Георги Палейков - победителят в Web Report, който показа пътя на мигрантите към ЕС
Фоторепортерът става свидетел как журналисти карат мигрантите да позират и да се представят за гладни, докато зад тях раздават храна
Четвъртото издание на конкурса за добра журналистика на Dir.bg Web Report приключи на 11 юни. Над 100 участници се бореха за победа в различни категории с повече от 300 материала. Победителите бяха обявени, а наградите им връчени на специална церемония в клуб "Перото" в НДК.
Днес ще ви запознаем с Георги Палейков - големият победител в категорията "Фоторепортаж".
Фоторепортер на агенция Булфото, Георги Палейков спечели наградата на конкурса за добра и чиста журналистика със своя фоторазказ, документирал бежанците на границата между Турция и Гърция по пътя им към Западна Европа.
Вижте част от снимките на Георги Палейков >> >> >>
"Паркирах колата до граничната зона в Пазаркуле, Турция и още докато сменях обектива на предния капак, четирима младежи ме наобиколиха: - Говорите ли английски? Когато им казах - Да, единия от тях започна да разказва без да съм го попитал нищо: "Ние сме от Афганистан. При нас е страшно. Искаме добър живот като младите хора в Европа", започва разказа си Палейков.
Георги Палейков спечели наградата на конкурса за добра и чиста журналистика Web Report
По думите му мнозинството от мигрантите са от Сирия и Афганистан, но не липсват и хора от африканските държави и бившите съветски републики. Повечето от бежанците са млади, срещат се и семейства. При посещението му на границата между Турция и Гърция обаче не срещнал нито един сирийски гражданин.
"Не искаме в Турция. Искаме във Франция. Там имаме много познати. Миналата седмица ни казаха, че отварят турската граница и можем да тръгнем накъдето искаме. Гърците не искат да ни пускат, но ние не искаме да останем там. Само да преминем по пътя за Франция", споделят мигрантите пред фоторепортерът.
"А защо не искате да преминете през България?", пита Палейков.
"Ооооо, там не може. Познати казаха че там много ще ни бият и ще ни вземат всичко-пари, телефони. Братовчед ми са го хванали граничари в България - взели му всичките пари и го оставили в гората. После други го хванали - те го удряли, защото нямал пари", разказват мигрантите пред фоторепортера.
По-голямата част от бежанците живеят в Турция от поне две години. Според местните автобуси и микробуси, идващи от Истанбул, струпват към границата около Одрин стотици кандидат-имигранти за Западна Европа.
Целта е оказването на геополитически натиск от страна на Турция към ЕС.
"На всеки 30 минути пристигаха бусове и камиони. Раздаваха храна, вода, дрехи и одеяла", разказва журналистът.
Уплашени хора имаше, като в повечето случаи това бяха по-бедно изглеждащите и то семейства. По-младите пък бяха готови да щурмуват границата с Гърция и да влязат в конфликт с гръцките гранични власти. Още от пръв поглед си личеше, че голяма част от бежанците обаче са добре облечени и със скъпи модели смартфони, споделя впечатленията си Палейков.
По думите му за момента не се очакват нови вълни от бежанци, освен ако не започне нов военен конфликт.
Белези за това има в Афганистан, където талибаните бележат нови победи над централното правителство. Там войната не е спирала на практика от 2001 година.
Журналистът разкрива и за лицемерното отразяване от страна на медиите.
"Репортерка обикаляше и караше оператора да намери плачещо дете, за да направят там репортажа, но всички деца се хранеха или си играеха. Накрая намериха семейство с две деца и поне десет минути ги нагласяха - кой къде да седне и едва ли не как да изглежда пред камерата. Репортерката обясняваше, че тези хора не са яли от два дни, а точно зад тях имаше огромни кутии с храна, сокове и вода", разказва Палейков.
Репортажът бе прекъснат от турчин, който премина с тава с баклава, за да раздаде на семейството, допълва фоторепортерът.
"В един момент мигрантите започнаха да се снимат на брега на Марица и едното момче ми каза, че така ги учели от някаква организация, за която те твърдяха, че е американска. Опитах се да разбера, каква е тази организация, но единственото което ми споменаха беше, че предишния ден ги учели как да се държат с медиите и какво да говорят", споделя фотожурналистът от Булфото.
"От 24 часовия престой на турско-гръцката граница, останах със смесени чувства. От една страна видях цели семейства с бебета, тръгнали без да знаят накъде, от друга страна - добре облечени и организирани хора със скъпи телефони, които знаеха какво правят, къде да се събират и как да се придвижват. Местните жители в пограничните села имаха много добро мнение за българите, но когато станеше дума за бежанци - никой не споменаваше нито дума", завършва разказа си победителят от Web Report.
Целия репортаж на Георги Палейков може да видите тук >>>
Конкурсът Web Report 2021 се проведе за четвърта поредна година, организиран от най-големия български интернет портал Dir.bg. Журналистическото състезание предизвиква авторите, които пишат по важни за обществото теми да премерят сили с други като тях, давайки още една трибуна на добрите примери в журналистиката.
Цялата информация за конкурса за добра журналистика на Dir.bg, както и кои са участниците с авторски материали можете да намеритe на сайта webreport.bg или на Facebook страницата на конкурса Web Report 2021.
Водещи имена в българските медии оцениха авторските материали: Владимир Жеглов (Основател на Dir.bg и почетен председател на журито), Антон Хекимян (Директор "Новини, актуални предавания и спорт", bTV), Евгения Атанасова (Журналист и продуцент, БНТ), Анна Заркова (Журналист и писател, член на УС на СБЖ), Ива Дойчинова (Директор на Радио "София", БНР), Методи Владимиров (Водещ и продуцент, NOVA), Ваня Николова (Журналист, сценарист), Владимир Йончев (Гл. редактор, OFFNews.bg), Елица Николова (Гл. редактор, списание "Мениджър"), Галина Александрова (Гл. редактор, 3e-news.net), Найден Тодоров (Председател на Асоциацията на спортните журналисти в България), Евгени Димитров (Основател на агенция "Булфото"), Илияна Захариева (Директор "Корпоративни комуникации", А1).Генерални партньори на конкурса са A1 и Dundee Precious Metals. Партньори на конкурса са Hendrick's, Black Sea Gold, TBI Bank и Балдаран.
Web Report се провежда с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти. Медийни партньори на конкурса са БНТ, БНР, БТА, bTV Media Group, NOVA, списание "Мениджър", телевизия ММ и агенция "Булфото".