Преговорите за сключване на нов колективен трудов договор в "Столичен автотранспорт" с КНСБ и КТ "Подкрепа" бяха подновени тази сутрин в Столичната община. 

До подновяване на диалога се стигна след протестна акция в петък сутринта, организирана от Федерацията на транспортните синдикати към КНСБ. Тогава работещи в дружеството спряха излизането на общо 26 автобусни линии от гараж "Земляне" заради блокираните преговори по сключването на нов колективен трудов договор.

КНСБ: Няма спор между синдикалните организации в "Столичен автотранспорт"

 

Днес от КНСБ посочиха, че погрешно в публичното пространство е била разпространена информация, че причина за протеста е спор между синдикални организации в общинското дружество "Столичен автотранспорт". 

"За по-голяма яснота считаме за нужно да посочим детайлно какво предвижда Кодексът на труда в България относно преговорите за сключване на колективни трудови договори", казва от синдиката. 

"Съгласно чл. 51а, ал. 1 от Кодекса на труда, Колективен трудов договор в предприятието се сключва между работодателя и синдикална организация. Алинея 2 от същата разпоредба сочи, че проектът за Колективен трудов договор се изготвя и представя от синдикалната организация. Когато в предприятието има повече синдикални организации, те представят общ проект. В конкретния случай е важно да се уточни, че законът изрично посочва, че когато синдикалните организации не могат да представят общ проект, работодателят сключва Колективен трудов договор със синдикалната организация, чийто проект е бил приет от общото събрание на работниците и служителите с мнозинство повече от половината от неговите членове - чл. 51а, ал. 3 от КТ", уточняват от КНСБ в своята позиция. 

Според синдикалната организация тези законови правила гарантират, че трудовите отношения в "Столичен автотранспорт" ЕАД се регулират прозрачно и законосъобразно, дори при хипотеза на разногласия между синдикалните организации. И още: 

"В "Столичен автотранспорт" ЕАД има повече от една синдикална организация, но те не успяха да постигнат съгласие за представяне на общ проект на КТД. Поради това беше проведена процедурата по чл. 51а, ал. 3 КТ.

На общо събрание на работниците и служителите проектът на КТД, представен от Федерацията на транспортните синдикати и Федерацията на транспортните работници (ФТР) към КТ "Подкрепа", беше одобрен с мнозинство. В резултат на това, страните по КТД са именно тези синдикални организации.

Ето защо подчертаваме, че в случая няма спор между синдикалните организации. Става дума единствено за законово изискване работодателят да спази разпоредбите на чл. 51а, ал. 3 и да започне преговори със страните по одобрения КТД".

От КНСБ съобщават също, че дори ако някоя от синдикалните организации не е представила свой отделен проект на колективен трудов договор, това не променя процедурата. Оттам посочват, че липсата на общ проект между всички организации означава, че се прилага именно цитираната от тях разпоредба. Работодателят няма право да пренебрегне одобрения проект, приет от общото събрание на работниците и служителите с мнозинство, посочват от КНСБ.

"Работодателят е длъжен да зачете волята на общото събрание и да стартира преговори с одобрените страни по проекта на колективен трудов договор. Това не е въпрос на избор, а на спазване на закона", се посочва още в позицията". 

"Столичен автотранспорт": Не може да купуваме газ без посредник

Междувременно в становище на общинското дружество, управляващо автобусния транспорт в София, бе посочено, че към момента "Столичен автотранспорт" не може да търгува самостоятелно с газ. 

Позицията идва, след като общинският съветник от ПП-ДБ и "Спаси София" обвини фирмата, че предвижда да даде до 1 236 320 евро комисионна на частна компания по обществена поръчка за закупуване на газ за 40 млн. лв. за отопление на гаража в "Малашевци" и за гориво за газовите автобуси от трите поделения на "Столичен автотранспорт" ЕАД за 2025 г. Според Ставрев същевременно дружеството има лиценз, който му позволява да закупи необходимия природен газ без посредник.

