Георги Кадиев пред Dir.bg: Мръсният въздух е новият голям проблем за София
"Никой не смее да го произнесе, но аз го правя - безплатният градски транспорт е по-важен от данъка за автомобилите", заявява кандидатът за столичен кмет
Бившият депутат от БСП и лидер на "Нормална държава" Георги Кадиев се включи в изборите за кмет на столицата. "След разговори с много от вас реших да приема предизвикателството и да се кандидатирам за кмет на София на предстоящите избори. За мен изборите не са разговор просто за тротоари и градинки, а политически сблъсък за развитието на София и България. Този сблъсък е между леви, десни и либерални идеи, и те имат нужда от своето представителство и защита", съобщи той при обявяването на кандидатурата си.
Каква е разликата между него и другите участници в надпреварата? Пред Dir.bg говори Георги Кадиев:
- Включвате се за четвърти път в надпреварата. Защо?
- За да изложа и защитя леви политики и идеи за управлението на София. Не е достатъчно да се защитават просто граждански политики. Има ляво и то е и в данъчната политика, и в политиката по детски градини, градски транспорт, общински предприятия, концесии. И моята задача в тези избори е да изложа и защитя тези политики.
- Кои са най-големите проблеми на София?
- За мен проблем номер едно е мръсният въздух. Преди 10 години София имаше други проблеми и чистотата на въздуха бе на по-заден план. Днес за съжаление мръсният въздух излезе на преден план, защото бавно убива всеки от нас, затова предлагам конкретни мерки:
- Безплатен градски транспорт
- Забрана за влизане на дизелови автомобили в центъра
- По-високи данъци на дизелови и бензинови автомобили, за да се финансира безплатния градски транспорт
- По-високи цени на синя и зелена зона, за да се финансират повече буферни паркинги
- Повече линии и превозни средства
- Паник-бутон на всяка спирка и във всяко превозно средство
- Всичко това е с една цел: да е безплатно да си в градския транспорт и скъпо да си с кола. Само това е начинът да накараме хората да слязат от автомобилите. За съжаление, въпреки че през последните години метрото се разви много и се подмени част от автобусния и трамвайния парк, пътуванията с градски транспорт не се увеличават и пътуванията с автомобили не намаляват.
- Заедно с това трябват и още две мерки:
- По-често миене на улиците, защото Столична община с бездействието си остава най-големия замърсител в столицата.
- Забрана на отопление с дърва и въглища
- Ако комбинираме това и със спиране на презастрояване и повече зелени площи, има реална възможност да имаме чистия въздух, който всички искаме.
- Как ще спрете презастрояването?
- С изцяло нов Общ устройствен план. Сегашният, приет през 2009, е вреден за Столична община. Под предлога "най-после да имаме план" бяха прокарани лобистки интереси и бяха застроени стотици зелени площи. Много добре си спомням как само преди две години сегашният кандидат на Демократична България твърдеше, че няма такова нещо като "междублоково пространство" и било хубаво небостъргачи да има навсякъде. Сега пее друга песен... София не е Лондон и Ню Йорк, та да прави свое сити. Чарът на този град е именно в това, че е относително малък в европейски мащаб, уютен, с прекрасна гледка към Витоша.
- Кои проблеми могат да намерят най-бързо решение?
- Мисля, че безплатният градски транспорт може да се въведе бързо, както и финансова подкрепа за новородени деца през първите три месеца след раждане, плюс още няколко чисто социални мерки като повече социални кухни и развитие на системата "асистент за независим живот", от която в момента се възползват едва около 800 души, а поне 10 000 души имат нужда. Продължавам да съм убеден, че за две години можем да се справим с липсата на места в детски градини, но не като раздаваме ваучери на майките за частна детска градина, а като строим общински. Мисля, че е престъплени сега да се сключва нов концесионен договор за чистота и разни "вълци" и "котараци" да си купуват поредния майбах. Столична община може и трябва много бързо да създаде собствено предприятие за чистота. Не одобрявам и решението на СОС да се търси външен консултант за управление на Топлофикация-София, защото това води неизбежно към приватизация. Считам, че всички комунални услуги трябва да са общински. Което означава, че трябва отсега да се подготвим и за приключването на концесията на Софийска Вода през 2025 г. и връщането обратно към общината.
- Все по-често се среща тезата, че няма ляво и дясно, когато става дума за проблемите на един град? Какъв е Вашият коментар?
- Вече отговорих по-горе, но повтарям: невярна теза. Ангажимент за неувеличаване на данъци е дясна политика. Ангажимент за финансова подкрепа за млади майки е лява политика. Даване на комунални дейности на концесия е дясна политика. Задържането им като общински е лява политика. И така мога да продължа дълго. Да, има теми и решения, които наистина са "безпартийни". Но повечето все пак изискват да водиш лява или дясна политика. Кметът на София е политик, не мениджър на тротоари. И според мен е хубаво да е ясно дефиниран какъв е.
