Нов учебник в РСМ размени географското положение на България и Албания
Авторите изразяват съжаление, че в стремежа си да не пропуснат нещо съществено, са пропуснали "технически грешки, които са разтревожили обществеността"
Новият учебник по история и общество за пети клас в Република Северна Македония привлече общественото внимание в страната в последните дни заради неточности в него. В раздела за географското положение на страната е посочено, че Северна Македония граничи на изток с Република Албания, а на запад с Република България, предава кореспондентът на БТА в Скопие Маринела Величкова.
Медиите в страната откриха, че в него също е посочено, че най-високият връх в света Еверест е висок 29 305 метра, вместо 8849 метра, Мъртво море е на 1400 метра, вместо на 430 м. под морското равнище, античният период завършва 10 века по-рано, а разделът за Португалия е илюстриран със знамето на Испания.
В писмо до сайта Публикум авторите на учебника Анита Ангеловска и Гликерия Илиоска откриват и други грешки и изразяват съжаление, че в стремежа си да не пропуснат нещо съществено, са пропуснали "технически грешки, които са разтревожили обществеността".
"Учебникът, беше представен на редовен конкурс от Педагогическата служба още през май тази година. Всички предложения от технически характер са взети предвид при изготвянето на окончателния му вариант. Нито ние авторите, нито рецензентите имахме възможност да прегледаме учебника преди печат. Може би щяхме да забележим, че вместо 5-ти век, пише 5-ти век пр.н.е., че при обработката и редакцията на текста е допусната грешка относно местоположението на нашите съседи от изток и запад, или по отношение на мерните единици. Въпреки че е очевидно, че има технически грешки, защото ако прочетете учебника и го анализирате, педагогически и методически ще забележите, че той напълно следва учебната програма, методиката за създаване на учебник и Националните стандарти" пишат в обръщението си Ангеловска и Илиоска, които уточняват, че грешки има и в албанския вариант на учебниците и молят МОН да коригират електронните версии на посочените места, а учителите да обяснят на учениците, че има технически грешки в конкретни части от учебника.
От Министерството на образованието и науката (МОН) и Педагогическата служба обявиха, че започват процедура за установяване на причините за пропуските при одобрението и издаването на учебника. "Чрез Националната комисия по учебниците като висш орган в процеса на одобряване на учебниците, МОН вече е изискало информация за работата на всички заинтересовани страни в процедурата по одобряване на конкретния учебник и след получаване на доклада министърът на образованието и науката ще направи конкретно предложение за по-нататъшни действия", пише в съобщението, публикувано в македонските медии.