Под натиска на "сопите", закона и инфлацията: Такситата в София поскъпват от догодина
Най-ниската цена за превоз става 1,21 лв. за километър, а най-високата - 2,51 лв./км
След разгорещен двучасов дебат Столичният общински съвет одобри доклад за определяне на минимални и максимални цени на таксиметров превоз на пътници за един километър пробег на територията на Столична община от 1 януари 2023 г., с което тези цени се увеличават с 15 процента.
Още по темата
Това стана с гласовете и на управляващата коалиция в Столична община - ГЕРБ - ВМРО - "Атака", както и на групата на БСП.
Най-ниската цена за превоз става 1,21 лв. за километър, след като в момента тя е 1,05 лв./км. Минималната нощна тарифа пък поскъпва до 1,39 лв./км от сегашните 1,21 лв./км. Увеличението е с 15 на сто.
Максималните тарифи също се увеличават с 15%. Дневната става 2,05 лв./км от сегашните 1,78 лв., а нощната ще достигне 2,51 лв./км на фона на 2,19 лв./км в момента.
Столичният общински съвет окончателно реши и патентният данък за таксиметровата дейност в София да е възможно най-ниския - 300 лв., на колкото той бе определен през ковидните 2021 и 2022 г. Останалата част до 850 лв., на колкото възлизаше таксиметровият данък преди пандемията, ще бъде доплатена от държавния бюджет.
Дебатът за такситата: Под натиска на "сопите", закона и инфлацията
Дискусията преди гласуването започна общинският съветник от групата на "Демократична България" Веселин Калановски, предаде БТА. Той каза, че решението се взима под натиск, след като представители на таксиметровия бранш са заплашили, че "ще дойдат да ни пребият със сопи".
Според него браншът принуждава СОС да узакони картел на пет-шест фирми, който не позволява да влизат нови играчи на пазара. Калановски изказа мнението, че няма нужда цените да се вдигат, защото ножицата между минималната и максималната цена е по-голяма от инфлацията, тоест такситата и сега могат да си качат цени.
Осемдесет процента от такситата и сега карат на минимална цена, каза неговият колега от ДБ Симеон Ставрев. От бранша са му обяснили, че ако една фирма повиши цената на услугата, другите автоматично ще й вземат клиентите, като ще возят на по-ниската цена.
Зафир Зарков, един от вносителите на доклада, посочи, че регламентът за тарифите на такситата е определен от закона и общините са задължени да се съобразят, като се произнасят веднъж годишно за цените.
"Трудно може да се аргументира механичния отказ от ангажимент, който е определен със закон", каза Зарков. Той обясни, че таксиметровият бранш е дошъл в СОС с искане за увеличение на цените с 20 процента, така че общината не се е съобразила механично с техните искания. Зарков подчерта, че браншът е аргументирал искането за увеличение с натрупаната инфлация, която за България е много по-висока от средната за ЕС.
Председателят на СОС Георги Георгиев се включи в дискусията и каза, че инфлацията в страната по данни на националната статистика е 20 процента, като реалната е много по-висока.
"Когато сме сезирани от бранш, който е подложен на поскъпване на всички свързани с дейността му разходи, не можем да му кажем да се оправя сам", заяви Георгиев. Това, по думите му, е грижа за бизнес, който може да не оцелее.
В обсъждането участва и общинският съветник от ГЕРБ-СДС Симеон Колев, който пък каза, че "никой никого не задължава да ползва една или друга услуга, хората могат да ползват градски транспорт, да ходят пеша, да ползват велосипед, всеки сам избира как да се придвижва". Колев каза, че като дясно мислещ човек дълбоко вярва, че не трябва да определяме каквито и да е минимални или максимално цени, но законът вменява на СОС такъв ангажимент и той трябва да бъде спазен.
Според Иво Божков от "Демократична България" изкуственото поддържане на високи минимални цени на таксиметровата услуга е мярка, която води до спирала от повишаване на цените. Свободният пазар трябва да ги определя, а не държавата, заяви той. Общинският съветник обърна внимание и на друг проблем, а именно - чистотата в таксиметровите автомобили и тяхната техническа изправност. Според него таксиметровите фирми могат да закупят нови ел. автомобили, с които да не замърсяват въздуха.
В крайна сметка предложението бе прието и исканията на браншовите организации - Съюз такси, Национален съюз на превозвачите, Браншова камара на таксиметровите водачи и превозвачи, Асоциацията на таксиметровите синдикати в България, за актуализиране на определените минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег, са изпълнени, а протестите се прекратяват.