Всеки автор на съдържание, с което се гордее - работил е с факти, разгледал е всички гледни точки, не се е влиял от корпоративни интереси и е показал неудобни истини - изобщо всичко, което отговаря на критериите за чиста журналистика, е добре дошъл да постави за нов прочит своя материал в платрофмата Web Report, която е отговорена до 18 април. Това каза в предаването "Дарик кафе" Елза Тодорова от Dir.bg, която представи пред водещите Драгомир Симеонов и Иво Райчев конкурса, организиран от първата онлайн платформа за осма поредна година. 

"Призовавам колегите от национални и регионални, малки и големи медии да кандидатстват с материали във формат разследвания, репортажи, интервюта, коментари и анализи, очерк-портрети, фоторепортажи, видеорепортажи и подкасти. Знаете, че напоследък става все по-модерна тази форма на изява на наши колеги - чрез подкасти, затова конкурсът е отворен за тях", посочи Тодорова. 

Драгомир Симеонов попита какви са конкретните условия и критерии за участие. А те са материалът:

  • Да е публикуван в периода: 07.02.2024 г. - 18.04.2025 г.
  • Да е публикуван на страниците на уебсайт, личен блог/влог или в официален профил на кандидата в социалните мрежи.
  • Да не е участвал в предишното издание на конкурса.
  • Да бъде оригинален авторски материал.
  • Да бъде написан на български език, правилно, според езиковите правила на българския език.
  • Да цитира коректно и достоверно информационни източници, факти, препратки, като указва кои са те.

Драгомир Симоенов отбеляза, че напоследък се е "завъдила и една друга форма на журналистика", но изрази надежда, че журито в конкурса ще може да отсее качествената работа. 

"Много е интересен моментът с оценяването, защото конкурсът, който Dir.bg организира за осма поредна година, обединява всички медии, които иначе би трябвало да са конкурентни една на друга. Говорим за телевизии, радиа, сайтове и др. Те имат представители в журито и цедката наистина е сериозна. Невъзможно е нещо, което не отговаря на критериите за обективност, да попадне сред победителите в конкурса. А и всеки от журито има критерии, по които пресява съответните материали, отделно има и общи такива. Давам за пример, че през годините е имало победители в конкурса, чиито репортажи имат сериозен обществен отзвук и променят пейзажа, така да се каже", подчерта Елза Тодорова.

Тя избори и журито - журналисти от конкурентни медии и изявени професионалисти в сферата на комуникациите: 

Георги Любенов, водещ на "Денят започва с Георги Любенов" по БНТ, генералният директор на БТА Кирил Вълчев, водещият на "120 минути" по bTV Светослав Иванов, Методи Владимиров - водещ и изпълнителен продуцент "Новини" в NOVA, Николай Петров, старши редактор и водещ на програма "Хоризонт" - БНР, Ивайло Станчев - главен редактор на "Капитал", журналистът и писател Анна Заркова, журналистът и основател на кампанията "Будител на годината" Ива Дойчинова, главният редактор на Dir.bg Никола Костадинов, журналистът и сценарист Ваня Николова, главният редактор на OFFNews.bg Владимир Йончев, председателят на Българската асоциация на спортните журналисти Найден Тодоров, главният редактор на "Мениджър Нюз" Ирина Велева, Евгени Димитров - основател на агенция "Булфото", Илияна Захариева - директор "Корпоративни комуникации" в А1 и Александър Попов - главен редактор на Dnes.bg. 

Драгомир Симеонов попита и дали победителят е само един. Тодорова уточни, че във всяка категория има по един отличен автор. Категориите са Общество, Истински истории, Икономика, Технологии и иновации, Култура и изкуство и Спорт. "Тоест не само един журналист получава награда, което е много приятно за колегите, защото знаем през какъв труд минава понякога едно стабилно разследване и колко време отнема", подчерта редакторът от Dir.bg.

Водещият Симеонов попита и какво означават специалните награди "Млад автор" и "Зелено перо". 

"Досега като "Млад автор" биват отличавани наистина млади, находчиви хора, които дори все още не са студенти, понякога са ученици. Често те много добре са напипали обществени проблеми и са ги поднесли на хората в блогове и различни платформи по увлекателен начин. Личи си, когато в човек живее един млад журналист, който е добре да се развие във времето. И много често участниците в Web Report продължават да се занимават с журналистика и след това", посочи Тодорова.

Що се касае до наградата "Зелено перо", тя подчерта, че като организатор на форума Green Transition - водеща платформа за обсъждане на икономическите и политически предизвикателства, свързани със зелената трансформация, Dir.bg държи на темата. Когато говорим за т. нар. зелено бъдеще, за екология, често подобни материали биват възнаграждавани чрез конкурса.

Симеонов попита и колко материали обикновено участват. Елза Тодорова посочи, че те са десетки, ако не и стотици и оценяването не е лесно заради големия обем. Но процесът по думите ѝ е приятен, защото човек си дава сметка, че чистата журналистика е жива. "Знаеш, че нашата гилдия е подложена на немалко критики, а напоследък и балансът става все по-труден, борим се с пропаганда и дезинформация. Работата на журналиста става все по-трудна. Но аз съм обнадеждена, защото има много смислени материали", заключи Тодорова.

Водещите влязоха в дискусия след изразено от Иво Райчев скептично "дано". Драгомир Симеонов го попита защо подхожда така, а Райчев отвърна, че е живял и видял много периоди на журналистиката. "Моля ви, поканете го за жури да изчете стотина материали в конкурса, за да си върне и той надеждите, че чистата журналистика е жива", пошегува се Симеонов.

На финала Елза Тодорова призова регионалните медии да се включват много по-активно, защото из страната има изключително интересни истории и когато един автор не се безпокои, въпреки малкото населено място, да изложи даден проблем, това е много сериозна работа. Райчев се съгласи, че за медиите извън София е много по-трудно да направят разследване. Водещите и редакторът от Dnes.dir.bg се съгласиха, че подобни материали се отличават със смелост.

Web Report се организира с официалната подкрепа на Съюза на българските журналисти. 

Партньори на проекта са: А1 и Dundee Precious Metals.

Медийни партньори са БТА, БНТ, БНР, bTV Media Group, NOVA Broadcasting Group, Bulgaria ON AIR, Investor Media Group, Darik.bg и Дарик Радио, OFFNews.bg, списание "Мениджър", 3eNews, телевизия ММ и агенция "БулФото".

ИЗБРАНО