Втори самолет на финландските авиолинии не успя да завърши полета си и трябваше да се върне на летището в Хелзинки, заради проблеми в GPS системата.

"Нашите самолети използват множество източници, за да изчислят позицията на самолета, което позволява да се поддържа часове точност на навигация, дори когато GPS не работи. Повечето летища имат стандартен подход оборудване, което позволява кацане без GPS, но Тарту е едно от малкото летища, където процедурите за подход изискват GPS сигнал, поради което кацането е било неуспешно", каза говорителят на Finnair за ERR.

Финландските власти обвиниха Русия в предизвикването на смущения във въздушния трафик. Първият случай е от петък вечерта, а вторият - от снощи. И двата самолета са извършвали полети от финландската столица до естонския град Тарту.

"Точно когато самолетът трябваше да намали височина и да се подготви за кацане, той направи голяма дъга. Пилотът съобщи, че информацията за достигане до Тарту не е налична, защото източните съседи смущават сигнала. Пилотът се извини и отлетяхме обратно за Хелзинки", разказа пътник.

И двата самолета са излетели малко преди полунощ. При дневните полети от Хелзинки до Тарту не е имало проблеми.

"Очевидно е, че руснаците се опитват да заглушат сигнали", каза Свен Кукемелк, авиационен експерт.

Според властите в Хелзинки хибридната война на Русия срещу въздушния трафик е започнала още през 2022 г. Тогава е имало 1500 нарушения на навигационната система.

През 2023 г. смущенията са били 7500. За първи път, обаче, самолети не могат да се приземят, заради пробив в GPS системата.

Предполага се, че заглушаването на сигналите идва от Калининград - руският ексклав, разположен между Полша и Литва. Според западното разузнаване там Русия е разположила значително оборудване за електронна война.