Предлагат да има учебници за напреднали деца и други - за всички останали
Няма да има нищо обидно в това, когато даден ученик ще е на базисно ниво по даден предмет, твърди Асен Александров - председател на Сдружението на директорите в средното образование
Обратно в новинатаКоментари - Предлагат да има учебници за напреднали деца и други - за всички останали | Днес.dir.bg
Коментари
Има и в момента действащи учители по химия, физика и математика ,които не са завършили съответните специалности , а са се преквалифицирали по бързата процедура. Тези хора и сега изпитват затруднения с учебници- средно ниво. Как ще преподават по учебници за напреднали?
Така децата сами ще се филтрират и по-умните ще могат да изкарат кинти като решават задачи за по-малоумните. Всички са умни. Кой по-умен, кой малоумен, кой безумен. Всички са умни
И през 1970-те години си беше така. Имаше учебници за математически гимназии, за езикови гимназии, за техникуми.... Маргарет Тачър завиждаше за българското средно образование. Имаше си техникуми за фризьорки и зидари. Имаше си и математически и езикови гимназии.
От къде накъде ще се делят децата така? На мен лично ми е е случвало по даден предмет хич да не вдявам даден раздел защото ми е безинтересен и не се трудя да го науча, а по всички останали 10 раздела за годината да съм перфектна. Това прави ли ме тъпа и изоставаща? Това, че някой има нужда от малко повече повтаряния, за да разбере нещо, не го прави по-долно ниво човек, че да ги делят на "напреднали" и "базисни"! Би било супер обидно и неприятно за нормалните деца. Тези, които са гении да си търсят от къде да четат бонус неща. Никой не е длъжен да се чувства глупав, защото така им е скефнало на някакви измислени иноватори! Казва го човек, завършил с 5,90 средното си образование в профил "природни науки" в престижно училище. Никой няма право законно да те нарича изостанал!
ика да създава олигофрени. По-лесно се управляват. До колкото знам такова нещо има в Белгия. Там не е срамно да повтаряш един и същи клас многократно.
Един професор - Лозанов. Та той искаше децата да се разделят в зависимост от нивото им на интелигентност. По това време бях в 7-мои клас. Е идеята не се прие, защото е доста расова!
Както беше казал някой: Ако детето ви е зле по математика, но е много добро на тенис, то повечето родители биха наели учител по математика, а то трябва да се намеме такъв по тенис!
Тези хора имат ли елементарно ниво на компетентност? Толкова никой от тях не е ли чувал, че времето за което една група стига от едно място до друго е равно на времето на последния пристигнал. По какви критерии ги назначават тези иноватори, един дявал знае. Даже и по партийна линия да е, сигурно ги избират от най-тъпите си членове.
И ако е тъпо, но е силно по физика, вече се търси или индивидуално по физика за напреднал, онлайн или друга форма, идеята трябва да се помисли докрай и да се организира докрай, ако ще се въвежда.
Изпити в края на годината и според резултата оставаш в училището или отиваш в училище на другото ниво. Важното е учителите и на базисните, и на напредналите, да се ценят еднакво
Добра идея, в много държави я има под различна форма. Помня от когато детето ми беше в класовете, как тъпчеха на едно място, защото имаха няколко тъпунгера и все бяха назад с материала. После защо имало частни уроци. Тъпото си е тъпо, да се отсява
Съвсем изтрещяхте - не стига, че образованието е под всякаква критика, не стига, че онлайн-ученето съвсем го закопа, а сега и някакви малоумни идеи за два вида учебници!!! Възстановете помощните училища тогава.
Целта е, да се напишат купища нови учебници, някои наши хора да спечелят конкурса, да се глътнат едни огромни финанси. Покрай учебниците потъват толкова много пари, защото за 1-7 клас те са безплатни. И почти веднага става ясно, че имат много недостатъци и се започва отначало с конкурса за нови учебници, за редактиране на старите.
