Предлагат почасови билети и карта за млади, промени и при глобите на ЦГМ в София
Целта е да се стимулира ползването на градския транспорт
Билет за 2 лв. за 90 минути в градския транспорт на София, единна карта за всички млади хора до 26 години за 200 лв. на година, стимулиране на пътуванията с карти. Това са основните предложения на общинския съветник Борис Бонев и неговия екип, които бяха представени на пресконференция в Столичната община.
Още по темата
Екипът на Бонев предлага в рамките на определен период от време - 90 минути, пътникът да може да ползва неограничен брой прекачвания, които да струват 2 лева. Пътуване в рамките на 40 минути се предлага да струва 1,60 лв. По данни на Центъра за градския транспорт 83,3 процента от хората пътуват в рамките на 40 минути.
Втората важна промяна е въвеждането на карта за млади хора - всеки до 26 години да може да се възползва от годишна карта на стойност 200 лева, съобщи Бонев.
Той предлага единственото условие за получаване на такава карта да бъде възрастта и да се премахнат административните усложнения като представянето на студентска книжка и заверени семестри. Единна карта за всички млади хора до 26 години. Бонев съобщи, че в София има 95 000 студенти, но в момента само една трета ползва карти за градския транспорт. Никъде в Европа няма подобна статистика, навсякъде студентите са основните ползватели. У нас 66 процента нямат карта за градския транспорт, съобщи Бонев.
Друго важно предложение е, ако сте нередовен пътник в градския и ви глобят да имате възможност в рамките на седем дневен срок да си закупите годишна карта и глобата да отпадне, съобщи Бонев. По думите му целта не трябва да бъде да наказваме хората, а да ги стимулираме да ползват градския транспорт.
Бонев каза, че промените в градския транспорт се налагат, защото сега градският транспорт е скъп, бавен, нередовен, неконкурентен спрямо автомобилите и скъп. Перфораторите са въведени след Втората световна война, ние все още разчитаме на тях, каза Бонев. Пътниците намаляват през всяка изминала година. ЦГМ инвестира 100 млн.лв. за не работеща билетна система - похарчен е огромен ресурс, без никакви ползи, коментира Бонев. По думите му резултатите от лошата транспортна политика са - абсолютен ръст на регистрираните автомобили на територията на Столичната община. Абсолютният брой на автомобили в София е по-голям от този във Виена, посочи Бонев.
В своите проучвания за въвеждането на нова тарифна политика екипът на Борис Бонев е изследвал практиките във Варшава, Прага, Любляна и Виена. Те са близки до София като характеристики - население, транспортна схема и икономическо развитие. В София няма билети за време, няма преференции за младите, няма възможност младите да си закупят годишни карти, както е в посочените европейски градове, отчете общинският съветник. У нас изключително нисък процент от хората ползват годишна карта за градския транспорт. За сравнение във Виена всеки втори гражданин пътува с годишна карта. У нас закупилите годишни карти са около два процента, отчете Бонев.