- Как Вашата лява визия би намерила място в най-бизнес ориентирания град в България?
- Познавам много хора, които добре се справят с живота, не висят на гърба на държава, община или политическа партия, но са леви по убеждения. Да си ляв не е въпрос на финансов статус, а на убеждения. Аз съм такъв, хората от листата ни са такива. Много от тях са екологично ориентирани, което ги доближава до съвременното ляво. Независимо от бизнес ориентацията си, тези хора също имат разбирането за нужда от общински жилища, общински болници, общински комунални услуги, общински детски градини, общински културни центрове. Не всеки е имал шанса на образование, който аз съм имал и държавата ми е дала. Не всеки може да справя с живота, както други го правят. И общината има задължение към тези хора, на които им е по-трудно. Това ни отличава от джунглата.
- Кои идеи Ви отличават от всеки друг кандидат за кмет на София?
- Безплатният градски транспорт. Мисля, че никой от другите кандидати не смее да го произнесе, защото не смее да каже, че ще се наложи вдигане на данъци. Само че между чистия въздух и вдигането на данъци на замърсяващите дизелови и бензинови автомобили, аз все пак избирам чистия въздух. И не се опасявам да изказвам и защитавам тази политика.
И втората отличителна идея е финансовата помощ за работещи и учещи майки на новородени деца в първите 3 месеца след раждане. Повечето хора считат, че това е само държавна политика. Но държавата очевидно не се справя, ражданията в София са намалели с близо 30 % за последните 10 години. Ако искаме да ни има като нация, трябват конкретни мерки: финансова подкрепа, общински жилища, общинска детска градина. Познавам зам.-кмет на Столична община, която не успя да намери детска градина за близнаците си... Кажете ми как такъв човек да гледа тези деца и да се развива професионално? Лошото управление на общината не е просто някаква мантра, то реално обърква живота на хиляди хора.
- Казвате, че искате да сложите край на "мандатното мислене". Kак мислите да го постигнете?
- Като предлагам дългосрочни проекти и политики, надхвърлящи рамките на един мандат. Мандатното мислене не е само наш феномен, навсякъде го има. Ето сега управляващите в Румъния приеха закон пенсиите да се вдигнат с 40 % от 1 септември 2020, месец преди изборите. Естествено, че го правят за политически дивиденти. Същото е у нас- като дойдат избори, почваме да копаем градинки и да садим цветя. Истински ценностните неща са тези, които остават десетилетия.
- Предлагате да се въвеждат иновативни методи за вземане на управленски решения. В какво се изразяват те?
- Електронни допитвания и референдуми. През 2017 участвах в инициирането на референдум за спиране на презастрояването в р-н Младост и в събирането на подписи. Събрахме над 14 хил. подписа. За съжаление управляващите го смачкаха и така и не дадоха възможност на хората сами да решат по една толкова важна тема. Разбира се, че един лидер понякога трябва да предприема мерки, които са срещу общественото мнение и непопулярни, защото са от обща дългосрочна полза. Но винаги трябва да знае какво е мнението на гражданите.
- Социолозите прогнозират балотаж между Йорданка Фандъкова и Мая Манолова. Вие кого бихте подкрепили?
Нека първо видим кой как ще се класира, защото ние всички се борим за медал, нали? Иначе, със сигурност няма да подкрепя г-жа Фандъкова, срещу която се изправям за 4-и път и която критикувам от 10 години, вкл. и със сигнали до прокуратурата срещу нея, гл.арх. Диков, районни кметове и общински служители. Би било ненормално сега изведнъж да я подкрепя- всички ще си зададат въпроса кога съм бил честен, последните 10 години или днес? Що се отнася до подкрепа за друг кандидат, да, ако приеме мерки като безплатен градски транспорт и финансова подкрепа за майки и даде ясни публични гаранции, че ще бъдат изпълнени.
За да подкрепите Георги Кадиев за кмет на София, гласувайте с бюлетина №10.
Купуването и продаването на гласове е престъпление
НАЙ
Дерайлиралият влак в Батановци отнесъл сграда, поне седмица ще разчистват жп линията (снимки)
Майката на Ники: Детето ми е отвлечено, кучето е прекалено чисто, за да е било в гората
След бой с дървена и метална палка на магистрала в Сърбия: Арестуваха българи, нападнали баща и син
Зеленски обвини Фицо, че иска да помогне на Путин, и попита какво му се плаща
Новата социологическа агенция на Първан Симеонов излезе с първо проучване
Зеленски обвини Фицо, че иска да помогне на Путин, и попита какво му се плаща
Експлозия потопи руски товарен кораб в Средиземно море (видео)
Водещите световни демокрации тънат в трудности, а политическият център в Г-7 се разпада
Кабинетът одобри допълнителни 38 млн. лева за изтребителите F-16
Майката на Ники: Детето ми е отвлечено, кучето е прекалено чисто, за да е било в гората