Както е известно, манипулирането на данните на километража цели да прикрие реалните километри, които превозното средство е изминало, амортизацията на автомобила и увеличава продажната му цена.

Уредите, с които това се прави, най-често се купуват по интернет. Тяхната продажба не е забранена, но води до имуществени вреди за потребителите и може да е животозастрашаваща.

"При нас се получава така нареченото двойно превъртане понякога. В чужбина търговците обръщат километража на прекупвачите, колата идва и още един път се връща. Това си е измама", коментира пред БНР Емил Панчев, председател на Съюза на българските автомобилисти.

Превъртането на километража е незаконно в 25 страни-членки на ЕС, сред които Австрия, Белгия, Хърватия, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Ирландия, Италия, Литва, Люксембург, Малта, Холандия, Норвегия, Полша, Румъния, Словакия, Словения, Испания, Швеция и Великобритания, съобщиха от СБА. От организацията подчертаха, че в съответните законодателства за извършителите на такова деяние са предвидени различни по строгост санкции.

СБА организира и подписка в подкрепа на предложението.

Настимир Ананиев, председател на транспортната комисия в парламента, също коментира:

"Това е едно престъпление, това е едно подвеждане, една измама. Въпросът е, че в момента тя е записана общо в член 209 от НК, а с предложенията, които правят от СБА, ще има конкретика и по този начин България ще може да отговори на евродирективата, която задължава да внесем такива промени".

Българинът иска да бъде лъган, иска да плати евтино, заяви пък зам.-председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Любомир Доросиев пред bTV. По думите му открай време е известно, че километражите се манипулират и затова е по-добре хората да търсят коли в по-големите автокъщи, които са част от организацията. Там „все по-малко и по-малко мамели" хората.

Председателят на Асоциацията на вносителите на автомобили Христо Христов призна в ефира на телевизията, че също е превъртал километражи, но това било отдавна и с малко.

Фирмите, които продават автомобили в България, в голяма степен са излъгани – превъртането става и извън България”, заяви още той.

Неговото предложение е когато се купува кола без сервизна история, клиентът да има право да провери състоянието ѝ при механик и при установено значително разминаване с декларираното да може да развали или предоговори сделката.