Предлагат да има учебници за напреднали деца и други - за всички останали
Няма да има нищо обидно в това, когато даден ученик ще е на базисно ниво по даден предмет, твърди Асен Александров - председател на Сдружението на директорите в средното образование
Моето предложение винаги е било да има учебници на две нива - едното да е базисно, а другото ниво да е за напреднали ученици. Това е приложимо поне по основните предмети или почти по всички учебни предмети. Това заяви за БТА Асен Александров - председател на Сдружението на директорите в средното образование, който е и директор на 51-во Средно училище "Елисавета Багряна" в София.
Още по темата
"Сега се преподава на някакво средно ниво и на тези ученици, които са над него, им е скучно, а тези, които са под него, нищо не разбират. Ако не можеш да се справиш с базисното ниво, е безсмислено да учиш сложни данни. В чужбина има, например от десет предмета - пет предмета да могат да се учат на базисно ниво, а другите пет - на напреднало ниво", обясни Александров.
Той добави, че това може да бъде отбелязано и в свидетелствата с оценките на учениците.
"Възможно е в един клас да се учи по два учебника - на базисно ниво и на ниво за напреднали. Родителите могат да подават молба, че искат детето им да изучава математика на базисно ниво и да не дават пари за учител по математика, например. Няма да има нищо обидно в това, когато даден ученик ще е на базисно ниво по математика, но ще е на напреднало ниво по история, например. Колкото са по-големи учениците, толкова е по-приложимо да се учи на две степени - или на две нива", коментира Асен Александров.
Той подчерта, че е много трудно да се направи така, че "учебникът да е подходящ и за най-добрите, но и за най-слабите ученици". Подобна беше системата на акад. Благовест Сендов, която той се опита и направи в математиката, отбеляза Александров, който също е математик.
До 8 април учителите по общообразователните предмети оценяват програмите от 1 до 10 клас
На 29 март Министерството на образованието и науката (МОН) отправи проучване към учителите по общообразователните предмети от първи до десети клас в цялата страна. До 8 април педагозите ще могат да оценяват учебните програми по предметите, които преподават. Те ще имат възможността също да посочат причините за неефективното им прилагане и да дадат предложения за подобряването им. Участието е доброволно, като МОН се надява на голяма активност.
Част от въпросите в електронните анкети до учителите са: подходящи ли са за съответната възраст на учениците и разбираеми ли са за тях темите и термините в учебния материал, включен в учебните програми? До каква степен се усвояват новите знания? Постигат ли се очакваните резултати? Достатъчно ли са междупредметните връзки?
За всяка учебна програма има отделен формуляр. Преподавателите трябва да дадат оценка само за предметите, които преподават, и за класовете, в които имат часове през настоящата учебна година. Резултатите от проучването ще бъдат обобщени автоматично, запазвайки по този начин анонимността на участниците. Данните ще бъдат предоставени на работните групи към МОН, които правят цялостен преглед на учебното съдържание. В тях са включени повече от 170 учители, методици и психолози.
Учебните програми сега се оценяват от учители от различни видове училища
От работодателските организации в образованието дадохме предложения за учителите, които да участват в прегледа на учебните програми, обясни Асен Александров. Той добави, че хубавото е, че този път учебните програми ще бъдат оценявани само от учители, защото преди няколко години е бил председател на група, която е оценявала учебниците по математика - от пети до седми клас. "В групата имаше двама професори и един академик, и беше много трудно да се приложи всеки наш стремеж за олекотяване, защото идеята на учените е учебникът да е добър за най-добрите 20 процента от учениците математици", заяви Александров.
Сега с МОН сме се говорили, че в комисиите ще участват учители от всички видове училища в страната, като ще има от малки училища и от училища в селата, каза председателят на Сдружението на директорите в средното образование.
Учебниците, които сега се преглеждат от учителите, са написани по новия Закон за предучилищното и училищното образование, отбеляза Асен Александров. Той припомни, че преди пет години беше разделено гимназиалното образование на две степени и тогава много от учебния материал беше свален в по-долните класове, за да може всички основни предмети да се изучават до десети клас, защото в 11-и и в 12-и клас вече се изучават профилиращите предмети. Това претовари много учебните програми от пети до десети клас и в тези класове сега е най-труден учебният материал, заяви Александров.
По всички предмети трябва олекотяване на програмите и премахване на академичния език
Необходимо е по всички учебни предмети да има олекотяване на учебните програми и, ако може, да го няма този академичен език в тях, който затруднява учениците, заяви Асен Александров. "Аз съм специалист по математика и съм разгледал учебните програми и това, което се изучава по математика в България и в другите страни, и като теми, е приблизително еднакво. Обаче при нас се стига до някаква голяма дълбочина, която е непосилна за част от учениците и това е големият проблем. В учебниците ни много се използва академичният език, има и задачи с голяма трудност", коментира математикът.
Асен Александров даде пример с изучаването на дроби у нас. "За пети клас с дроби могат да се дадат задачи, които не могат да ги решат и учителите, включително и аз. Това е така, защото има сложни манипулации, а дробите могат да се решат и от дете в детската градина. Това може да стане, ако се обясни, че една ябълка се раздели на четири и когато се вземе едно парче, това е една четвъртинка, обясни математикът.
Очаквам от тези анкети МОН да получи информация от учителите за това кои теми, в кои детайли и кои термини много затрудняват учениците, и след това, като ги обобщи, точно там да се опрости учебният материал, обясни Александров. Той отбеляза, че това не е лесно, но е постижимо.
Винаги липсва време за упражнения и за затвърждаване на учебния материал в училище. Целта е учениците по-бързо да усвояват учебния материал, за да им остане повече време за упражнения.
На мнение съм, че може да се напишат учебници само от учители, но и сега има такива - на някои издателства, които са написани само от педагози, отбеляза Асен Александров.