Д-р Иван К. Иванов е зам.-председател на 43 Народно събрание, бивш народен представител от квотата на Гражданския съвет на Реформаторския блок. Ръководител е на магистърска програма "Политическа психология" във Великотърновския университет и е главен асистент в Катедра "Психология". Лектор в "Училище за политика - Димитър Паница", както и в Политическа Академия "Атанас Буров".

 - Какъв е психологическият профил на новата коалиция в очите на професионалиста, психолог, като Вас, а след това и политическия да обрисуваме - Вие сте бивш политик също така. Мнозина вече говорят за "орел, рак и щука" на кормилото на новата власт?

- Много е малко времето, за да може да се очертае един устойчив психологически профил на новата коалиция, но от начина, по който бяха провеждани преговорите, от начина, по който се демонстрираше самият процес, може да се каже, че психологически излъчва диалогичност, автентичност и доверие. Всички тези характеристики, ако трябва да говорим за някакъв стил на присъствие или управление, говорят за отвореност и за един по-демократичен стил на седене. Още повече, в сравнение с предишното управление на Бойко Борисов. Там имахме много по-строг, много по-авторитарен стил, така че на първо четене ми изглежда, че тук говорим за диалогична, отворена, модерна коалиция, в която решенията вероятно ще се вземат много по-прозрачно, много по-демократично и много повече пред публиката, за разлика от авторитарния стил на Борисов, който също управляваше в коалиция, но решенията се взимаха много по-еднолично.

Другата характеристика е на "включеност" на различните участници в нея в процеса на вземане на решения. За разлика от предишното управление, което управляваше на принципа на изключеност. Как Борисов си "включваше" министрите, знаем - или по кръстовища, или по ловни хижи, но ги "изключваше" без обяснение. За мен, чисто психологически, това са два различни публични образа - единият е много по-доверителен и включващ, докато предишният беше много по-затворен, авторитарен и изключващ.

Ако досега имахме автокрация, тоест един човек управляваше, сега отиваме към диархия - когато управляват двама. Тук това е интересното, че имаме двойка - не е само Кирил, а и Асен. Ако добавим и Румен Радев, стават трима. Така че, от гледна точка на управленския стил, преминаваме от еднолично управление към диахрия и донякъде към триумвират, което води след себе си задължително коалиционно управление. "Експериментът" е интересен и доста рисков, но си струва риска.

- В тази либерална коалиция има десница и левица, ДСБ и БСП - как ги виждате в тази конфигурация и как Ви се струва участието на довчерашните Ви колеги от Реформаторския блок - Атанас Атанасов и Христо Иванов, въпреки че не са министри, но редом с идеологическия враг БСП ще управляват?

- Да, когато една коалиция е в името на постигане на някаква цел и максимално се отвори, има риск да влязат много разнородни субекти. Но така или иначе, влизането на моите бивши колеги аз го определям като един необходим риск, защото точно сега на България е нужно смело управление. По три причини ние ще имаме това правителство - едната е ситуацията, ситуативна причина. Имаме трети поред избори и хората очакват чисто психологически вече нещо да се случи, още повече, че ГЕРБ за втори път губят изборите, което чисто психологически е знак, че те нямат необходимия кредит на доверие, за да управляват. Втората причина са личните качества, най-вече качествата на Кирил и Асен, които носят съвсем друг манталитет и култура, на прозападни, на либерални, отворени, диалогични, на хора, които добре комуникират и знаят какво да направят. И на трето място кризата, която е и здравна, и икономическа, и социална, и все повече се задълбочава, и хората имат абсолютното очакване, че нещо трябва да започне да се прави. В този смисъл ми се струва, че е националноотговорно партии, които имат общи антикризисни цели, да се доверят една на друга и на база обща програма, да конструират управление. Аз наистина смятам, че ние не трябва да гледаме в тази коалиция какви субекти влизат сами по себе си вътре - това не е кошара, в която влизат най-различни животински видове. Тук влизат хора, които поемат отговорност за това да направят определени промени и реформи в определени сектори.

- Един от тези хора е Ваш близък съратник от гражданския съвет на Реформаторския блок - за Гроздан Караджов говоря, вече министър, който, обаче този път, а и предишния, беше предложение на "Има такъв народ". Когато беше депутат от РБ, той хвърли оставка като председател на транспортната комисия в знак на съпричастност с тогавашния правосъден министър Христо Иванов, обаче явно някъде във времето пътеките и вижданията им са се разделили?

- Явно е така. Аз самият бях част от Гражданския съвет и голяма част от колегите поеха по своя път, ставайки партийни членове. Специално някои на "Да, България". Някои продължават да бъдат гражданска квота на други партии, виждам Настимир Ананиев в "Продължаваме промяната". Но Гроздан Караджов постъпи тогава изключително отговорно политически, подаде си оставката и се оттегли от коалицията с ГЕРБ. В крайна сметка той е човек с много добър политически опит, да го нарека с управленски нерв и талант, и най-вероятно в ИТН са го разпознали като човек, който в тази ситуация може да свърши добра работа, особено в регионалното министерство. Аз нямам никакви съмнения в неговата почтеност и желание да придвижва нещата напред.

