Обмислят връщането на картата за една линия и отпадане на глобата при липса на валидация
Председателят на СОС се ангажира с двете предложения и се закани, че "следващият гаф" на ЦГМ ще означава оставки
Има вероятност картата за една линия в градския транспорт в София отново да стане опция за пътуване в градския транспорт в София, след като бе премахната от 1 януари. Това съобщи председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев, информира БНТ.
Заради премахването на картите само за една линия столичани подеха петиции. Отпадането на картата за една линия е сред нововъведенията в транспорта, които гражданите не одобряват, затова решението ще бъде обсъдено отново.
Георгиев ще предложи да отпадне глобата в размер на 3 лв. за хората, които не валидират картите си и останалите превозни документи в столичния градски транспорт. Изискването влезе в сила от 1 януари. Санкцията за липса на валидация беше сред основните притеснения на пътниците.
"Тъй като твърде късно и лошо беше обяснена валидацията, ще предложа на СОС да отпадне глобата при липса на валидация. Надявам се в края на февруари да бъде прието", каза Георгиев пред бТВ.
"Тази валидация е в интерес основно на пътника, защото ако има ПТП и не са си валидирали картата, няма да могат да се възползват от застраховката, сключена в тяхна полза от ЦГМ. Това е световна практика", обясни Георгиев. Председателят на СОС ще внесе предложението глобата от 3 лв. да отпадне, за да не се затрудняват пътниците. Все пак валидирането е пожелателно, защото това е вашата застраховка при пътуване.
Той припомни, че днес е вдигнал "жълт картон" на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), защото не са успели достатъчно рано, както изрично им е било наредено, да разяснят на гражданите новостите.
"Следващият гаф ще доведе до тяхното освобождаване", категоричен беше Георгиев.
"Въвеждането на новата билетна система не е някаква новина - тя работи от една година. От въвеждането на плащането с банкови карти до днес имаме 7,5 млн. такива валидации при използване на градски транспорт. Системата работи и хората трябва да ѝ вярват", каза още той.
Бившият министър на електронното управление Божидар Божанов пък постави въпроса защо в градския превоз има китайски камери за наблюдение, а в метрото са поставени валидатори, създадени в Русия. Въпросите са изпратени до ДАНС, информира БНТ.
"Те са закупени преди началото на войната и няма как възложителят да определи ограничаващи условия за произхода, но трябва да се направи съответният одит дали това не застрашава сигурността ни и не предоставя неоторизиран достъп на трети страни", коментира Божанов.
Според него е възможно ако се доближим до валидатор, да бъдат изтеглени пари от картата ни без наше позволение, но по-скоро става дума за изключения.
Омбудсманът Диана Ковачева от своя страна изпрати писмо до председателя на СОС и до общината, в което алармира за голям брой жалби, свързани с променените условия за пътуване в градския транспорт.
В сигналите си до националния обществен защитник столичани протестират и остро възразяват срещу промените, които се отнасят до вида на превозните документи, изискването за тяхната задължителна валидация като условие за редовен превозен документ и оскъпяването на транспортната услуга чрез отпадане на някои икономически изгодни превозни документи.
Тя обръща внимание и на задължителната валидация на превозните документи, като посочва, че неспазването й е обвързано с налагането на глоба, което притеснява и затруднява особено много възрастните хора.
"В тази връзка смятам, че следва да бъде потърсено решение и на този проблем. Намирам за несправедливо да бъде глобяван пътник, който има редовен документ за пътуване, само заради това, че не го е валидирал", подчертава общественият защитник.
Омбудсманът допълва още, че в институцията постъпват и жалби срещу липсата на достатъчна и своевременна информация по отношение на действащите превозни документи и начина на тяхното валидиране. Ковачева предложи и да бъдат увеличени като брой пунктовете за продажба на превозни документи в София.