Транспорта, замърсения въздух, ремонтите, презастрояването, обсъдиха по време на дебата по bTV за местните избори, в който участваха петима от претендентите за София -  независимата Мая Манолова, подкрепена от БСП и ДБГ, Йорданка Фандъкова - ГЕРБ и СДС, арх. Борислав Игнатов - "Демократична България", Борис Бонев - независим кандидат, и Ангел Джамбазки -ВМРО.

Транспорт

"Факт е, че гражданите в София се прибират от работа и са в задръстване. Паразитните преминавания през центъра образуват изключително изнервящ трафик. Това, което трябва да се направи, е градските рингове - да бъде довършено Околовръстното, рингът през "Тодор Каблешков".

Освен това да има свързаност между кварталите, разбира се - паркинги. Също така използване на всички средства от Центъра за градска мобилност за изграждането на паркинги, в момента те се харчат непрозрачност", заяви кандидатът за кмет Мая Манолова относно натоварения трафик в столицата.

"Ще трябва да бъдат доизградени свързващите улици и булеварди". "София се развива динамично и този въпрос се разширява непрекъснато. Продължаваме строителството на метрото заедно с довеждащия транспорт - това е изключително важна задача. Разбира се, довършването на Околовръстния път, 80% от него завършихме. Вътрешните рингове - освен "Тодор Каблешков" - "Филип Кутев", пробивите на "Пенчо Славейков" и "Данаил Николаев" и връзките със северните територии, по които вече работим", каза Йорданка Фандъкова.

"Не съм съгласен с тези стратегии за решаване на проблема с трафика са прекалено дългосрочни и обслужват определени лобита. Кой има най-голям интерес хората да са в трафик - вносителите на горива. Мисля, че може да се разреши с регулация на светофарите и пускането на зелени коридори. Убеден съм, че с тези улици може да се строят такива коридори", заяви арх. Борислав Игнатов.

"Всеки ден в София се регистрират по 500 нови автомобили. Зелени светофари няма да решат проблема с трафика, ако липсват ринговите булеварди, които отвеждат трафика от центъра на града. Но най-важната мярка е да обособим бърз и редовен градски транспорт", каза Борис Бонев.

След това петимата кандидати за кмет на София трябваше да отговорят как ще се справят със замърсяването на въздуха и дали ще спират от движение колите без катализатор.

Йорданка Фандъкова

"Темата с чистия въздух е най-важна за София, радвам се, че всички кандидати за кметове припознават мерките, които сме заложили и по които работим", отбеляза Йорданка Фандъкова. Тя посочи, че вече са взети над сто мерки, които са групирани в пет групи.

"Предстои до края на годината да пуснем с мобилно приложение 22 станции на територията на целия град. Втората мярка това е транспортът: по - добър градски транспорт и да слезем от автомобилите. Третата мярка е да намалим с една трета домакинствата, които се отопляват на дърва и въглища. Друга мярка е запазването и развитието на зелената система, чистота и контрол върху изгарянето на отпадъци. Поискала съм от Народното събрание да се инкриминира горенето на отпадъци, защото само с административни мерки няма резултат", обясни още кандидатът за кмет на ГЕРБ.

Мая Манолова

Правилата трябва да важат за всички - и за гетата, и за небостъргачите, посочи независимият кандидат, подкрепен от БСП - Мая Манолова.

По думите й за мръсния въздух в столицата се осведомяваме не от станциите на Столичната община, а от гражданските станции. Според Манолова Столичната община е закъсняла първо с признаването на проблема, а след това и с мерките, включително и с разполагането на станциите.

Борислав Игнатов

Според Борислав Игнатов подобряването на трафика в София е една от мерките за чист въздух.

"Заложили сме бърза мярка създаване на единен център за управление на транспорта ,динамично. Убеден съм, че трафикът ще може да се провежда със зелени коридори", уточни Борислав Игнатов.

