Спешен ремонт ще затвори части от 2 магистрали
43 млн. лева ще бъдат отделени за реконструкция и укрепване на три виадукта по магистралите „Тракия” и „Хемус”, съобщи министърът на финансите Симеон Дянков. Това стана, след като вчера премиерът обяви, че ще настоява депутатите да вземат мерки срещу опасните съоръжения. По време на ремонтите ще се ограничава движението.
Днес Борисов дойде в парламента и разговаря с представители на партиите, като в срещата участва шефът на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) инж. Лазар Лазаров. "По-добре е да имаме път с дупки, отколкото паднал мост със загинали хора", каза той пред журналисти.
Премиерът е разпоредил още следващата седмица да започне процедурата за ремонт на застрашените три съоръжения. На "Тракия" те са - на 61-вия километър, около пътен възел "Церово", и на 67-мия километър, а на "Хемус" - 30-тия км. "Тези мостове са в най-окаяно състояние и са топ приоритет", каза Лазаров.
Той уточни, че за да бъде извършен ремонтът, ще се налага затваряне на тези участъци от магистралите през лятото. Движението ще бъде пренасочено в едното платно. Не може да бъде определено колко време ще продължи рехабилитацията, тъй като съоръженията ще бъдат възлагани на инженеринг.
Фирмите в България, които са специализирани, са около 10. Всички ще бъдат поканени, плюс чужди компании, които имат голям опит в санирането на такива големи виадукти. Процедурата ще бъде на конкурентно начало и премиерът е разпоредил от следващата седмица тя да започне.
Лазаров изтъкна, че още през 2008 г. е предупредил за лошото състояние на тези съоръжения, но заради кризата първо бил отказан заем от Световната банка, а след това и пари от еврофондовете.
Представители на БСП не са присъствали на срещата с Борисов, тъй като са обидени на вътрешния министър Цветан Цветанов заради поведението му сутринта в парламента. Той заяви, че истинското бедствие не е земетресението от 22 май, а управлението на левицата.
В същото време вицепремиерът Дянков обяви в Министерски съвет, че за спешните пътни ремонти ще бъдат осигурени 43 млн. лева, като сумата е половината от отпуснатите преди месец с постановление на правителството 85 млн. за инфраструктурни обекти. Ще отпаднат някои пътни обекти, за които не е нужен спешен ремонт. Министърът каза, че се надява още утре парламентът да одобри решението.
"Тези пари обаче няма да стигнат. Според първоначалната оценка на експертите – около 200 млн. евро са необходими за всички по-големи мостове и съоръжения. По някои от магистралите и мостовете се оказа, че от 40-50 години по основни пътни артерии не са правени ремонти", изтъкна Дянков. Общо за 11 опасни съоръжения, представени в доклада на АПИ като приоритетни, ще трябват 58.8 млн.лв.
По-късно министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова уточни, че се очаква ремонтите да започнат в близките седмици. Тя изрази надежда тези три и останалите осем мостови съоръжения в критично състояние до есента да бъдат укрепени, а другото лято да се работи и по останалите.
Павлова добави, че премиерът е възложил на Симеон Дянков да се направи преглед на бюджетите на всички министерства и ведомства, за да се потърси дали там има буферни средства, които могат да бъдат спестени и с тях да се натрупа фонд за аварийното ремонтиране на виадукти и мостове. При добри приходи в бюджета ще се търсят възможности да се възстановят средствата, за да продължи изпълнението на замразените днес проекти.
Междувременно "Атака" внесе проекторешение за спешен ремонт на мостове и виадукти, в който да участват инженерните части на армията, предаде БТА. За осигуряване на първоначалните средства правителството да предприеме незабавно прекратяване на българското участие в мисията ИСАФ в Афганистан, предвижда Волен Сидеров, според когото тази мисия струва на държавата 55 млн. лева годишно.
От Пътната агенция вече съобщиха, че около 60 моста и виадукти в страната са в тежко състояние и са опасни. Планира се догодина да започнат аварийни ремонти. Финансиране обаче още няма. Възможностите са националният бюджет или заем от Европейската банка за възстановяване и развитие.
Около 9 млн. лева по предварителни данни ще струва само пълното възстановяване на падналия мост на р. Струма.