Столичният общински съвет прие доклада за изпълнение на постановлението на служебното правителство за намаляване на цената на месечните абонаментни карти за ученици, студенти и докторанти, върна картите за една линия в градския транспорт и отмени глобите за невалидирана карта.

Карта за една линия ще може да бъде закупена и ползвана от 15 март, решиха общинските съветници.

Тя беше отпаднала от новата тарифна политика на общината, но последваха масови критики и недоволства от столичани, които масово използват за работа и за да стигнат до училище само една линия на метрото или на наземния транспорт.

Цената за картите за ученици, студенти и докторанти ще бъде 15 лв. за периода 01.02.2023 г. до 31.12.2023 година, съобразно постановлението на кабинета. Пътуването и на деца от седем до 10-годишна възраст в градския транспорт става безплатно, а цената на годишната карта за всички линии ще струва 180 лева. След връщането на картата за една линията в средата на месец март, картата - за студенти, ученици и докторанти за метро става 9 лв., а картата за една линия на наземния транспорт за студенти, ученици и докторанти ще бъде 6,90 лева.

Отпада глобата при липса на валидация в столичния градски транспорт, реши днес Столичният общински съвет (СОС). Предложението бе подкрепено от 32 общински съветници, един гласува против, седем се въздържаха. Негласувалите и отсъстващите от залата бяха 22 общински съветници, информира БТА.

Столичните общински съветници спориха повече от час дали да отпадне изобщо или да бъде отложено валидирането на превозните документи. То беше заложено в новата тарифна политика за превозните документи в градския транспорт, но предизвика несъгласие и много критики сред гражданите.

На гласуване бе подложено и предложение на общинския съветник от групата на ГЕРБ-СДС Зафир Зарков, един от авторите на новата тарифна политика, за отлагане на глобата при ненаправено валидиране. Общинските съветници обаче го отхвърлиха.

Председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев посочи по време на дискусиите, че валидацията е нужна, тъй като много по-лесно се доказва, че пътникът е пътувал в превозното средство.

Пред медиите Георгиев благодари на колегите си от всички политически групи, че с единодушие всички гласували в залата подкрепиха предложението за връщането на картата за една линия, така както е позната на софиянци във всичките ѝ разновидности, за всички категории граждани, които имат право да я ползват и на същите цени.

"Очевидно е, че така трябва да работят институциите, да се вслушват в гласа на гражданите, за да можем да взимаме решения, които са адекватни на времето и на изискванията на обществото", заяви Георги Георгиев. Той каза, че спад на приходите на Центъра за градска мобилност с връщането на картата за една линия несъмнено ще има.

"Нека да не забравяме, че не може механично да се реже една пропорция или една група пътници, просто защото, ако нямат удобния, избрания и наличен досега за тях документ за пътуване, като картата за една линия, те могат да решат да не пътуват с обществен транспорт", заяви Георги Георгиев.

Шефът на СОС съобщи, че над 30 хиляди души са жителите на столицата, които ползват картата за една линия. "Това са редовни пътници, те са очевидно доволни потребители на градския транспорт и нашата основна грижа е да останат такива и да не ползват автомобилите си за придвижване с оглед на екологични ефекти", допълни председателят на СОС.