Това заяви за БТА министърът на околната среда и водите Ивелина Василева в отговор на въпрос обсъждат ли се с Министерство на финансите мерки за стимулиране на използването на по-нови и незамърсяващи въздуха автомобили в страната.

Експертите от отдел "Отпадъци" в МОСВ пък ще направят анализ за екотаксите - ще разгледат международния опит и ще излязат с предложение.

Към момента само в Закона за местните данъци и такси има разпоредби за данъчни облекчения, които са обвързани с евростандартите за емисии от двигателите на автомобилите.

Приносът на автомобилите за замърсяването на въздуха, макар и различен за отделните населени места, е значителен, отчитат специалистите. Експерти от МОСВ коментират, че от четирите вида предлагани у нас автомобилни горива, най-замърсяващ е дизелът, поради съдържанието на прахови частици (сажди) и полиароматни въглеводороди в емисиите от изгарянето му.

На второ място по замърсяване е автомобилният бензин, който съдържа бензен и летливи органични съединения.
На трето място са втечнените въглеводородни газове (пропан-бутан), които съдържат летливи органични съединения.

Най-чистото гориво, от екологична гледна точка, е природният газ.

Европейската комисия вече изпрати на България последно предупреждение по открита по-рано наказателна процедура за замърсяването на въздуха.
Европейско изследване показа през октомври 2013 г., че България има най-мръсен въздух от 38 страни в Европа. Четири наши града са в топ 5 на най-замърсените. Нивата на замърсяване в страната ни са близки до тези в Пекин.

Според общинските програми за качество на въздуха, представени в МОСВ, транспортният сектор е на второ място като източник на замърсяване, след битовото отопление.
Затова много общини са предвидили сред мерките за справяне с мръсния въздух осъвременяване на градския транспорт.

Замервания на Изпълнителната агенция по околна среда в края на септември 2014 г. по повод Европейската седмица на мобилността и Деня без автомобили, също доказаха, че липсата на трафик води до значително по-чист въздух.

В Деня без автомобили на столичния площад "Княз Александър Първи" бяха регистрирани до 2.2 пъти по-ниски концентрации на фини прахови частици, на серен диоксид - до 5 пъти по-ниски, на въглероден оксид - до един път по-ниски, на азотен диоксид - до 2.5 пъти по-ниски, на озон - до 1.5 пъти по-ниски, на метан - до един път по-ниски и на неметанови въглеводороди - до 1.5 пъти по-ниски, в сравнение с ден с неограничен трафик.

Въпреки отчетения в последната годишна статистика на Асоциацията на европейските автомобилни производители ръст в продажбите на нови коли у нас от 5,2 процента, автомобилният парк в България е застаряващ.

Най-многобройни са автомобилите над 20 години - 1 475 443, при общ брой на регистрираните превозни средства у нас към 1 юли м.г. - 3 769 117, сочи справка в интернет страницата на МВР.

Автомобилите между 15 и 20 години в страната са 1 104 166, а тези между 11 и 15 години - 652 346. Към средата на миналата година превозните средства на възраст до пет години у нас са 133 941, а тези между 6 и 10 години - 403 191. От общия брой на регистрираните в страната превозни средства към 1 юли 2014 г., леките автомобили са 2 972 770.
От тях с електрически двигатели се движат 81 коли, а с биогориво - едва пет.

Най-много у нас се карат бензинови леки коли - 1 752 690, следвани от колите на дизел - 1 001 141.
Бензиновите двигатели, които ползват и газ са 153 998. Фабрично само с газ са 146 автомобила. С дизел и електричество се движат 25 леки коли, а с бензин и ток - 718, сочи справката на МВР.
С бензин и природен газ пътуват 8 953 коли. Само с природен газ са 713 автомобила.