Това обяви главният механик Николай Туртов, заедно с помощник-механика, моториста, рулевия и готвача на кораба, на пресконференция във Варна. Туртов обясни подробно патилата на екипажа след задържането на 22 юни.

Моряците са обвинени за участие в организирана престъпна група за контрабанда на цигари. 58-годишният главен механик твърди, че той и колегите му не са знаели, че превозваните 3000 мастербокса цигари от марките „Капитал”, „Леон” и „Манчестър”, са нелегални. Нито един от моряците нямал право да се интересува за документите на превозваната стока. Цигарите пък били натоварени от турски пристанищни работници в Кипър.

Пред екипажа собственикът на кораба Георги Мишков пък заявил, че изпълняват „държавна поръчка”, обясни Николай Туртов. „Тъй като сме прави и невинни, виновен е Мишков, ще направим всичко възможно да го съдим за нанесени морални, здравословни, материални и финансови щети”, заяви главният механик на „Ина”.

Морякът разкри още, че Мишков му дължи около над 22 000 долара - 18 000 за петте месеца, в които е бил задържан в Гърция, а останалите преди злополучния рейс. В хода на разследването името на Мишков не е споменавано никъде, освен в разговорите между моряците и адвоката, разкри Туртов. По думите му, това породило подозрение сред екипажа, че корабособственикът се ползва с протекции от високо ниво.

Според потърпевшите моряци, само така може да се обясни, че държавните ни власти не са се намесили в случая и не са помогнали за бързото им освобождаване.

„Адвокатите ни казваха, че е необходимо само едно писмо от външно министерство и ще бъдем пуснати. Министърът обаче не го прати и казва, че това е частен случай”, сподели помощник-механикът Георги Велев.

Заради нарушаване на човешките права, той се закани да съди България и Гърция в Страсбург.

Според Николай Туртов, руските и украинските власти са действали далеч по-бързо и ефективно, за да защитят своите моряци. Моряците не знаят кога точно ще бъде гледано делото им в Гърция. В началото на всеки месец са задължени да пътуват до София, за да се разписват в Гръцкото посолство. Нямат право да упражняват професията, заради липсата на документите им, задържани в Гърция. Там все още са и капитанът на кораба и помощникът му. Повечето от моряците са с 40 години плавателен стаж. На злополучния рейс се качили, въпреки натрупаните години, тъй като не били в цветущо материално положение. „Неизвестността ни убиваше”, разказа Туртов за 5-месечния престой в Гърция. Заради липсата на пари, българите трябвало да сменят пансион и пет квартири. Моряците благодариха на телевизия СКАТ и нейния собственик за оказаната подкрепа и финансова помощ около престоя им в Гърция.

Корабът „Ина” бе задържан на 22 юни на гръцкото пристанище Елефсина по обвинение в контрабанда и организиране на престъпна група. Бреговата охрана откри на борда 3000 мастербокса цигари. Плавателният съд се е движел от Никозия към Дуръс, Албания. Гръцките власти конфискуваха кораба и товара му. Там все още са капитанът на кораба и помощникът му.

„Ина” е собственост на фирма „Ростов Транспорт” ООД, регистрирана в Лондон. Корабът плава под коморски флаг. Капитанът на „Ина” е руснак. Сред останалите девет души от екипажа има и двама украинци. Българите са седмина - шестима варненци и един от Бургас.