршаловите острови, бе спрян на 28 април в Персийския залив по силата на съдебно решение, благоприятно за едно иранско дружество.

Датската фирма настояваше екипажът да бъде освободен, заявявайки, че моряците "не са служители на "Мерск лайн шипинг", нито пък корабът е собственост" на тази компания.

Превозвачът твърди, че корабен оператор е "Рикмер Шипмениджмънт", а "Мерск" - само наемател.

"24-мата членове на екипажа на този кораб са на свобода. Те получават консулска помощ и от наша гледна точка не са засегнати от задържането на кораба", заяви говорителката на иранското МВнР Марзие Афхам, цитирана от БТА.

Тя обясни, че преговорите между частната компания ищец и другата страна продължават и случаят може би ще бъде уреден до един-два дни.

Екипажът на кораба се състои от представители на различни страни: капитанът е българин, а неговият заместник - руснак. От останалите членове на екипажа 13 са граждани на Мианма, четирима - на Румъния, двама - на Шри Ланка, и по един - на Великобритания, Полша и Украйна.

Говорителката повтори, че задържането на кораба е "случай от съдебната сфера, а не политически или военен".

Иранската фирма "Парс Талайех Ойл Продъкшънс" съди "Мерск" в рамките на търговски спор за 10 контейнера, изпратени в Дубай през януари 2005 г. Датското дружество изгуби на апелативна инстанция и трябва да плати 3,6 милиона долара обезщетение.