А учителката в клас на два гласа ли ще изнася двата урока - за тъпи и за умни деца!?!? А кой гарантира, че за "умни" няма да се обявяват тъпи деца и обратно....Оставка, бе капути...да ви Ева майката да ви Ева , изродът,който го предлага това , със сигурност е бил от тъпите дебили в клас, направо от някое помощно училище , щом избива тия комплекси в дърта възраст върху децата в училище....
Оценявам идеята за нива при учебниците, но имам леко смесени чувства по темата. Болните родителски амбиции колко дечица ще осакатят само и само да ги натресат да учат по учебниците за генийчета. Иначе е повече от ясно, че трябва много по-диференциран подход и че сегашният one size fits all (свободен превод на български - един размер пасва на всички) определено не работи. Освен това ще може ли текущо да се сменя нивото? Като човек, който в 10-ти клас в супер елитната гимназия, която съм завършила навремето, е решавал задачи по висша математика 2 част на ТУ и други простотии, в резултат на което намразих математиката до дъното до душата си, не бих причинила не само на собствените си деца, но на никое детенце това. Ако мога да сменям нивото по всяко време на годината, съм по-ОК с идеята - ако видя, че нивото за генийчета му е трудно, го връщам на базовото, пък кой от съучениците и най-вече родителите с болни амбиции се подиграва, че е в базовото ниво, ще има честта да го изям с парцалите.
И на кого не му хареса моето аргументирано мнение, без никакви обиди и прочее, че беше зачистено? За какво си играх да пиша ясно и подредено аргументи, щом се трие по просто хрумване на някой модератор? Нито имаш обиди, нито груб език, нито политика или некоректни идеи... Отвратен съм.
Бихте ли го повторили?
Писах, че богатите и напреднали ще учат учебни предмети, а другите ще учат само как да се шибат, щото това е основното в живота на фукарата.
Горе-долу натам върви образованието. Първо въведоха ДИПЛОМА след завършен 10-и клас за тези, които не искали да учат висше; И ДИПЛОМА след завършен 12-и клас за кандидат-студентите. А, ако след време на дипломираните след 10-и клас им хрумне да учат за висше образование, първо трябвало да ДОЗАВЪРШАТ средното си образование до 12-и клас. ... В ЧУЖДИТЕ университети се дивяха на БРОЯ ПРЕДМЕТИ в БЪЛГАРСКИТЕ дипломи. ПОЕВРОПЕЙЧИХМЕ и образованието си. :(
Учебници ЗА НАПРЕДНАЛИ; И учебници ЗА ВСИЧКИ ОСТАНАЛИ?!? Това ми звучи като учебници ЗА ГРАМОТНИ и учебници ЗА ФУНКЦИОНАЛНО НЕГРАМОТНИ ученици. ... 1 УЧЕБНИК по 1 ПРЕДМЕТ!!! И СБОРНИЦИ за НАПРЕДНАЛИТЕ.
И в края на социализма бе същата глупотевина с учебниците, писани на висок стил, за да покаже автора колко е ерудиран. А всъщност добрият преподавател и философ и математик си личи по това, че може да обясни нещо сложно по прост начин. Глупавия начин на преподаване (и учебните програми писани сякаш в състезание по по-сложен изказ) прави така, че масово момичетата не разбират елементарни неща, които трябват в живота, а се учат по физика или химия. Нека учители пишат учебниците, да има и за напреднали и за назаднали и за средното ниво учебници и всеки според силите си по даден предмет.
Сегашните учебни планове дават възможност на тези, които искат да се развиват да имат своята възможност. Има ЗУЧ, ИУЧ, ФУЧ. Обаче съществува едно нещо, наречено делегиран бюджет, което ограничава всичко това. Никой директор не иска да плаща толкова лекторски на учителите.
Сегашните учебни "помагала" залагат не на осмислянето а на повторението. Като трябва да решиш 100 еднотипни задачи с оцветяване на цветенца и пеперудки накрая, поумняваш, затъпяваш или се отвръщаваш?
педагог ли е или просто администратор? Няма такова разделение на деца! Учителите, ако си разбират работата, винаги ще намерят допълнителни занимания на по-високо ниво за по-бързо напредващите ученици. Живеем в средата на Интернет, за какви учебници се говори?
