Председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев извика на спешна среща ръководството на Центъра за градска мобилност, след като от 1 януари заработи новата система за таксуване, което породи голямо напрежение сред гражданите на столицата. Георгиев обяви, че е недоволен от липсата на информационна кампания и вдига жълт картон на ЦГМ.

От началото на годината всички столичани бяха задължени да валидират задължително картите и билетите си в превозното средство, в противен случай ги грози глоба от 3 лева. Притежателите на редовни карти, едногодишни или за по-малък срок, негодуват, че не желаят да го правят в претъпкани автобуси, в които често има само един валидатор и много пътници, което затруднява достъпа. Хората се опасяват, че докато си вадят портфейлите от чантите, може да станат жертва на джебчии.

Обяснението на ЦГМ е, че валидацията е задължителна, защото това е застраховката на пътника, на което мнозина потребители репликираха под профила на ЦГМ във Фейсбук дали това ще рече, че досега са се возили без застраховка. Най-голямо недоволство предизвика отмяната на едномесечните карти за една линия, които се използват най-вече от ученици.

Досега тя струваше 9 лв., но занапред картата на учащите ще трябва да бъде заплатена за всички линии без значение дали децата ги ползват. Възрастните пък трябва да плащат 50 лв. за всички линии, вместо 23 лв. на месец за превозно средство само по една линия. Заради промяната гражданите на София масово подеха петиции за връщането на картата за транспорт по една линия.

Софиянци пък, които предпочетат да се валидират с дебитна карта, се опасяват, че ако са в близост до валидатора, той автоматично и дистанционно си дърпа парите за билет от банковата им карта, дори да не я извадили. 

Освен с дебитна или кредитна карта, те могат да си купуват и билет от шофьора, но на цена не от 1,60, а вече на 2 лв. Билетът също се валидира.

Пътниците се оплакаха още, че често и да искат, не могат да се валидират, тъй като устройството не работи. Не липсваха и такива, които в социалната мрежа се заканиха, че отново се качват на автомобилите, защото ще им излезе по евтино. Въпреки че най-евтиният вариант е годишна карта от 365 лв., която може да бъде заплатена и разсрочено на вноски, хората твърдят, че не могат да си позволят да отделят накуп парите.

След напрежението, което се натрупа още от първите дни на новата година, своето недоволство от изпълнението на новата тарифна програма изрази и шефът на столичните общинари Георги Георгиев.

"Вдигнал съм жълт картон на ръководството на Центъра за градска мобилност, от които очаквам в спешен порядък да си влязат в ролята и всички дефекти на системата за електронно таксуване в градския транспорт да бъдат отстранени своевременно", заяви пред медиите председателят на СОС след оперативката с ръководството на ЦГМ.

По думите му въвеждането на нещо ново винаги води до неудобство, въпросът обаче е това да не става за сметка на сигурността на пътуванията.

"Това, от което аз съм изключително недоволен, е изпълнението на доброто решение на Столичния общински съвет от страна на Центъра за градска мобилност. Лично аз съм поставил задача на ръководството на ЦГМ, които днес бяха при мен на оперативка, достатъчно рано, понеже още през лятото приехме тази тарифна политика, да започне разяснителна кампания за софиянци какво и как ще се промени. Това не се случи", отсече председателят на СОС.

По отношение на валидацията Георгиев посочи, че това е изключително удачно решение, което са практикува в цял свят. Тя е необходима, защото това е застраховка на пътниците по време на престоя им в градския транспорт.

"Това обаче беше твърде късно и твърде лошо обяснено от страна на ЦГМ, затова аз ще предложа глобата за валидацията, което е едно от основните притеснения на гражданите, да отпадне. Категорично тя е необходима и полезна за гражданите, но създаването на неудобства за тях е много по-голям проблем от ползите, които глобите ще донесат. Видяхме на практика как едно добро решение на общинския съвет може да бъде лошо приложено от ЦГМ.", цитира го БТА.

Относно премахването на картата за една линия, председателят на СОС обясни, че предложението е на съветниците от транспортния ресор в общинския съвет и то единодушно е подкрепено от различни представители на ГЕРБ, БСП, ДБ, "Патриоти за София" и независимия Борис Бонев, които са си положили подписите под него.

"Колегите са се аргументирали, че по този начин ще е по-изгодно за гражданите. Виждаме, обаче от първия ден недоволство на софиянци и заради липсата на избор - те не са стимулирани да закупят годишна карта. Затова заедно с колегите, които са автори на предложението за отпадане на картата за една линия, ще обсъдим данните за продажбите на картите от ЦГМ през тези първи дни досега, за да вземем в спешен порядък информирано решение ще се променя ли нещо по въпроса.", допълни шефът на СОС.

Той обаче обобщи, че електронната система и нововъведението работят успешно.

"Без съмнение електронната система за таксуване в столичния градски транспорт работи успешно. 6 млн. пътувания са платени дигитално през изминалата 2022-а година. От началото на годината, когато влязоха в сила новите превозни документи, са продадени: 85 000 билети 30+, близо 32 000 билети 60+ и близо 2200 дневни карти. Очевидно софиянци припознават тези нововъведения, които системата предлага", каза председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев.

"Нещата са в реда на нормалното, начинът и формата на валидиране не са непознати за тези, които ползват градският транспорт в столицата", коментира преди дни изпълнителния директор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Димитър Дилчев по време на демонстрация как се валидират новата карта за пътуване в публичния транспорт на София Ultra light, предназначена за пътувания в рамките на 30 минути -за 1,60 лв., или на 60 минути -за 2,20 лв.

1 000 000 валидации пък са направени само през първите три работни дни на 2023 г. в наземния транспорт. За сравнение, през декември 2022 г. са отчетени общо 2 000 000. "Най-много са студентите. След това гражданите над 68 г. и редовните ни пътници с месечни и годишни карти" отчетоха от ЦГМ.

Промените в Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт на територията на Столична община бяха по идея на Борис Бонев от "Спаси София", който бе вносител заедно с общинските съветници Зафир Зарков, Прошко Прошков и Карлос Контрера.