Матури 2024: Какво ново чака учениците
За промените в ДЗИ и външното оценяване в специално интервю за Dir.bg обяснява директорът на столичното 39. СУ "Петър Динеков" - д-р Албена Кондева
Остава по-малко от месец до датите за матурите след 12. клас, както и за външното оценяване при по-малките ученици. На 17 май ще се състои задължителният държавен зрелостен изпит по български език и литература, а на 20 май - вторият задължителен ДЗИ. На 27 и 28 май - оценяването за 4. клас, а за 7. и 10. - съответно на 19 и 21 юни и на 10 и 12 юни.
Още по темата
Тази година обаче изпитите ще се проведат в малко по-различен формат - седмокласниците ще имат 75 минути за първата част, вместо 60, а в теста им по математика ще има две задачи повече с избираем отговор и две по-малко със свободен отговор. При оценяването в 10. клас промяната по БЕЛ се състои в премахване на две задачи, а самият изпит ще е по-практически ориентиран.
Освен това от Министерството на образованието и науката въведоха възможност за допълнително явяване на НВО на болни ученици и за промяна на оценката на зрелостниците.
Как новите промени ще се отразят на децата и организацията в училищата, как ще става повторното явяване на болен ученик и за промяна на оценката, както и какви са предизвикателствата пред съвременната образователна система и учителите - в специално интервю за Dir.bg обяснява директорът на столичното 39. СУ "Петър Динеков" - д-р Албена Кондева.
Тази година държавните зрелостни изпити и външното оценяване ще се проведат в по-различен формат. Ще има и допълнителни дати за явяване на НВО на болните деца, както и за повишаване на оценките на зрелостниците. Как това ще се отрази чисто организационно на училищата?
Форматите на този вид изпити се задават на национално ниво и са отдавна известни. Учителите по предмети са се съобразили с всички изисквания и са работили така, че да подготвят учениците за това, което ги очаква в деня на изпита.
По отношение на промените в нормативната уредба, касаещи евентуалните допълнителни дати за явяване, нека да уточня, че това е възможност, която е строго регламентирана и не касае болните ученици изобщо, а само тези, които са били в болница или под карантина, както и тези, които са претърпели сериозна загуба в семейството.
Уточнение е нужно и по отношение на нагласата за изпит, който непременно повишава оценката на явяващите се. Такова понятие няма. Изпитите са за промяна на оценката и в тази връзка тя може да е и по-ниска от вече поставената. Затова трябва добре да се обмисли готовността за явяване на изпит.
Иначе промяната, която визирате, касае вече дипломирали се зрелостници, желаещи да се явят на изпит по реда на ДЗИ, който е за целите на кандидатстването във ВУЗ. Предстои да видим колко ще са тези, които ще се възползват от възможността.
Разбира се, всички тези промени натоварват допълнително образователната система и е нужен сериозен човешки ресурс, който да е на разположение почти през цялото лято. Да не забравяме, че през юли и август тече и класирането по държавен план-прием, което също изисква обезпеченост по администрирането на процеса.
Как трябва да бъде сигнализирано, че ученикът е болен? Трябва да бъде съобщено на класния ръководител, на директора, на РУО?
Съгласно нормативната уредба до седем работни дни след датата на съответния изпит родителите или настойниците на ученика трябва да подадат заявление до началника на РУО, придружено със съответните документи, доказващи декларираните обстоятелства.
Имате ли информация колко дни след редовната дата ще се проведат изпитите за болните деца? Какво се случва, ако някое от тях все още не е в добро здравословно състояние?
Министърът на образованите и науката ще определи тази допълнителна дата, след като стане ясно колко са подадените заявления на национално ниво.
Възможно ли е да има злоупотреба с допълнителната дата за болните ученици?
Теоретично винаги е възможно.
Какво е предизвикателството изборите 2 в 1 да са на 9 юни, а външното оценяване за 10. клас - на другия ден?
Предизвикателството е отново организационно - особено за училищата, в които ще се провеждат избори. Макар НВО в 10. клас да не е с особена сложност и специфика, все пак изисква ресурси и време, както и подготовката на училищните сгради за изборите.
Какви са прогнозите ви за резултатите от ДЗИ и НВО тази година? Новите формати ще допринесат за по-високи оценки или точно обратното - ще объркат учениците и резултатите ще са незадоволителни?