Синът ми е надарено и умно дете,особенно по математика.Започна да смята на три години.В първи клас решаваше задачи за втори и знаеше таблицата.Беше му скучно,но за да не пречи на другите му купихме допълнителни сборници и в час работеше по тях.Т.е и сега има начин за по-напреднали.А като знам с каква завист се свлъсках коя майка ще си признае,че детето и не е напреднало?Те повечето са с болни амбиции,а не разбират,че те децата са такива по рождение.
Какви дипломи ще получават едните и какви другите? Това се казва дискриминация и тотално противоречи на конституцията. Кой умник ги предлага тези неща и до кога ще даваме трибуна на такива недомислици?
То се чудиш, но в Германия одавна е така. Там средно се завършва с два вида дипломи. С едната можеш да учиш по-нагоре, а с другата не. Оставаш бачкатор доживотно. И най-интересното е, че аз когато се възмутих, германците се чудеха защо. Те са си свикнали и не виждат проблем в това.
Дискриминация по какъв признак? Полов, расов, етнически...? Какъв?
Образователен, бе тъпир! Образователен! Родителите и на напреднали и на не плащат данъци на равно основание.
Ами в случая става въпрос за ограничаване на възможността на някой да получи еднакво образование с останалите. Защото с едната диплома няма да можеш да продължиш нагоре. Ако те определят, че не ставаш, те ограничават завинаги. И това ще промени коренно живота ти.Ти ще си в гетото, а привилегированите ще бъдат върховната каста.
Напредналите ще учат , че Земята е кълбо, а базисното ниво ще учи че е плоска. И на базисното ниво ще се преподава , че ваксините срещу ковид предпазват ваксинираните и техните близки от заразяване. И колко по-сигурно е с четири бустера.
На предните чинове да са умните деца ,а глупавите да са отзад
Разделете не учебниците, а децата. Вместо да се дават точки за уседналост и какви ли не глупости, направете изпит в желаните училища и нещата ще се регулират.
То така може да е за всички степени на обучение. И после бедните ще ги лекуват лекари завършили базисно ниво на плочките пред болницата , а богатите вътре в болницата ще ги лекуват напреднали. И то всъщност вече е така, нали има такса да те прегледа професор или доцент, но тогава ще е още по-така, няма да има случаен елемент изобщо да те лекува доктор по-така. И изобщо, нещата ще са много по така. Всичко ще е по-така.
Ще има учебници за бедни и за богати. За богатите ще са чисто нови,за сиромасите ще са стари и надраскани.
До 8-и клас бях четворкаджия, а после в техникума завърших с отличие и след това висше. Всичко е с времето си.
Ще се окаже, че най-простите родителски еманации ще учат по учебниците за напреднали. А иначе идеята е еврокомерсиална тъпня, нищо чудно да мине.
След като дискриминираме децата според доходите на родителите, сега е ред и по оста-умен, не чак толкова или прилежен-мързелив. Абе как веднъж не измислиха нещо свястно и не спряха експериментите си на принципа проба-грешка. Живеем в информационна епоха. Да направят учебници по олекотени от към език, понятия, факти. Да оставят време в програмите за упражнения, ролеви игри, забавни задачи, казуси , а не да тъпчат главите на децата с какви ли не глупости още от първи клас. Да спрат да пускат учениците в началния курс от клас в клас без някои да са усвоили основното- да четат, пишат и смятат елементарно. А децата, които имат интереси и усвояват по-бързо, любознателни и трудолюбиви са- за това са учителите и информационната среда, клубовете по интереси, центровете за работа с деца. Има стотици начини добрите да развият талантите си.
САЩ са държавата с може би най-високият БВП, тоест богатство, което се генерира на годишна база. Та там има публични училища за малоимотните и частни училища за платежоспособните. Така е от десетки години, да не кажа стотици, но всъщност образованието там става достъпно до масите едва след голямата депресия там (първоначално само за белите). И въпреки тази сегрегация и достъп до образование пак са си най-богатата държава в света (май). В Англия е същото само дето ножицата между частните и държавните училища е чувствително по-голяма. Контраст са скандинавските държави, където почти цялото образование е много добро и почти безплатно, но тях не ги давам за пример, защото норвежците конкретно са "много лоши и крадат български бебета и малки деца". Тоест не са добър пример.
