Засега все още не може да лети новият изтребител F-16, тъй като е регистрирано отклонение в една от системите му. По тази причина самолетът няма да участва и в парада за 6 май. Оставането му на земята провокира поредна политическа полемика и размяна на реплики между лидера на ГЕРБ Бойко Борисов и президента Румен Радев.

Борисов изрази недоволство и настоя, ако това е вярно, Атанас Запрянов да уволни новия командир на ВВС ген.-майор Николай Русев.

От Валенсия лидерът на ГЕРБ се разгневи, че "Радев подшушнал на журналистите, които са били с него, че бил развален F-16 и не лети, та да питат Запрянов. Питали са го. И му казах на Запрянов още днес - шефът на Военновъздушните сили да бъде уволнен, ако е вярно това, което е подшушнал Радев", каза още Борисов.

"Как ще вземе строшен самолет за 100 млн. долара?!", възкликна лидерът на ГЕРБ по адрес на новия командир на ВВС ген.-майор Николай Русев.

"Още днес приятелят, личният, шеф на ВВС на Румен Радев да бъде уволнен. Ако е вярно, веднага да си заминава. Не Запрянов да отговаря, командирът на ВВС. Разбрахте ли ме добре?", ядоса се Борисов.

Последва отговорът на Румен Радев, който посъветва Борисов да не се оправдава с пилотите и ВВС.

"За F-16 платихме скъпо, чакахме дълго, ще го поддържаме много трудно и скъпо, но такъв беше изборът на г-н Борисов през 2019 г. И вместо днес да си измива ръцете с летците и ръководството на МО, които всеки ден работят и се чудят как да компенсират политическото безхаберие и недомислици, по-добре да развърже повече кесията и неговото правителство да осигури средства, така че този, иначе чудесен като бойни качества, самолет да може да бъде поддържан в оперативна готовност и да лети", разкритикува Радев.

И заключи: "Но това ще бъде голямо предизвикателство".

В спора изправен ли е самолетът и кой не си е свършил работата по изтребителя, който беше тържествено посрещнат от премиер, министър и депутати на 13 април, се включи и бившият военен министър, сега президентски секретар по отбраната - Димитър Стоянов. Димитър Стоянов разкритикува настоящия министър на МО Атанас Запрянов, като обясни, че по негово настояване като зам.-министър, по време на сключването на сделката, не сме поръчали пълен комплект с резервни части.

Именно Стоянов пръв огласи във Фейсбук, че е вярно, че самолетът не лети, защото има отказ на агрегат, който просто трябва да се смени, но подобни неща се случвали редовно при новата летателна техника. Проблемът, според него, бил, че трябва да чакаме нужната част да дойде от САЩ.

"При избора на самолет се гледат едни показатели, от които нито Борисов, нито Каракачанов, нито Запрянов разбират - това е времето за изпращане, ремонта и връщането му в България на отказали агрегати. Точно какъвто отказал агрегат имаме и сега. За съжаление, не бе избрана офертата, която предлагаше 24 часа за доставка на нови агрегати, за замяна на отказалите. Избран бе F-16, при който тези срокове са... да кажем, много по-дълги" Някой ще попита, а защо не заменим проблемния агрегат с такъв от складовите наличности? Просто е - защото пакетът с резервните части в сделката за първите осем F-16 беше зверски орязан. Защо? Ами защото при бюджет от 1,5 млрд. лева американската оферта беше за около 2,5 млрд. и започна да се реже поголовно, че да се влезе в политическо приемлива цена. И сега ще получим резервен агрегат догодина по това време, разбира се, иронично казано", твърди Димитър Стоянов.

Последва извънреден брифинг на Министерство на отбраната, на който пред медиите излязоха командирът на ВВС, военният министър Запрянов и началникът на отбраната Емил Ефтимов. И се чу официалното потвърждение, че изтребителят засега не може да лети. 

"Все още е в ход процедурата по приемане на F-16, а след кацането на самолета е констатирано отклонение в работата на една от системите, което не значи, че самолетът е счупен", каза командирът на Военновъздушните сили генерал-майор Николай Русев на брифинга. Той уточни, че докато самолетът се приема в техническата си част, това отклонение ще бъде вкарано в нормите, така че да бъде изпълнено нормално и летателното приемане на самолета на по-късен етап.

Генералът заяви, че самолетът ще лети само тогава, когато е годен и няма да бъде подлаган на риск животът на нито един пилот. 

"Докато самолетът се приема в техническата си част това отклонение ще бъде вкарано в нормите, така че да бъде изпълнено нормално и летателното приемане на самолета на по-късен етап. Искам да е ясно, че допълнителен риск за летците, за инженерно-техническия състав и за новата авиационна техника аз няма да приема. Самолетът ще лети тогава, когато сме готови да го пуснем в полет. Това отнема време, то е авиационна техника, не велосипед", заяви генерал-майор Николай Русев.

Той беше категоричен, че докато се усвоява F-16, бойното дежурство ще се носи с МиГ 29.

В задочната размяна на реплики се включи и председателката на парламента Наталия Киселова. Тя обаче потърси златната среда и призова да се търси баланса - на първо място да се запази животът на летците, а след това да се мисли за националната сигурност. 

"Тъй като става дума първо за това да се пази животът на летците, които експлоатират самолета, на следващо място безопасността на националната сигурност, така че трябва да се намери баланс", каза Наталия Киселова пред журналисти в Копривщица.

Попитана какъв според нея трябва да е този баланс, тя отговори: "Животът на хората. И на следващо място, разбира се, да бъде запазен самолетът. Мисля, че това ще бъде коригирано. Не е въпрос на драма", цитира я БТА.