Още днес ще се съберат експерти, които ще разглеждат възможността за намаляване на цените на горивата, като резерви ще се търсят в биогоривата, каза министърът на финансите Симеон Дянков след срещата на представители на браншовите организации на превозвачи, на производителите и на вносителите на горива с премиера Бойко Борисов и с министри от кабинета.  

Браншовите организации ще получат отговор за техните предложения във вторник.
По думите на Дянков още в началото на срещата е станало ясно, че две теми - "акциз" и "ДДС", няма да се коментират, тъй като акцизът е заложен в договореностите с ЕС, а ДДС се връща на фирмите, предаде БТА.
Той каза още, че утре ще бъде в Брюксел и ще разговаря за възможностите, които зависят от ЕК.

Предложенията на браншовите организации са: да отпадне биокомпонентът в дизеловото гориво и бензините, защото сега той натоварва от порядъка на 6-7 ст. цената на дизела; да се намали резервът на вносителите на гориво и да се раздели тежестта между вносителите и държавата, като с това разделение
намалението ще е между 6 и 7 ст. от цената на горивото; да отпадне акцизът на биокомпонента в дизеловото- и в бензиновите горива.

Производствената цена на дизела в България е висока, ако се сравнят данните с останалите цени в ЕС, заяви министърът на икономиката, енергетиката и туризма Трайчо Трайков. Ние имаме най-ниския акциз с изключение на Литва, а цели десет държави са с по-ниска производствена цена плюс акциз, допълни той, цитиран от "Фокус".
На въпрос обсъждан ли е вариант цената на горивата да бъде намалена за сметка на печалбата на „Лукойл”, Трайков заяви, че не е възможно държавата да каже на едно частно предприятие, какъв да е размерът на печалбата му. Ако той обаче е много висок при един нерегулиран пазар, какъвто имаме в България, свободен на горива, би трябвало останалите доставчици да могат, възползвайки се от тази много висока норма на печалба, с малко по-малка норма да внасят и така да се свали цената чрез действието на пазарните механизми.
Трайков обаче призна, че на новите играчи, които искат да внесат гориво, им е трудно и даже невъзможно да направят това заради административни пречки. Затова той подкрепя превозвачите да могат да внасят гориво при облекчени процедури и спазване на митническите закони.
Облекчаването на възможностите за внос е едно от исканията на транспортните фирми. В момента това на практика е невъзможно, тъй като трябва да регистрират данъчен склад, което оскъпява услугите.

Трайков каза още, че не може да отговори, дали Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще бъде готова с анализа си до вторник за цените на горивата, нито дали генералният директор на "Лукойл" Валентин Златев ще бъде готов с анализ за цените, но очаква и двете неща.
Самият Златев пък заяви, че не знае, че икономическото министерство чака анализ от него.

Валентин Златев защити цените на горивата у нас. В момента горивата в България са едни от най-ниските в Европа, изтъкна той и отхвърли  коментарите на Трайков. Не мога да разбера защо той спекулативно взема цифри, маха акциза, но не отчита ДДС-то, каза Златев.

По повод думите на Трайков за нови играчи на пазара на горива той посочи: "Какво значи министър да казва – аз подкрепям? Кой в България забранява вноса", попита Златев и заяви, че у нас има над 200 вносители. Шефът на "Лукойл" заяви, че от компанията са най-заинтересовани цените да са нормални и да продават повече.
Темпът на ръст на международните цени е 23%, ние сме ги увеличили с 12%, това е нашата социална отговорност, ако ги намалим още повече ще трябва да започна да съкращавам хора. По същия начин утре те ще излязат да стачкуват, каза Златев.

Реакция
Валентин Бянов – председател на Българския съюз на товарните превозвачи, пред "Фокус".

„Поискахме да бъде премахнат акцизът на биодизела. Ако не може това да стане, да се направят отделни колонки по нашите бензиностанции, които да бъдат с чист биодизел, който ще е на по-ниска цена, отколкото нормалния дизел. Само от това на нормалния дизел ще му слезе цената с около 20 стотинки. Не е необходимо за това нещо да бъде питан Европейският съюз. Може да се направи след преценка на експертите, които започнаха днес веднага още да проверяват и да прецизират нещата.
Другото предложение е да бъде либерализиран вносът на горива от транспортните фирми и вносителите. Горивата, които ние си внасяме, да си плащаме ДДС и акциза на самата граница, за да не минават през акцизни складове в България, с което да се оскъпява допълнително горивото. По този начин смятаме, че ще има конкуренция на пазара, защото досега конкуренция на пазара няма.
А при условие, че всички транспортни фирми имат възможност да внасят гориво от държави от ЕС на по-ниски цени, това ще доведе до намаление на цената на горивото и в „Лукойл”, за да има конкуренция.
„Лукойл” е абсолютно против, но Трайчо Трайков каза, че това ще бъде проверено и изиска от г-н Валентин Златев да му бъде предоставена информация как се формира цената на дизела в рафинерията в „Лукойл” като цена плюс акциз, без ДДС. Стана ясно, че в България производствената цена на дизела е една от най-високите в ЕС”.