Аз не говоря за частни и общински училища. Има ги и тук и от моя позната преподавател в частно училище знам, че и там има и такива, които не са чак толкова ученолюбиви...Но там е въпрос на възможности- щом тати плаща- ще го дундуркат, даже и да не става. Все пак повечето деца в България все още учат в общински училища, а калпавите учебници- по4-5 на брой по предмет(какви пари, какви печалби само) са еднакви за всички. Що се отнася до "норвежците, дето им вземат децата" двамата ми внуци учат в норвежко училище и ходят там с удоволствие. Всяко дете разполага с личен персонален лаптоп през учебната година, който ползва и в къщи. И никога не са се оплакали, че са отделени заради това, че са българчета. Между другото в класа на по-големия има африканче, италиянче, поляче и американче. А в групата на малката- литовче и американче. Та толкова за образователната система в Норвегия...
Делението продължава ! Разберете , кое дете за какво е родено и не ги определяйте като напреднали и тъпи. вЪЗРАСТНИЯТ , който е измислил това е глупак .
да има задължително ниво на образование? В момента деца, които са стигнали седми клас сричат и незнаят таблицата, за да не се затварят училища и да не остават безработни учители. Държавата да спести парите на данъкоплатците и на училище да ходят само децата, които искат да учат. Със спестените пари да се модернизира образованието.
А учителите как ще преподават?! Ще се клонират и единият ще преподава на напредналите, а другия на изоставащите? Ами изпитването?! Ами домашните?! Другото е, че от можещите и знаещите постоянно ще се изисква до изкукуригване на децата, а от изоставащите - колкото-толкова
Казвали са ми, че в Канада има паралелки за нормални и паралелки за по-тъпички деца на една и съща възраст. Честно казано не мисля, че това може да се приложи у нас. Родителската амбиция няма да позволи децата да учат по учебници за тъпи. Не ни е такава традицията. Ние си бичим уравновиловка и после се чудим защо сме пълни с разни невротизирани възрастни, на които като на калпавата ракета космосът им е крив.
да за напреднали класове - винаги ги е имало. абсолютно невъзможно е да се учи в един клас по два учебника - поне 100 довода мога да опиша ама мисля, че всеки е наясно. Отново виждаме, че са се навъдили експерти по мининстерствата.
Асен Александров бе съветник на Кунева и тя го уволни, защото изпращал снимки на голите си срамни части на ученички.
Винаги съм смятал, че за да се оценява един клас се използват критерии от самия клас. Дава се материала за учене. Гледа се как се справят учениците. Най-справилия се определя ниво 6, най-несправилия се ниво 2. Оценките 3, 4 и 5 са въз основа на дадените критерии. С други думи, ако 'а' клас са отличници, а 'е' клас двойкаджии, отличника на 'е' не е сигурно, че е на нивото на отличника на 'а' клас. Но все пак не е ощетение, защото за неговия клас той е най-умния и заслужава оценките си. И за да не кажете, че така не е честно в по-нататъчното следване, затова се правят приемни изпити, на които въпреки оценките си, трябва да покажеш знания.
така, така и след това идва матурата и нашият отличник изведнъж едвам получава 3,51.
Да, това е факт. Аз бях в такъв клас навремето, където приеха отличници от града и от селата и градските си останахме отличници, а селските бързо станаха тройкаджии. Гадно е, защото момчета с повече знания не влязоха по специалността, затова съм против приема по документи. Но не съм съгласен и с дискриминацията, а еднаквите учебници определят равен критерий.
Ами тя матурата трябва да е само на материала в учебника, а не невиждани сложни задачи пълни с уловки, за да заблудят ученика. Матурите трябва да са такива, че да не са нужни частни уроци и куп помагала. За по-напреднали да има частни школи, учебници и учители.
