Валидаторите в градския транспорт на София ще заработят до края на месеца, а цялата система трябва да стартира през май месец. Това обяви директорът на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) Димитър Дилчев. Скоро той демонстрира една от нейните функционалности - закупуване на билет с банкова карта или смарт устройство. Валидаторът издава билет за еднократно пътуване и при достигане на сумата от 4 лв. (т.е. на третото пътуване за деня - б.р.) се таксува дневна карта и повече пари не се изтеглят. Ето какво сподели още той по темата пред Dir.bg.

Валидаторът издава билет за еднократно пътуване и при достигане на сумата от 4 лв. (т.е. на третото пътуване за деня - б.р.) се таксува дневна карта и повече пари не се изтеглят, казва Димитър Дилчев

Снимка: БНТ

- Г-н Дилчев, скоро в градския транспорт в София ще заработи валидиращата система, през която ще можем да се таксуваме и закупуваме билет с банковата си карта. Нека да разясним как ще става това - три таксувания на банковата карта ще се превръщат в дневна карта?
- Интегрираната система за електронно таксуване и видеонаблюдение вече е инсталирана и тествана на 100 процента, а голяма част от функционалностите са въведени в експлоатация. Общо внедрените устройства в градския транспорт са над 14 000. Валидаторите и в трите метролинии вече работят и хората могат да се таксуват с настоящите си превозни документи. До края на месец май те ще могат да правят това и на устройствата в наземния градски транспорт - автобуси, тролеи и трамваи. Внедрените валидатори разполагат с QR и NFC четци, така че пътниците след въвеждането на всички функционалности в експлоатация ще могат да пътуват със съществуващите документи, издавани от "Център за градска мобилност", безконтактни банкови карти (Visa, Mastercard), предвидените в новата система по-сигурни смарт карти, мобилен телефон и други интелигентни устройства.

- Така всеки пътник ще може да купи или зареди своя документ за пътуване бързо и лесно...
 - Да, на каса, чрез външни машини или през уеб портал. Ние разполагаме с необходимата база от информация, така че учениците и студентите вече няма да носят непрекъснато документи, които показват, че имат право на преференциални пътувания. И това е така, защото ние имаме тези данни. Сами разбирате, че това пести време и гарантира удобство.

Що се отнася до банковите карти, пътникът ще купува своя превозен документ чрез тях като постави картата си на валидатора и се регистрира.

Така, ако пътува през деня повече от три пъти, в края на деня неговата банката няма да вземе от сметката му за всяко пътуване по 1,60 лева, а само 4 лева, колкото е стойността на дневната карта.
Кадър: БТВ

Контрольорите ни разполагат с устройства, които виждат единствено и само дали банковата карта е валидирана. Но банковата карта е само една възможност и тя ще стане факт, след като се променят необходимите нормативни разпоредби.

Документ за пътуване, както казах, ще са и новите смарт карти, които ще издаваме, мобилен телефон, часовник, който има нужната функция, и т.н. Водачите също ще издават еднократни билети, които пътникът няма да има нужда да валидира, защото те ще носят цялата информация в себе си.
Снимка: ЦГМ

- Как и откъде можем направо да си купим дневна карта?
- Дневната карта може да се купи от нашите каси и тези на нашите партньори. Както и чрез MPASS. Онлайн покупката става бързо и удобно, в София тя се ползва от пътниците вече две години. В момента работим по разширяването на тази възможност, така че пътниците да могат да купуват и повече превозни документи през тази система.

- В момента водачите на градския транспорт не продават билети, а от началото на годината вече контрольорите глобяват. Каква е равносметката към днешна дата? Колко са изрядните пътуващи?
- Водачите не продават билети, защото тяхното здраве е от изключително значение в тази пандемична обстановка. Ние все повече говорим за разхлабване на мерки и част от тях е възстановяването на работата на контрольорите. Нито за ден нашите каси, тези в метрото, тези на нашите партньори не са спирали да продават превозни документи. Дори разширихме мрежата като поканихме, и те приеха, за наши партньори Българския спортен тотализатор и Български пощи. Да, със сигурност, за част от пътниците е много по-удобно да се качат в превозното средство и тогава да си вземат билет.

Тези пътници, които пътуват с еднократен билет, са по-малко от 8 на сто.

Гражданите, които избират общественият транспорт, пътуват с абонаментни карти. В този смисъл можем да говорим за повече изрядни пътници, от колкото за такива, които по принцип заобикалят правилата. И още нещо искам да подчертая - никога не е отменяно правилото да пътуваш с редовен превозен документ. Нека да имаме разбирането, че ако един пътува без превозен документ, всички останали плащаме за това. Това е реален ресурс, който всеки от нас дава.

Снимка: ЦГМ

- Столична община ще вземе заем от 60 млн. лева за различни инфраструктурни проекти. Каква част от тях ще отиде за градския транспорт и какво ново планирате?

- Средствата от този заем са за инфраструктура. В този смисъл, там където тази инфраструктура е част от маршрутите на обществения транспорт, това е и инвестиция в него. Що се отнася до това, което ще е новото... Новото е да продължим да работим качествено в условия на пандемия. Новото е да успеем да преодолеем финансовия дефицит, който се натрупа в трудната за всички 2020 година. Новото е да получим и одобрим на 100 процента работата на изпълнителя по въвеждането на интегрираната система за електронно таксуване и видеонаблюдение. Това по договор трябва да стане през месец май тази година.

В момента всички превозни средства са оборудвани с камери и видеонаблюдението вече работи.

Чрез него се повишава сигурността при пътуванията, включително и за водачите и ще се намали възможността за посегателства и вандалските прояви. Оборудването включва дисплеи в кабините на водачите, които могат да следят случващото се и да използват паник бутон. Сигналът при инциденти се изпраща в новоизградения център за видеонаблюдение на "Център за градска мобилност" чрез видеовръзка в реално време през 4G мрежа.
Разработен е и цялостният софтуер на системата, като в него са интегрирани и необходимите подсистеми и са направени миграциите със съществуващите данни. Вече работят и аналитичните услуги към системата. От декември активно се събират данни, които ще дадат възможност за анализ и аргументирани предложения за подобряване на транспортната услуга.