Общинският съветник от "Спаси София" Борис Бонев отрече твърдението на председателя на Столичния общински съвет Георги Георгиев, че е против отпадането на глобите за пътниците, които не валидират картите за транспорт. И аз не съм казал, че съм против глобата да отпадне. В крайна сметка това ще е решение, което ще се вземе от Общинския съвет", коментира той пред Dir.bg. Бонев защити нуждата от валидация с аргумента, че това е застраховката на пътника и ще даде важна информация на местната власт кои са най-натоварените линии, за да бъде направен по-удобен транспортът. Борис Бонев съобщи още, че ще настоява гратисният период без глоби да бъде удължен до края на годината. Той припомни кои са били неговите предложение за новите превозни документи и беше категоричен, че нито той е предлагал валидацията, нито пък отпадането на картата за една линия, а това са предложения, дошли от "Демократична България". "Това е система и тарифна политика, която ГЕРБ в мнозинството си изработи. Независимо как в момента се опитват цялата вина върху мен да я хвърлят, защото съм им основен опонент", коментира още Борис Бонев.

- Г-н Бонев, председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев каза, че вие сте против отпадането на глобата за липса на валидация. Така ли е и ако да, защо сте против?

- Аз не съм го казал, просто обясних защо е важно човек да се валидира. Това, което аз вчера на комисията по транспорт доста напоително обясних, са причините, поради които е важно да има валидация в градския транспорт, тъй като тя дава две неща - първо, застраховка на всички пътуващи. В случай на инцидент, това е начинът да се гарантира, че хората ще получат своята застраховка. И второто, което е изключително важно за подобренията в градския транспорт - валидацията дава възможност на системата да знае точно как пътуват хората, от къде до къде пътуват, и по този начин, когато ние видим, че по някаква дестинация има изключително много пътуващи и в момента се налага да се прекачат, за да стигнат от дома до работата си и обратно, ние можем на база на тази информация да кажем: "Тук има нужда от нова директна линия, да не се налага хората да се прекачват, а да пътуват по-бързо и удобно". Това е целта на валидацията. Освен това валидацията и в момента е задължителна в градския транспорт.

През 2013-2014 г. имаше и глоба от 1 лев. Тоест, в случая нещо, което и в момента е задължително, се представя като голяма новост. А глобата не е защото някой иска да тормози хората - тя начин да има стимул, за да се валидират хората и да може да получим информацията, която пък да ни помогне да направим градския транспорт по-удобен. И трябва, и е редно, след като искаме да сме цивилизована европейска държава и град, да видим как е на другите места. Защото в почти всички други европейски градове валидацията е задължителна.

Има дори и места, където валидацията е задължителна не само при качване, но и на слизане. И в почти всички градове има и глоба. Мога да дам пример с Париж, където глобата е 5 евро, ако не си се валидирал, освен ако не платиш веднага. Не платиш ли веднага и забавиш ли се с плащането, глобата може да достигне 180 евро. Тоест, тук е нещо доста балансирано.

И аз не съм казал, че съм против глобата да отпадне. В крайна сметка това ще е решение, което ще се вземе от Общинския съвет. Само свърших работата на Центъра за градска мобилност и управляващите от ГЕРБ, които се скатаваха всичките тези месеци и не обясняваха защо е важно да има валидация и какво тя ще носи като ползи за хората, а не само като нещо, което уж само да ги тормози.

- Хората се оплакват, че в претъпкан автобус може да ги оберат джебчии, докато бъркат в чантата за портфейла. Отделно се опасяват онези, които са с дебитни карти, че може устройството да им дръпне пари през чантата или през джоба. Как възприемате техните притеснения?

- За огромно съжаление, никой не е застрахован от посегателство и кражба, независимо дали си чекира или валидира картата, или просто се вози в претъпкания автобус. Да се твърди, че заради валидацията хората ще бъдат обирани, при положение, че всички знаем, че този проблем съществува, и то доста преди да има валидация, а и когато имаше перфоратори за билети. Разбира се, притеснението е валидно. Затова и в градския транспорт има видеонаблюдение. Това, което е важно да кажем - в метрото и в момента има задължителна валидация.

