Поддръжката на пътищата се превърна в още една тема, по която коалиционните партньори "Има такъв народ" и "Продължаваме промяната" не могат да намерят общ език. 

Парламентарната група на ИТН напусна пленарната зала, след като по предложение на ПП от дневния ред отпадна точката за предприемане на действия във връзка с констатирана опасност от настъпване на невъзможност за Агенция "Пътна инфраструктура" за поддръжка на пътищата. С нея трябваше да се реши и как АПИ ще се разплати със строителните фирми. 

Точката бе предложение на Настимир Ананиев от "Продължаваме Промяната" и трябваше да се гледа от парламента вчера, но отпадна, тъй като нямаше доклади на съответните комисии. Това доведе до спорове между депутатите, прекъсване за кратко на заседанието и Председателски съвет, който реши темата да бъде дискутирана днес, когато отново отпадна.

"Защото тази точка е по-скоро за Антикорупционната комисия, да я отложим, докато се изясним", аргументира се Константин Бачийски от "Продължаваме промяната". "Емоционалните състояния на господин Бачийски са хубаво нещо, но премиерът каза, че може. Хубаво е да отбележите, когато спечелилата сила бламира собствения си министър-председател", коментира Тошко Йорданов от ИТН, според когото депутатите ставали за смях. След което народните избраници от партията на Слави Трифонов напуснаха залата.

А докато в парламента спореха дали да се гледа точката за АПИ, камиони блокираха бул. "Цар Освободител" пред Народното събрание. При тях се яви ресорният министър Гроздан Караджов от квотата на "Има такъв народ". Отпадането на точката за АПИ, той обвърза с кандидатурата на Любомир Каримански за БНБ.

"Смятам, че има целенасочено блокиране. Републиканската пътна мрежа е заложник на избора на шеф на БНБ, което е недопустимо. Не знам каква е връзката, но това, което чувам по медиите, е че се противопоставят тези две решения. Не може политически пазарлъци да стоят на пътя на поддържането на републиканската пътна мрежа. Сега нямаме инструмент, с който да ремонтираме нито една дупка".

На въпрос на журналист означава ли това, че г-н Каримански трябва да оттегли кандидатурата си в замяна на ремонта на пътища в страната, Караджов каза: "Едва ли не за такова изнудване става дума, но да заложиш на другата страна на кантара републиканската пътна мрежа е предателство и наистина не мога да си го представя". Попитан дали може това доведе до падане на правителството, Караджов каза, че ще се бори до последно за решението за ремонта на пътища и че не смята, че ще доведе чак до падане на правителството. "То е длъжно да си влезе в ролята да зашити това решение, което заедно сме изработили. То не е моя инвенция или на депутатите, а обща политическа воля", напомни министърът от квотата на ИТН. 

Темата коментира в кулоарите на парламента и самият премиер. Проекторешението за АПИ и поддръжката на пътища само е отложено. Не е въпросът да разплатим едни над 600 млн. със затворени очи, въпросът е, когато се разплатят тези пари, да сме сигурни, че има достатъчно контролни механизми, смята той.

В отговор на въпрос дали "Продължаваме Промяната" бламира проекторешението за АПИ, премиерът Кирил Петков каза, че предишното правителство на ГЕРБ е правило т. нар. ТРП-та, които са всъщност поддръжка на пътищата, но под това име са скрити реални цялостни ремонти на пътища. Това означава, че тези фирми са работили на тези обекти, правили са истински ремонти на пътища, но не дават никаква гаранция към тяхното изпълнение, каза Петков и посочи, че това е нередност. Тази нередност трябва да се установи преди да им се разплащат парите, допълни той. Не можете да правите ремонти като поддръжка, коментира Петков. И единственото, което "Продължаваме Промяната" днес каза, е да се види колко от тези ремонти реално са извършени, да има реален контрол, допълни той. Депутатите не казаха, че не го одобряват, а само го отложиха, за да сме сигурни, че правилните контролни механизми са заложени в това предложение, обясни Петков. 

Проекторешението било внесено в парламента, "защото няма друг начин да се реши въпросът с тези договори". По думите на Петков, ако някой от Министерския съвет ги одобри, то ще бъде на ръба на закона.

Междувременно от Българска браншова камара "Пътища" обявиха, че са в готовност отново да възстановят протестните си действия, недоумявайки защо се бави в парламента разглеждането на тази толкова важна точка. 

Снимка: БТА

"Свидетели сме на безпрецедентна кампания, изцяло насочена към строителния бранш. Управителният съвет на браншовата камара изразява своята тревога и посреща с недоумение процесите, протичащи в Народното събрание през последните дни във връзка с проекта за решение за предприемане на действия във връзка с констатирана опасност от настъпване на невъзможност за Агенция "Пътна Инфраструктура" за осъществяване на дейностите по поддържане на Републиканската пътна мрежа. 

В продължение на близо една година Българска браншова камара "Пътища" ежедневно търси възможността за диалог с държавните институции, заради пренебрегването на НАПЪЛНО ЗАКОННИТЕ договори за Текущ ремонт и поддържане на Републиканска пътна мрежа. И когато диалогът доведе до едно разумно и обосновано решение от страна на Министерство на регионалното развитие и благоустройството, странни политически "игри" блокират приемането му от Народното събрание.

В следствие на създадената несигурност от действията на министри от служебния кабинет, секторът изпадна в колапс. От средата на миналата година не се изпълняват и не се възлагат строителни работи по пътната мрежа на територията на страната, няма разплащания за вече извършени дейности, което доведе до невъзможност бранша да осигурява регулярно изплащане на задълженията си. Близо 300 ремонтно-възстановителни обекта са замразени, стотици километри от първокласната пътна мрежа не са обезопасени, няма възможност за никакви действия по второкласната мрежа, а за пътищата от трети клас въобще не е предвидена рехабилитация, предупреждават в свое писмо от ББК "Пътища".