Имало е нарушения при строежа на магистрала "Хемус", както и при изграждането на язовирни стени. Такива данни оповестиха министърът на регионалното развитие и благоустройството арх. Виолета Комитова и министърът на икономиката Кирил Петков на съвместна пресконференция в сградата на МРРБ, която Dir.bg ви показа на живо.

Участие в изявлението взеха и началникът на ДНСК арх. Влади Калинов, както и заместник-регионалният министър арх. Иван Шишков.

От проверени 9 участъка по магистрала "Хемус" в три от тях са открити нарушения - в пътен възел Плевен и пътен възел Летница, сочи информацията на регионалния министър.

"Още през летните месеци започнах да правя проверки по магистрала "Хемус". Първата ми проверка беше на пътен възел на отсечка 6, с известната автокъща, която заварих със скъпа, лъскава и чисто нова строителна техника. Там установихме незаконно строителство. След това получихме сигнал от Държавното горско стопанство, след няколко седмици, за незаконни насипи, извършвани от магистрала "Хемус" в горска територия. Съсипани са 87 декара гора. Трябваше да отидем да видим какви щети сме нанесли на природата, кой е копал и кой е правил нещо при този строеж", обясни Комитова, която посочи, че е възложила доклад на дирекция "Независим и строителен контрол" по случая, и добави:

"Докладът трябваше да бъде направен първо на "Хемус", на място. За да проверим цялото трасе, магистралата се състои от 9 отсечки, по отсечки 1, 2 и 3 се строи с разрешение за строеж, ние установихме незаконно строителство по 4, 5 и 6, а отсечки 7, 8 и 9 още са със неизяснено трасе".

"Тревожи ме факта, че основата на един скоростен път се изпълнява без строителни книжа, без разрешения за строеж и с анонимна строителна фирма. Много странни обстоятелства са навързани в една цяла тема", коментира още регионалният министър и допълни, че е трудно да се каже как ще продължи строителството в участъците, където са открити нарушения.

Комитова допълни, че със същата тема за незаконно строителство в темата "Язовири" се е сблъскал и министър Кирил Петков, който също е възложил проверка на Дирекция "Национален строителен контрол".

Снимка: БТА

"ДНСК извърши проверка по документи на място по изпълняваните по АМ "Хемус" ремонти. Проверката е извършена по два способа: първо министърът възложи да се направи летене, за да може да се направи проверка на място. Това се случи преди около месец", обясни арх. Калинов, който представи резултати от доклада на дирекцията.

Проверени са и документи от АПИ и Държавна агенция "Автомагистрали".

"За участъците 1, 2 и 3 има одобрен подробен устройствен план, за тях има приключило отчуждаване. За тях има одобрен инвестиционен проект и има издадени разрешения за строеж. Участъците 4, 5 и 6 имат одобрен подробен устройствен план, но няма приключило отчуждаване навсякъде, няма и одобрени инвестиционни проекти или разрешение за строеж", обяви арх. Калинов.

Снимка: БТА

""От 416 само 10 язовира бяха завършени. Заедно с МРРБ и ДНСК направихме проверка на строителните книжа. Надявах се да няма язовирни стени без строително разрешение - нито една от 10-те няма такова", обясни служебният министър на икономиката Кирил Петков.

"Когато се отиде на място, се вижда, че това са нови конструкции, които нямат нищо общо с ремонт - чисто нови излети бетони и стени, всичките без разрешения", добави той и посочи, че документите им били написани на ръка.

"Ние не знаем качеството на бетона, просто е безумие. Кой може да поеме отговорността, ако тези стени се напукат", каза още Петков.

"Смятам да уволня последния от членовете на ДКК още днес", категоричен беше Петков.