Христо Алексиев за „Росенец“: Не сме променяли концесията, договорена по времето на Борисов
Според бившия транспортен министър трябва да се обърне внимание на условията, по които пристанището е отдадено през 2011-а за 35 г.
Служебното правителство не е променяло концесионния договор на пристанище "Росенец". Към момента държавата притежава като собственост само кейовата стена на пристанище "Росенец" и акваторията - това уточни пред журналисти Христо Алексиев, който беше служебен вицепремиер по икономическите политики и министър на транспорта и съобщенията. На брифинг той подчерта, че е станало национален спорт да се изричат неистини и лъжи и припомни, че концесията на пристанището е сключена през 2011 г. с решение на правителството на Бойко Борисов за срок от 35 години.
Бившият транспортен министър призова народните представители да се запознаят със Закона за концесиите, където щели да видят, че прекратяването на концесия е абсолютно в правомощията на изпълнителната власт, тоест на Министерския съвет.
"Целият тил на пристанището е собственост на "Лукойл" и ако държавата прекрати концесията, тя не може да оперира това пристанище и то ще трябва да прекрати своята дейност. Ако това се случи, според него "Лукойл" няма да може да работи и ще се предизвика поредната криза в сферата на горивата. "Това ще повлияе зле на икономиката и инфлацията", смята Алексиев.
Той е категоричен, че служебното правителство нито е променяло срокове по концесията на "Росенец", нито е удължавало срокове, нито е променяло условията, както са договорени. "Защо те са договорени така е друг въпрос и трябва да се обърне внимание на това", подчерта бившият министър.
Служебното правителство направи всичко възможно и принуди "Лукойл" да премести цялата своя икономическа дейност в България, което даде възможност на държавата да си събере данъците, посочи още Христо Алексиев. По думите му само в рамките на пет месеца в държавния бюджет от "Лукойл" са постъпили 180 млн. лева, което е два пъти повече от всички данъци, събрани в държавата за последните 15 години.
Според него в резултат на това, че "Лукойл" е регистрирал икономическата си дейност в България, държавата е имала достатъчно инструменти да следи ценообразуването и да оказва натиск на "Лукойл" да сваля цени. Тези пари са останали в българската икономика и в българския бизнес, посочи още той.
Темата за прекратяване концесията на пристанище "Росенец" е отново на дневен ред от сутринта, когато Кирил Петков и Атанас Атанасов обявиха, че ПП-ДБ ще внесат предложение за това. На обявеното реагира лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов, който уточни, че това било предложение на ГЕРБ-СДС и ДПС и че Петков е избързал, а Делян Пеевски по-уточни, че то било подкрепено от ДБ, докато ПП "умували". Президентът Румен Радев пък призова, подобно на своя министър Христо Алексиев, управляващите да си припомнят кой е отдал пристанището на концесия. И добави: "Предстои да видим дали това предложение е в резултат на корпоративни апетити или кризисен пиар".