ъъ, задачите от НВО-то не са нещо невиждано сложно и не искат допълнителни уроци. Поне докато учениците не пропускат часове и внимават в час, вместо да си разцъкват телефона, или рисуват сърчица и котенца...
До коментатора! И аз бях в елитен клас, дойдох от село. И резултата беше, че даскалите започнаха да ме използват за асистент. Щото много знаех. Не че много съм чел. Даскалите на село бяха амбициозни.
@Любо - всъщност доказваш моята теза :) Благодаря. Никъде не съм споменал нещо за географското разпределение - всъщност едно от централните софийски училища е затворено от 10 години поради масовият отлив на ученици. И под "централно имам предвид 3-тото по отдалеченост от центъра на центъра (Света Неделя)
Така трябва не може джендъра с телефона дет нищо не става от него да се сравнява със едно умно дете, даже трябва да са във ралични класове
Че то и сега е така. "Напредналите" имат нужда от частни уроци за да усвоят материала от базовите учебници. МОН е една абсолютно разядена от корупция институция. Освен най-неграмотна нация ни направиха и най-прегърбена.
Моментално махнете от образованието идиотите, които правят децата ни олигофрени! Този е един от тях! Не мога да повярвам, че това го казва директор на средно училище! Ако не си разбрал, директорче, и от теб зависи да направиш ученето забавно за децата, а не да ми подсмърчаш, че на един му било над нивото, а на друг - скучно, щото е под нивото му! Разбираш ли, че това означава, че не си вършиш работата и такива като теб също??? Олигофрени!
в момента 51-во е едно от най-добрите училища в София. Не знам дали се дължи на директора, учителите или това, че филтрират ученици на входа (по някакъв не съвсем законен начин).
Кое му е доброто? Момичетата с по една чантичка за гримове, момчетата с по едни слънчеви очила. Това, че директорът има някакви връзки в министерството и в училището се наливат пари за екскурзии и други глупости не го прави добро училище.
По-добре ще е да има определени часове за базово усвояване на материала по даден предмет, и предмети по избор, където всеки ученик ще може да доразвива знанията по предмети, който той си е избрал. Така във всеки час всички ще учат един и същ материал и същевремено всеки ще напредва в избраната област... така поне е в западните училища.
Проблемът не е в сложността на материята, а в липсата на достатъчно време за нейното упражняване и затвърждаване. Не може всеки ден да се взема нов урок по дадения предмет без да е имало достатъчно време да се усвои предния урок. Истината е, че програмите са свръх натоварени и натъпкани. Както се казва в онзи виц: Влиза учителката в класната стая на 15-ти септември и казва припряно: - Бързо, бързо, деца, сядайте по чиновете, че изоставаме с материала.
Е това е най-голямата тъпотия,най-голямата простотия, която "експертите" от МОН могат да предложат. Не Ви ли е срам?!
Аз предлагам да има промяна я оценяването: За неосновни предмети да е само: преминал/провалил Не виждам как История,Философия,География и др. допринасят за кариерното развитие на Децата и е излишно да се стресират по тези предмети!
Ало, образованието само за кариерно развитие ли е? Нещо много са ви объркани ценностите и представите.
всъщност точно Философията би трябвало да изгражда личността на човека и е съществено важен предмет и донякъде Историята, защото се изучава човешката цивилизация. За Географията съм съгласен, че се учи повече от необходимото базово ниво.
Колко хора си изградила в БГ с философия/изключвайки великия почистен Лозен на ДПС/агент на КГБ? - неадекватния ти начин на мислене ни води до последните места в Европа!
ами... не знам защо така агресивно. Всъщност в училище няма друга дисциплина, която да дава нещо като морален компас на подрастващите. Преди време е имало вероучение, после история на БКП (или нещо подобно). В момента е само философията. В резултат на пренебрегването на хуманитарните дисциплини хората се радват на силните мъже от тип ББ, кръгозорът им е стеснен до "чалга-културата" и "гетото" (визирам Люлин). Преди да продължите моля прочетете внимателно какво съм написал.