Объркване не би следвало да има заради формата. Както вече казах, той е известен още от началото на учебната година и съобразно него е работено в клас. А какви ще са резултатите - предстои да видим.
Живеем във времена, в които голяма част от вниманието на учениците е съсредоточено в интернет - в социалните мрежи. Как успявате във вашето училище да се справите с проблема със загубата на интерес към учебния процес и липсата на търпение от мигновени резултати? Как насърчавате учениците си да са активни, да са въвлечени в изучаваното в училище?
Това е един от големите проблеми в съвременното училище. Днешните ученици живеят повече във виртуална среда. Дори и общуването помежду им е повече виртуално, отколкото реално и това е факт, който не бива да се забравя.
От друга страна, успешният учебен процес изисква готовност за последователно, систематично и усърдно участие и от страна на учениците. Минаха времената, в които учителят беше единствен източник на знания и в училище се изискваше просто "да слушаш". Днес е нужно ученикът да участва активно, да прави, да мисли, да поема разнообразни предизвикателства, за да напредва. В същото време днешните деца някак свикнаха да получават лесно и бързо удовлетворение във виртуалния свят и очакват същото и по отношение на всички останали аспекти на живота, което включва и ученето. Затова често има сериозни разочарования и отказ да се продължи напред в учебната работа, защото невинаги е лесно.
В нашето училище се стараем да използваме повечето съвременни образователни стратегии, техники и методики. Игровият подход е подходящ и се използва при по-малките ученици, но за по-големите се прилагат разнообразни интерактивни методи, които провокират учениците да мислят, да са активни, проактивни и практически ориентирани. От известно време организираме иновационни лагери, които предизвикват учениците да приложат наученото в нестандартна практическа ситуация и да използват различни личностни качества. Тази практика е добре приета както от учениците от прогимназиален етап, така и от гимназистите.
В последните години се подобриха много условията за учителската професия. Има ли достатъчно нови кадри или условията все още не са достатъчно привлекателни за младите хора?
Да, заплащането се промени и това привлече и хора, които имат нереалистична представа за учителската професия. Но пред всички новоназначени колеги, освен владеенето на материала по предмета, стоят и проблемите с менажирането на класната стая, с многото организационна и административна работа, със сериозната динамичност в ежедневието, както и общуването с родители, ученици и колеги. Като цяло все по-трудно се намират качествени кадри и това е сериозно предизвикателство пред всеки един директор на образователна институция.
Какво е мнението ви за промяната на дните за отсъствия по семейни причини?
Промяната е сравнително отскоро и е нужно време, за да видим дали аргументите, с които се направи тя, ще се оправдаят. Към настоящия момент моите наблюдения са, че отсъствията по семейни причини се използват предимно около празничните дни. Другото широко разпространено вярване е, че те "се полагат" и непременно трябва да си ги използваш през годината.
Какво смятате за новия формат и при конкурсите за директори? Каква е вашата философия за управлението на училището, в което сте директор?
Аз съм от директорите, които преминаха през този формат на конкурса. Според мен е позитив необходимостта да се подготви концепция за стратегическо управление, защото това изисква познаване на съответната образователна институция. За мен като директор на училище е важно да осигуря стимулираща среда за учене на учениците и за работа - на педагогическите специалисти от институцията.
Смятам, че училището трябва не само да дава знания и да поставя оценки, но и да бъде модел за взаимоотношения, принципи, общественозначими правила и норми, които да се спазват от всички. Надявам се на добри резултати във времето, издигане престижа на 39. СУ "Петър Динеков" и позиционирането му като търсено и желано. Вярвам, че вече предприетото осъвременяване на средата, защото тя възпитава, съвременен подход в преподаването, както и провокирането на учениците към по-активно участие в учебния процес ще променят училищния живот към по-добро.
Къде според вас са пробойните в образователната система? Какво бихте променили вие, за да създадете идеалното училище?
Идеалът за училище е тревожил мисълта на много педагози и философи, но такъв не може да съществува по един общоприет модел. Училището е призвано да формира новото поколение и да предава знанията на предците ни. Но освен тези две големи основни задачи, то има и много други, които се задават от изискванията на времето, в което живеем. Според мен съвременното училище се нуждае от повече свобода, гъвкавост и адаптивност спрямо процесите в обществото, които текат изключително бързо.