И хората, особено на по-натоварените спирки, се налага понякога да чакат на опашка, за да влязат в метрото и да се валидират. Да не е по-различно? Не е проблем това, че човек трябва да се валидира. Обаче, и за това хората са напълно прави - валидаторите са поставени на глупаво място, непосредствено до вратата и по този начин е факт, че ако някой, веднага след като се качи, се валидира, понякога може да блокира движението. Ние сме коментирали този проблем. За съжаление, не се взе решение. И другото, което е, че трябва да има повече валидатори в превозните средства. В момента те са по един на врата. Знае се кои са по по-натоварените линии - поне там със сигурност трябва да се монтират повече валидатори.

- И пунктовете на ЦГМ за карти и билети са малко за София, не мислите ли?

- Мисля, че има 51 пункта на ЦГМ, което е крайно недостатъчно. И по-големият проблем е, че тези пунктове са със служители. В момента, в който тях ги няма, в извънработно време, човек на практика няма особен избор. И затова навсякъде в Европа отдавна са го измислили - автомати за билети и карти. И това не са от старите автомати, които имаше едно време, където слагате стотинките и той ви изплюва един билет. Това са си машини, от които вие можете да си купите карта, да си заредите карта, да си купите билет. Неща, които от 10-15 г. ги има навсякъде другаде в Европа. В тази поръчка за 100 милиона лева за тикет-системата бяха включени, мисля, че 15 бройки подобен тип автомати. Има няколко разположени на летището, мисля, че и на Централна гара, но това е крайно недостатъчно. Знае се кои са натоварените спирки, редно е там да бъдат поставени подобни автомати. Оправданието в момента защо това не се прави, е, че те струват твърде скъпо - около 50 000 лева единият автомат, което е скъпо, но в крайна сметка тук целта е не просто да сиромахомилстваме, а да направим така, че услугата да бъде максимално удобна за гражданите.

- Тогава възниква въпросът - не трябваше ли първо да се направят всички тези неща, като повече валидатори в превозното средство, повече пунктове на ЦГМ или автомати по спирките, и тогава да стартираме новия начин на таксуване?

- Аз смятам, и това беше всъщност беше добра идея, да има гратисен период за глобите. При положение, че ЦГМ и Столична община се провалиха в комуникацията за новата система, е редно тогава да има гратисен период. Аз лично бих предложил този гратисен период да бъде до края на годината, да няма глоби и подобни неща, но да е ясно, че валидацията е задължително. И отново - не защото някой иска да тормози хората, а защото това е начинът да се съберат данни, за да може градският транспорт да стане по-добър. И това е единственият начин пътниците да имат застраховка в случай на инцидент. Няма друг, за съжаление.

- Тогава ще подкрепите ли второто предложение на Георги Георгиев - евентуално да обмислите отново връщането на картата за една линия?

- Доколкото разбрах, той няма да прави такова предложение. Ще предложи само и единствено отпадането на глобата за валидация. Смятам, че подобен тип прибързани, изцяло популистко-политически действия, са вредни за града. Това е система и тарифна политика, която ГЕРБ в мнозинството си изработи. Независимо как в момента се опитват цялата вина върху мен да я хвърлят, защото съм им основен опонент. Истината е следната - аз се борих за четири неща. И те бяха: да се запази цената на годишната карта, да има ученическа и студентска годишна карта, която да е на цената на 10-месечна, тоест да има два месеца безплатно за всички ученици и студенти, да има младежка карта за всички до 25 г. на по-ниска цена и да има билети за време, които позволяват неограничено и безплатно прекачване в рамките на определен брой минути. Тези четири неща аз ги постигнах, това са моите битки.

- Тогава кой предложи да отпадне картата за превоз по една линия, заради която хората подеха петиции?

