Няма да "паркираме" МиГ-29 до 2028 г., заяви министърът на отбраната Атанас Запрянов по време на парламентарния контрол. Той обясни, че повечето държави, които имат F-16, са използвали паралелно и МrГ-29, в отговор на въпрос, зададен от Румен Гечев за обявена нова поръчка от МО за капитално-възстановителен ремонт на двигатели на МиГ-29.

Съгласно програмата до 2032 г. е предвидено самолетите МиГ- 29 да са в експлоатация до 2028 г. до постигане на пълна оперативна готовност на новите F-16, поясни Запрянов.

Според договорите за придобиване на новите изтребители е разкрита сметка от САЩ под наш контрол, парите се оперират от Българската народна банка. Приходите за Министерството на отбраната (МО) от лихви са 56,5 млн.лв., посочи министърът, цитиран от БТА.

Правителството на САЩ получава траншове по тази сметка само при реална доставка на определените продукти по договора и с българско съгласие. Съгласно ратифицираните със закон от Народното събрание международни договори за придобиване на самолети F-16 не се предвижда предоставяне на финансови компенсации, уточни Запрянов.

Отчитайки, че доставката на новите изтребители ще стартира през 2025 г., а достигането до пълни оперативни способности е свързано с допълнително време за подготовка на летателния състав поне от три годни, са планирани допълнителни средства за поддръжка на двигателите на МиГ- 29 до 2028г., посочи той.

Към настоящия момент за осигуряване експлоатацията на МиГ-29 и СУ-25 в единния финансов план на МО са включени за основен капиталов ремонт на двигателите на МиГ-29 малко над 13 млн.лв, като в Полша ще бъдат ремонтирани шест броя двигатели за МиГ-29. Два вече са дошли, още два трябва да дойдат, а последните два не са изпратени до момента, отбеляза Атанас Запрянов.

Предстои да се закупят авиационни гуми за МиГ-29 за 371 хил. лв , както и за СУ-25 за 717 хил. лв.

Годишно се поддържат не по-малко от 1600 летателни часа на техниката, за да се носи самостоятелно българското дежурство по airpolicing, а летците, които носят бойно дежурство, имат по над 35 часа нальот месечно. Нальотът на пилотите трябва да бъде много по-голям, засега сме го ограничили до изпълнение на задачите по airpolicing, подчера още министърът. 

В момента все още изтребителите от времето на СССР са единствените, които ползват нашите ВВС, за да пазят небето. Много от тях обаче са с изтичащ ресурс - и заради трудното набавяне на части, но най-вече заради невъзможния ремонт. Те се обслужват предимно от воюващите Украйна и Русия. Последната поръчка беше спечелена от полска фирма.

По неофициална информация на "24 часа" годни да летят са само пет МиГ-29 и трябва да се ползват до пристигането на F-16. Първите американски изтребители се очакват у нас в началото на 2025 г., но за да ги приемем, трябва да приключат ремонтът и разширяването на "Граф Игнатиево".

Докладът за състоянието на Въоръжените сили от 2023 г. отчете сериозни забавяния там. Освен това в края на годината се появил проблем - новата писта се наводнява. Тепърва се изготвя проект за поправката ѝ. Ако ремонтът не приключи в срок, то ще се наложи България да плаща на САЩ, за да съхранява новите ни изтребители. Това би означавало, че страната ни ще трябва да разчита на МиГ-29 за по-дълго, отколкото се очаква.