- Явно обаче говорим за някакво разочарование от негова страна, за да не е в екипа на ДБ, където са неговите довчерашни съратници?

- Не мога да коментирам, явно някъде са се разминали двустранно, но включването му през ИТН в коалицията е с висока добавена стойност. И предвид това, че в тази коалиция ще има министри, които представляват "Демократична България", явно отново се събират заедно, за да продължат започнатото. Смятам, че в момента всички са в една лодка, така че те продължават да гледат в една посока, посоката на това да се реформира начинът, по който се вземат решения в държавата и се управлява публичният ресурс.

- Друг министър от БСП, ваш съименник, ще бъде лице на земеделското министерство, махнат от Орешарски от поста му на зам.-министър на МВР заради връзки със силова групировка. Партията го обяви за лъжа, но двамата сте били и колеги в парламента. 

- Колегата Иван Иванов го познавам от работата му в 43-то Народно събрание. Той е доста тих и не толкова инициативен. Защо са взели това решение в БСП, в някаква степен си е тяхна работа, най-вероятно, за съжаление, те ще си носят последствията. Струва ми се, като цяло, че не е много далновидно решение, но пак казвам - тази коалиция не знам дали е "орел, рак и щука", но тя е необходима на България в този момент. Тя е нещо като шахматна дъска в различни цветове, на която кой цвят и коя фигура накъде ще се движи, е малко трудно да се прогнозира, но е работа на министър-председателя да движи процеса синхронно. Даде се възможност на всяка една партия да си поеме отговорността за министрите. Самите министри ще си избират и управленския екип. В този смисъл изборът на Иван Иванов си е изцяло отговорност на БСП и евентуалният негов провал ще бъде и провал на неговата партия, в този смисъл - и на Корнелия Нинова. Така че там има изключително голям риск.

- Къде е капанът пред това управление?

- Това е един много по-модерен и демократичен стил на съставяне на правителство, който е непознат за България. Това е нещо като политическа иновация - да водиш преговори даже прекалено открито. Разбира се, трябва да има и разговори на закрито за определени, по-конфиденциални теми, но всичко да се прави публично и прозрачно, е иновация. Рискът е това да направи управлението малко по-уязвимо от прекалената прозрачност по отношение на упражняването на властта.

Това делегиране на самите министри и преди това на самите партии - да носят отговорност за своите управленски решения, според мен, от една страна е голям позитив, от друга обаче крие риск да има еклектика, разнородност на управлението. И в този смисъл, чисто психологически и политологически проблемът може да бъде липсата на политически идентитет на това управление, който, разбира се, може да се преодолее, ако се сложат два или три значими приоритета, или два-три темела на това управление, които да бъдат следвани.

- Кой ще спечели и кой ще загуби от участниците в тази коалиция, независимо колко дълго ще продължи да управлява и дали ще изкара пълен мандат?

- Моето усещане е, че ако тя не успее, най-вероятно неуспехът ще бъде приписан на цялата политическа система и на това, че тази политическа иновация не е успяла. Иначе всяка една от партиите, част от коалицията, има шанс и би могла да излезе с позитив от това управление. Да речем, ИТН, която е в някаква степен псевдополитически субект, има шанс през своите министри, ако покажат добро управление, да утвърдят "Има такъв народ" като реален политически актьор. Защото в голяма степен тя сега е функция на творческия талант на Слави Трифонов. "Продължаваме промяната", като архитекти на тази коалиция, имат шанса да се утвърдят като партия и като добри управленци. "Демократична България" има шанс в трите сектора, които са приоритетни в техните политически послания - екологични проблеми, правосъдие и електронно управление, ако добре заработят, също да се утвърдят като коалиция, която, освен че заявява промяна, в крайна сметка може и да я осъществява. За БСП, според мен, имат най-голям риск, ако имат затруднения.

Тъй като, за разлика от ИТН и ДБ, лидерът на партията е вицепремиер и министър, най-големият риск, ако тази коалиция не успее, този неуспех да се пренесе към БСП. Но Корнелия Нинова, така или иначе, играе вабанк, тъй като тя си има проблеми с партията, и влизането й сега във властта е малко на пожар, за да опита да спаси партийния си пост. Така че, в краткосрочен план виждам най-големия риск за БСП и не толкова за другите три политически субекта.

- В случая на Нинова губи и тя, и партията?

- Корнелия Нинова е в ситуация, в която, ако спечели - печели и партията си, ако се провали - губи и партията, и себе си.