- "Демократична България" предложи да отпадне картата за една линия. Те са предложили да отпадне картата за една линия, картата за метро, талоните, глобата за валидация и всякакви други неща.

- Картите за една линия бяха най-удобни за учениците, които ползват само един транспорт, родителите им плащаха за това само 9 лв.

- Съгласен съм, аз предлагах, когато родител си купи годишна карта, да може да се възползва отново от семейния пакет и за своите деца да закупи също годишни карти, но на намалената цена от 10 лв. за месец или 120 лв. на година, тъй като в момента семейният пакет важи само ако родителят си купи месечна карта за всички линии, а не годишна. За съжаление, това предложение не стигна до финалния вариант на наредбата, не знам дали умишлено или от недоглеждане, но е факт, че това е проблем за немалко хора. И ето това, например, има смисъл да се говори и коригира.

- След като в СОС ще обсъждате отново дефектите на системата, не може ли всички тези неща да се коригират?

- Това е по-скоро предизвикателство и към журналистите, освен към политиците. Защото на политиците им е много лесно да са абсолютни популисти и когато хората изведнъж проявят някакво недоволство, те веднага да дават на заден ход. Но, според Вас случайно ли е, че София е единственият голям град в Европа, който има карта за една линия? Не е случайно. Навсякъде другаде отговорните управляващи са установили, че целта да има карти за всички линии на градския транспорт, е че по този начин се стимулира всякакъв вид пътувания на гражданите с градския транспорт, а не само един вид пътуване, например, от вкъщи до работата. Защото Вие ще имате карта за една линия от вкъщи до работа, но ще изберете ли градския транспорт, ако пътувате до парка, до приятели, до супермаркет, до училище, до някъде другаде извън тази една линия? И затова навсякъде такъв инструмент няма, а карти за всички линии. Защото градският транспорт трябва да функционира като система и винаги, независимо от типа пътуване, той да бъде опцията.

- Добре, но пак опираме до стандарта на българина и до цената на въпросните карти.

- Чудесно, това е добър въпрос. Първо, че цените на картите не са променяни от 10 години. За стандарта на българина една карта от 50 лева за месечната карта всички линии преди 10 години и сега, на практика това е намаление на цената на транспорта. Защото заплатите и пенсиите са по-високи, отколкото преди 10 години, но картата е на същата цена. А по отношение на картата за една линия, която беше на цена 23 лева, ще ви дам няколко примера- в Пловдив и във Варна има такава карта, но там цената е 35 лева. В Русе е 66 лева. В Плевен - 56 лева, при положение, че градският транспорт във всички тези градове е драматично по-лош, отколкото софийския. Защо журналистите не се възмутят от този факт, защото хората там са доста по-бедни, отколкото в София, но плащат много повече за градски транспорт. Във Варна и в Пловдив годишната карта не е 365 лв., а е 520 лв.

- Добре, така или иначе, СОС, ако е чувствителен към недоволството на гражданите, вероятно ще коригира нещо, което наистина пречи на хората и не е удачно.

- Аз казах - трябва да остане гратисният период до края на годината за глобите за валидацията, даже може би трябва и да отпадне. Въпреки че не представлява толкова драматична трудност и вярвам, че хората ще свикнат бързо. За останалото - подлежи на дискусия. Но истината е следната: финансовото състояние на градския транспорт не е добро. В крайна сметка ние имахме избор - дали да увеличим цените на всички, или да запазим цените на най-използваните карти и билети за сметка на други.

Експертите смятат, че трябва да се махнат картите за една линия. Ние сме го взели като решение и всички политически групи се бяха обединили около това решение. За мен лично винаги е проблем тогава, когато нещо е било подкрепено и експертно, и политически, после заради недоволство да се правят стъпки назад, защото това създава едни популисти и страхливци сред политиците. Има доста реформи, които трябва да се направят. За огромно съжаление, част от тях са непопулярни, но това не означава, че те не трябва да бъдат направени.