От ПП-ДБ ще внесат предложение за прекратяване на концесията на пристанище "Росенец". Това обявиха Кирил Петков и Атанас Атанасов на брифинг от кулоарите на парламента. 

"Тази сутрин ние внасяме предложение вкарване обратно на контрола на българската държава в пристанище "Росенец". Нашето предложение ще прекрати концесията на пристанище "Росенец", която беше увеличена от служебния кабинет с 24 години без мотиви", коментира съпредседателят на ПП Кирил Петков. 

"Вярваме, че контролът върху това пристанище и ключов за българската държава и по принцип всички ключови инфраструктури трябва да бъдат в контрола на България. Особено тези по границата - знаете, че в миналото винаги е имало съмнения какъв е контролът върху това пристанище", обясни бившият премиер. 

По думите му това е стъпка и в посока членството на държавата ни в Шенген. 

"Министерството на транспорта вчера ни каза, че може да оперира това пристанище, няма да има никакви проблеми с неговото опериране. Вместо да има конституционни такси, ще има приходи от оперирането на пристанището, но изцяло български контрол", добави Кирил Петков. 

Той отбеляза, че това също се предприема и в съответствие с регламента на ЕС във връзка със санкциите срещу войната. 

"По този начин ние заявяваме ясно, че Шенген е наша национална цел, че оттук нататък няма да се предават български ключови обекти без мотиви и да се удължават с неясни цели. Това е подходът, което това правителство и този парламент ще продължат", подчерта Петков.

От своя страна съпредседателят на ДБ Атанас Атанасов посочи, че от години говорят, че българската държава трябва да възстанови контрола върху пристанището. 

"Сега, когато Русия обяви България за вражеска страна във войната, която води в Украйна, предприемаме действия за това да се ограничат възможностите на Русия да използва българска инфраструктура, която да снабдява с финансови средства Русия", коментира Атанасов. 

По думите му освен всичко друго има данни, че след като България няма контрол над това пристанище, там минава контрабанда.

"Голяма част от нефта не се декларира пред българската държава и приходите, които реализират концесионерите, отиват за подпомагане на Русия във войната", подчерта Атанасов.

Кирил Петков отбеляза, че вярва, че ГЕРБ-СДС също ще подкрепи предложението. Той обясни още, че настоящият концесионер "Лукойл" ще има възможност да продължи да използва пристанището, но не като концесионер.

"Заплащането на такси към българската държава ще бъде начинът, по който ще оперираме с тях", заяви Петков.

Срокът за прекратяването на концесията е една седмица.