Полша пое по-голямата част от вината за катастрофата със самолета на Качински
Полската правителствена комисия, която разследва катастрофата със самолета на Лех Качински обяви, че са установени грешки на полския екипаж и на руските наземни служби.
Част от отговорността за катастрофата е на Русия, се казва в него, но Варшава все пак признава, че основните причини за катастрофата идват от полската страна.
Сред тях са изброени "равнището на подготовка на екипажа, което застрашавало сигурността на полета, твърде високата скорост и прекалено малката височина", на която се намирал самолетът, както и лошите атмосферни условия, които правели визуалния контакт със Земята невъзможен.
Пряката причина за катастрофата е спускането на самолета прекалено ниско при прекомерно висока скорост и атмосферни условия, при което не е имало никаква видимост към земята, заключава полската комисия. Екипажът не е реагирал на сигнала на предупредителната система, задействан автоматично при приближаване към земята, подчертава докладът. Той "не е обърнал внимание на възможността за алтернативно кацане на летището във Витебск и на предварителните прогнози за времето в района за кацане край Смоленск", отбелязват полските експерти в доклада си от 328 страници.
Сред причините за трагедията те посочват закъснялото решение на пилота да направи втори заход за кацане. Според тях не е имало възможност самолетът да се насочи за втори заход автоматично, допълва агенцията.
При катастрофата обаче е имало и грешки на руските авиодиспечери, обяви полското следствие.
"Диспечерът е давал грешни указания на екипажа, потвърждавайки, че самолетът се движи към пистата, когато той е бил встрани от нея, посочва 34-членната комисия, съставена от равен брой военни и цивилни представители.
Според доклада "контролната кула не е информирала екипажа, че слиза под траекторията за заход и изпратила със закъснение предупреждение за промяна в указанията". Комисията констатирала също, че осветлението на летище Смоленск било "неизправно и непълно". Около 30 процента от светлините на летищната писта не работели, докато други били скрити от дървета, които ограничавали видимостта и пречели на диспечерите да следят адекватно приближаващите за кацане самолети.
Комисията не е установила нито една техническа неизправност в самолета. Върху екипажа не е оказван никакъв натиск да приземи самолета, гласи категоричното заключение на доклада, след като обратната хипотеза нееднократно бе изказвана след катастрофата.
В руския доклад, представен през януари, Москва хвърли вината за катастрофата на полския екипаж. Според руския доклад президентът Качински и други високопоставени полски представители били упражнили натиск върху екипажа, пилотите не били достатъчно добре обучени и решили да приземят самолета "при неподходящи условия".
По-късно полският премиер Доналд Туск обяви, че министърът на отбраната Богдан Клих е подал оставка.
„Вчера министърът на отбраната Богдан Клих ми връчи оставката си, а днес аз я приех”, заяви Туск пред медиите, цитиран от АФП и "Фокус".
Клих подаде оставка заради заключенията на полската комисия, разследваща самолетната катастрофа край Смоленск.
Туск добави, че заключителният доклад може да стане основа за добри отношения между Русия и Полша, предаде РИА Новости, цитирана от "Фокус".
„С увереност говорех, че добри отношения може да има само на основата на истината. Нашите отношения може да бъдат още по-добри. Ние сме готови към това да изградим добри отношения с Москва, но не за сметка на истината. Полският доклад няма за цел да прехвърли вината на някого и не подминава полската отговорност”, каза още полският премиер.