Четвърти ден хиляди семейства в Габрово и областта са без ток вследствие на авариите, причинени от мокрия сняг, който заваля на Коледа. Днес отстраняването им продължава. Хората губят търпение и се организират за протести пред сградата на енергодружеството, предава БНР.

М съботния ден имаше напрежение пред офиса на енергоразпределителното дружество в Троян. Хора от района се събраха, за да изразят недоволството си от липсата на ток. Полиция блокира входа на сградата, защото протестиращите опитаха да потърсят сметка на инвестиционния директор. Излизайки, той почти прегази един от събралите се граждани, съобщи Нова тв.

На територията на община Габрово близо 50 села четвърти ден са без ток, а в областта са стотина. На места няма и вода заради липсата на захранване за помпените станции, по същата причина са прекъснати и комуникациите чрез мобилната мрежа.

В тази усложнена ситуация още вчера жител на габровското село Съботковци разпространи петиция с искане за отнемане на лиценза на "Енерго про". От Габровската община настояха за незабавни действия за възстановяване на нормалния живот в населените места с писмо до министъра на енергетиката.

Ситуацията не се подобрява, въпреки че всички сигнали от кметовете и кметските наместници в селата са подадени своевременно към дружеството, критикуват още от местната администрация и настояват от "Енерго про" да обяснят на габровци кога ще бъде решен проблемът.

Междувременно в социалните мрежи местни жители, потърпевши от липсата на ток, обсъждат протест пред сградата на енергодружеството.

В Ловешко четири села са без ток четвърти ден, също и няколко населени места в община Угърчин.

Спряно е водоподаването заради авария на магистрален водопровод "Гложене". Засегнати са селища в Луковит, Тетевен и Ябланица. Очаква се водоподаването да бъде възстановено в понеделник, 30 декември, съобщи БТА.

В Троянско жителите на няколко селища отново са останали без ток. Вчера вечерта електрозахранването е било възстановено, но по-късно аварии са довели до ново прекъсване на захранването

Без ток, водоснабдяване и мобилни връзки продължават да бъдат десетки села в Еленския Балкан и край Велико Търново.

Постепенно се възстановява водоподаването за Свищов, след като беше отстранена аварията на главния водопровод.

Аварии по електропреносната мрежа прекъснаха снабдяването на няколко села в Родопите - в Пловдивско, Асеновградско и край Чепеларе. Работата за отстраняването им продължава и днес. В София пътищата към Витоша бяха затворени за почистване тази нощ. От столичната община съобщиха, че ще санкционират фирмата, която не е свършила работата си.

Преди ден заснежените пътища и спрения градски транспорт попречиха на любителите на зимните спортове да открият сезона в планината.

Асоциацията за защита на потребителите иска оставките на шефовете на КЗП и КЕВР заради проблемите с тока

Асоциацията за защита на потребителите (АЗП) настоява за оставките на ръководствата на Комисията за енергийно и водно регулиране (КЕВР), на Комисията за защита на потребителите (КЗП) и на Електроенергийния Системен Оператор (ЕСО) заради липсата на електричество в редица населени места в България, съобщиха оттам. "Отговорните институции за контрола на електроразпределителните дружества спят зимен сън и не се реагирали вече три дни, в които трябваше да започнат проверки. Важното е, че ръководствата им са на топло и имат ток. Затова ние призоваваме да си останат вкъщи и просто да подадат оставки", заяви председателят на АЗП Пейо Майорски. Във всяка друга нормална европейска държава ще последват редица оставки, докато в България всички се крият и си прехвърлят отговорността, подчерта той.

Институциите трябва да проверят дали трите електроразпределителни дружества са изпълнили своите задължения за поддръжката на мрежата. Именно заради немарливото отношение и неизпълнение на тези задължения стотици хиляди хора останаха без ток и топлина. КЗП пък трябва да провери общите условия и договорите на електроразпределителните дружества с потребителите и какви обезщетения дължат на клиентите си.

"Призоваваме хората и туристическият бизнес да подадат жалби и да си искат неустойките. Ако клиент остане повече от 24 часа без електрозахранване по вина на съответното дружество, той може да подаде до енергийното предприятие сигнал или жалба и да претендира за неустойка", каза Пейо Майорски. Гражданите трябва да са проактивни и да потърсят правата си, като могат да го направят като подадат жалба или сигнал към съответното електроразпределително предприятие (ЕРП). Освен това, всеки, който смята, че е ощетен и всеки, който има допълнителни вреди, може да ги претендира и по съдебен ред.

"В никакъв случай не трябва да се допуска електроразпределителните дружества да се скрият зад общите си клаузи за непреодолима сила. Те имат задължение да си поддържат мрежите, да кастрят клоните на дърветата, така че да не късат кабелите, когато се натрупа сняг. Някой не си е свършил работата и не е справедливо институциите, в лицето на КЕВР, ЕСО и Министерството на енергетиката, които трябва да направят проверка, да си прехвърлят топката", коментира още Пейо Майорски.

Според Общите условия на договорите за достъп и пренос на електрическа енергия през електроразпределителната мрежа на трите електроразпределителни дружества в страната ("Електроразпределителни мрежи Запад" ЕАД, "Електроразпределение Север" АД и "Електроразпределение Юг" ЕАД), те дължат неустойка в размер на 30 лв., ако обект на клиент остане без снабдяване с електрическа енергия по вина на съответното дружество повече от 24 часа. Фирмата дължи допълнителна неустойка в размер на 20 лв. за всеки започнал период от 12 часа, през който клиентът е без снабдяване с електрическа енергия, ако преустановяването на снабдяването с електрическа енергия е с продължителност над 36 часа.

Могат да се подават и колективни искове при увреждане на колективни интереси на хората, например от едно населено място, квартал и т.н.; иск за обезщетяване на вредите, причинени на колективните интереси на гражданите; могат да се завеждат от представителни сдружения на потребителите.

При повредени уреди дружествата са длъжни да изплатят суми за претърпяна конкретна щета в резултат на преустановяване на електрозахранването, напр. повреден електрически уред. В срок до 5 работни дни, считано от датата на събитието, клиентът трябва писмено да уведоми дружеството за причинените вреди. В срок до края на следващия работен ден след получаване на сигнала, от дружеството изпращат свой представител проверка, за което в присъствието на клиента се съставя констативен протокол. Има възможност и за доброволно уреждане на взаимоотношенията между клиента и дружеството по повод на констативния протокол. Спорът може да се реши и по съдебен ред при непостигане на съгласие, допълват от АЗП.