Борис Бонев:

Според независимия кандидат за кмет Борис Бонев, когато се говори за чистотата на въздуха е важно освен преминаването към ниско емисионни форми на отопление като газ и топлофикация, трябва да говорим и за обръщане на модела на замърсяващите автомобили. По думите му трябва да бъде въведен моделът "замърсителят плаща".

Той посочи опита на Полша, където дронове анализират какво се гори в комините и дават възможност на полицията да влезе в дома и да се наложи глоба.

Ангел Джамбазки:

Според кандидатът за кмет на ВМРО - Ангел Джамбазки, основен замърсител на въздуха в редица квартали на София като "Красна поляна", "Захарна фабрика" и "Баталова воденица", са горенето на гуми, текстил и различни отпадъци в незаконните постройки.

Те трябва да бъдат премахнати, защото са източник на болести и проституция, не само за замърсяване, посочи Джамбазки.

Следващата тема в дебатите бе за пътищата и ремонтите в столицата.

Борислав Игнатов:

Единственото решение е преразглеждане на общия устройствен план на София с намаляване на параметрите за застроена площ и др. Трябва да има списък на всички имоти в уличната мрежа и в зелени площи, както и бюджет за постепенното им изкупуване, защото засегнатите са над 350 хиляди.

Борис Бонев:

Да бъде повишена квалификацията на служителите в общината - заданията и договорите да записват ясни задължения и отговорности. Да има черен списък на фирми, които системно не изпълняват задълженията си по договор и като качество.

Йорданка Фандъкова:

Аз съм единствения кмет, който е налагал толкова много санкции. Налагала съм най-високите финансови санкции на всички фирми, които не са изпълнили задълженията си. Проблеми има, установили сме ги, но имам предложения и решения за подобряване на работата. На първо място структурна промяна в работата на общината - целият процес от проектирането до строителството да е на едно място. Необходими са и законодателни промени - да има не само финансови санкции, но и да бъде отнеман лиценза на фирмите, които не изпълняват задълженията си.

Мая Манолова:

Прекратяване на договори, които не се изпълняват в срок и качествено. Да има ясни условия в договорите, които да предвиждат строги санкции за неизпълнението им. Сега се печелят процедури с нереално кратки срокове, които после се удължават. Ето, например, за "Граф Игнатиев" сроковете се удължиха 7-8 пъти.

Йорданка Фандъкова:

Това са внушения. Всички договори на Столична община са публични и могат да бъдат видени на сайта, може да се видят там и наложените санкции. Изпълнението на един проект не е толкова лесна работа.

Борис Бонев:

Ремонтът на "Цариградско шосе" бе за 134 милиона, а сега е в кръпки. Защо не задължите фирмата за цялостно преасфалтиране, а само се запълват кръпки. Или може би чакате да изтече гаранцията по договор, за да се започне наново?

Йорданка Фандъкова:

Гаранционните срокове са задължителни и всеки е длъжен за своя сметка да коригира неточностите. Не е лесно да се затвори цялото "Цариградско шосе" за ремонт.

Ангел Джамбазки:

Трябва да се налагат глоби, няма какво да се говори дълго и витиевато.

Мая Манолова:

Колко пари сте дали за обезщетяване на собствениците на терени в "Младост"?

Йорданка Фандъкова:

Въведохме и други механизми и начини за спасяването на междублоковите пространства -въпросът с 5 от терените в "Младост" вече беше решен с обезщетяване, а не с плащане. Само за Източен парк - са необходими 250 млн. лева за обезщетяване на собствениците.

Мая Манолова:

Спасихте тези 5 терена от себе си - предвиждането за застрояване в устройствения план е ваше. Какво се случва със 6-ия имот в "Младост", където собственичката е сложила ограда и разрушила пътеката, по която минават хората, за да стигнат до домовете си пред блок 76?