"Публичното говорене по темата трябва да е предхождано от четене на закона, да почива на реални факти и обективността", се посочва в становището на "Столичен автотранспорт". Дружеството обяснява, че притежава лицензия за търговия с природен газ, но няма нито ресурсна, нито техническа, нито реална възможност веднага след придобиването ѝ да закупува газ от организирания газов пазар.

Общинската фирма уточнява също, че за да търгува с газ, тя трябва да предприеме редица действия по сключване на договори, обучение на служители и др., които изискват време и финансов ресурс.

От "Столичен автотранспорт" посочват още, че отделно от въпроса за ресурсната обезпеченост, дружеството не може да купува гориво от газовата борса и защото разходването на публични средства трябва да се извършва по съответните процедури съгласно правилата, заложени в Закона за обществените поръчки (ЗОП).

"Ето защо доставките на природен газ не могат да бъдат осъществени чрез търговските платформи на газовите борси, тъй като това директно води до сключване на договор без проведена процедура по ЗОП", отбелязват от дружеството.

От "Столичен автотранспорт" посочват още, че на 17 декември 2024 г. са получили на хартиен носител оригинала на лицензията за търговия с природен газ, както и цялата преписка, подадена до КЕВР, свързана с издаването на лицензия. От получените документи става ясно, че при подаване на заявлението за лицензиране като квалифицирани служители, които да извършват търговия с газ, са посочени предходните членовете на Съвета на директорите и двама служители на дружеството - заместник-главният счетоводител и експертът по капитално строителство. Те обаче нямат необходимата квалификация и опит, нито лиценз за брокер. Съответно и реално не могат да търгуват с газ от името на "Столичен автотранспорт".

От дружеството обобщават, че към настоящия момент то има лицензия, но не разполага с обучени служители, които реално да сключват сделки на газовата борса.

От общинската фирма представят и информация по въпроса, получена от адвокатското дружество, което е било ангажирано с подготовката по издаване на лицензията за търговия с газ:

  1. "Столичен автотранспорт" ЕАД, за да извършва търговия с газ, следва да има сключен договор с "Булгартрансгаз" за използване на съществуващата газопреносна мрежа.
  2. Дружеството следва да се получи код за достъп, чрез който да отчита количеството природен газ, придобит/продаден като търговец на организираните газови пазари.
  3. Дружеството следва да изпрати на обучени свои служители, които да премината курсове за търговия на газовата борса или да наеме обучени служители, които да извършват търговия с газ от името и за сметка на Дружеството.
  4. Ако няма възможност да извърши действия по т. 3, да сключи договор с друг лицензиран доставчик на газ и да търгува чрез него като му заплаща съответно възнаграждение.

От "Столичен Автотранспорт" изтъкват, че пред дружеството в качеството му секторен възложител стои въпросът за прилагане на разпоредбите на Закона за обществените поръчки, а в него не са предвидени изключения, които да освобождават възложителя от провеждане на процедура, дори да има лицензия за търговия с газ. От общинската фирма добавят, че търговията с газ се извършва на т.нар. газова борса - чрез електронна платформа за търговия с природен газ. През борсата отново ще се стигне до сключване на договор с доставчик, който обаче ще е в нарушение на Закона за обществените поръчки, защото не е обявена процедура по ЗОП.

"Тоест, ако бъде закупен природен газ от дружеството, в качеството му на търговец с газ, няма да бъдат изпълнени императивните разпоредби на Закона за обществените поръчки и възложителят ще търпи санкции от контролните органи".

В становището се казва още, че за разлика от търговията на природен газ на газовата борса, търговията с газ на Стоковата борса в ЗОП се разрешава. В чл. 138, ал. 1 от ЗОП във връзка с чл. 79, ал. 1, т. 7 от ЗОП е предвидена процедура за договаряне без предварителна покана за участие, при което предмет на поръчката е доставка на стока, която се търгува на стоковата борса, съгласно списък, одобрен с акт на Министерски съвет, по предложение на министъра на финансите.

В чл. 18, ал. 1, т. 1 от ЗОП е разписан и друг вариант за закупуване на природен газ - чрез провеждане на открита процедура, но сроковете за провеждането й са дълги и няма как тя да приключи до 1 януари 2024 г., когато е приключва срок на текущия договор на "Столичен Автотранспорт" за доставка на газ.