Йорданка Фандъкова:

Има работна група в общината, която разглежда над 30 имота в "Младост". Работи се по план, който предвижда изчистване на тези най-тежки проблеми.

Мая Манолова:

Кметът може да предложи на Общинския съвет да премахне тази ограда, когато е в зелена площ.

Ангел Джамбазки:

Всички казвате, че ще изкупувате терени, като обещавате, че няма да вдигате данъците. Кажете тогава откъде ще вземете парите? Междувременно воеводата се опита на два пъти да зададе въпроса при темата за транспорт и кръстосания огън на Борислав Игнатов за изказването на кандидата за общински съветник Тома Белев, че евреите са се возили най-евтино във вагоните за коне, но бе париран от водещия дебата Антон Хекимян, който определи темата като предмет на друг разговор.

Борис Бонев:

Сега ще стане ясно кой е действително против презастрояването. Ще ви цитирам интервю на Игнатов отпреди 2 години, когато казва, че градът трябва да се развива във височина и да се уплътнява, а сега е против небостъргачите. Защо си сменяте мнението?

Борислав Игнатов:

Презастрояването е резултат на общия устройствен план, който трябва да бъде променен.

След този кръг кандидатите си задаваха въпроси един на друг по ред, изтеглен чрез жребий.

Ангел Джамбазки към Борис Бонев:

Не е редно да се злоупотребява - вие си приписвате заслугата за всичко, което е направено в София, а критикувате това, което не е направено.

Борис Бонев отговаря на Джамбазки:

Не съм го направил аз, а е направено след сигнали на "Спаси София" - администрацията е реагирала и е наложила глоби. След наше разследване - на "Спаси София" и bTV зам.-кметът по транспорта Евгени Крусев си подаде оставката.

Борис Бонев към Йорданка Фандъкова:

Колко време още трябва да сте кмет, може би пожизнен, за да изпълните поне обещанията от 2011 г. - електронна билетна система, бул. "Каблешков"...

Йорданка Фандъкова отговаря на Бонев:

Кметът не го правите вие, а го избират гражданите. Работи се интензивно по всички проекти. Доста пъти сме ви подкрепяли, вие сте част от няколко работни групи. Когато се работи, винаги има обстоятелства и причини, важно е да знаеш и как да развиваш. Електронната система ще е факт следващата година.

Йорданка Фандъкова се отказа от правото си да зададе въпрос на Мая Манолова.Тя се аргументира така: В тази кампания тя задава въпроси, но не изслушва отговорите, обясни кандидатката на ГЕРБ и СДС.

Мая Манолова към Борислав Игнатов:

Предлагате "Топлофикация София" да бъде оздравена чрез външен мениджмънт, но няма ли тя да заприлича на "Софийска вода" с високите сметки?

Основните им тези:

Йорданка Фандъкова:

София е свободен град, на свободните хора, не се нуждае от хаос и експерименти, отбеляза Йорданка Фандъкова, която и в момента е кмет на града. По думите й София се нуждае от стабилност и развитие. Разчитам на софиянци да продължим заедно развитието, отбеляза Фандъкова.

Мая Манолова:

Дадохме си сметка, че живеем гледайки бетон и дишаме мръсен въздух, че сме в задръстване, без места в детските градини за децата и внуците ни, посочи кандидатът за кмет Мая Манолова. "Искате ли да живеем по този начин още 4 години, или искате промяна?, попита Манолова.

Борислав Игнатов:

Знам как да направя така, че в нашия град да има тротоари, зелени паркове, транспорт - всичко, от което да има необходимост , категоричен беше архитект Борислав Игнатов.

Борис Бонев:

10 години работя за София, ангажирам се да работя за по-бързо придвижване, по-чист град, спиране на презастрояването и община, която е партньор, отбеляза Борис Бонев.

Ангел Джамбазки:

Кандидатът на ВМРО се обяви за град без катуни, без каручки по улиците, но с ред и чист въздух, както и с отворена Витоша.