Ако проблемът с все по-трудния трафик в София днес не успя да влезе като точка в проваленото извънредно заседание на местния парламент, той все по-убедително се настанява като тема в ежедневието на софиянци. Граждани недоволстват пред телевизионните камери и в социалните мрежи, че все по-дълго и по-често стоят в задръствания на ключови булеварди в града. Така ли е наистина?

На 17 октомври задръстването по бул. "Черни Връх" в София достига до "Околовръстния път", а придвижването до центъра на града отнема на водачите между 50 и 70 минути. Граждани се оплакаха пред БНТ, че задръстванията в района вече не са само в пиковите часове.

"Дори през деня вече задръстването е много сериозно. За съжаление, алтернативните маршрути са направо невъзможни", казва Светла Онгузова, жителка на "Драгалевци". В конкретния ден - 17 октомври, ръкавите към "Бояна" и "Симеоново" са не по-лесно проходими, както показа справка на Dir.bg в Google Traffic.

"Уличките в "Драгалевци" са двупосочни, много тесни, има паркирани автомобили, което е просто абсурдно. В един момент някой колеблив шофьор затапва цялата схема и става драматично. Толкова силно задръстването стана преди 5-7 дни, когато започна долу преустройството на самото кръстовище до търговския център", добавя Онгузова. 

Тя визира разширяването на ул. "Филип Кутев". Освен този ремонт, тече такъв и на детелината на бул. "България" в кв. "Бояна", за който временно изпълняващата длъжността главен архитект на София Богдана Панайотова бе обещала да приключи до 15 септември. Той се забави обаче заради спор между АПИ и СО.

Ремонтира се и ул. "Опълченска", която е затворена за разширение. Трафикът от нея се поема от "Сливница" и "Христо Ботев".

Друг голям ремонт е този на бул. "Тодор Каблешков", където третият градски ринг трябва да се свърже с бул. "Черни връх с изцяло нов пробив.

Ако обективната причина за задръстванията в София е една и съща през последните 10-ина години - че столицата е предвидена за до 500 000 жители, а в момента жителите ѝ са над милион и половина, според пътния експерт инженер Ясен Ишев субективните причини са повече:

"Причините са комплексни. По принцип организацията на движението в цяла София е под всякаква критика. Светофарните уредби не са настроени съгласно трафика и считам, че следва всичко да бъде преустроено. На всяко едно кръстовище може с около 30% да се увеличи пропускателната способност, ако се вземат необходимите и адекватни мерки. Това кръстовище (край мол "Парадайс") е показателно за неспособността на Софийска община, а и на колегите от КАТ, да направят една добра организация на движението".

Политическо говорене или реален проблем с конкретни решения?

Задръстванията по време на големи ремонти в София не са патент на управлението на ПП-ДБ-"Спаси София". Такива имаше и по времето на Йорданка Фандъкова. Като представители на старата и новата местна власт общинските съветници от двете партии обаче спорят усилено за това колко реален е проблемът, наследен ли е той, предлагат ли се решения или става дума за недобро управление.

Проблемът според Мирослав Боршош, общински съветник от ГЕРБ-СДС, е, че само за една година от 17-22 минути време за изчакване в задръстване, в момента то е 45 минути.

"Колите не са се променили толкова много, промени се управлението. Ремонтите преди се планираха. Този трафик е изкуствено създаден и идва именно от невъзможността да се планират ремонтите и строежите", коментира той пред bTV. Според Боршош проблеми като този между АПИ и СО, който бави завършването на ремонта на детелината на бул. "България" трябва да се решават с говорене, а не с прехвърляне на вина.

Той припомни, че ПП-ДБ-СС са получили като наследство 380 хиляди души, возещи се в метрото, което е довело до 85 хиляди по-малко коли. Според него при добро планиране на нарастващото население и трафика в София, би следвало в следващите 4 г. 600 хиляди души да се качат в метрото, като се увеличат до 200 хиляди хората, които няма да ползват автомобили.

"Какво направиха те (бел. ред.: ПП-ДБ-СС)? Решиха да превръщат София в град на велосипеди. Не можете да го направите, защото софиянци ползват колелото не за да се придвижат до работа, а за спорт и удоволствие. Преди да се качат на колело, трябва да има по-малко трафик и по-чист въздух. А те направиха 2 км велоалеи и съсипаха цялото движение", коментира Боршош.

В последните седмици се извършват няколко важни ремонти, които ще облекчат трайно трафика, посочи като контрапункт Андрей Зографски от ПП-ДБ-СС, който призова за търпение. За такова по-рано днес призова и самият кмет Васил Терзиев, който заяви, че задръствания ще има, докато има ремонти. Затова пък обеща на 20 октомври да бъде отворено движението през три кръстовища - на "Опълченска" и "Сливница", на бул. "България" и Околовръстното, както и на бул. "Тодор Каблешков".

Той припомни и крайната цел - "подобряване на инфраструктурата на града, за да може да караме по европейски улици и да не си чупим краката по тротоарите". Терзиев критикува и политическото говорене по проблема, като заяви, че "от една страна чувам, че заради многото ремонти и строителство имало огромно задръстване, от друга се казва, че няма никакви ремонти и строителство".

След като днешното извънредно заседание на СОС не тръгна заради липса на кворум, иницииралите такова заседание - общинските съветници от ГЕРБ, видяха в това липса на желание у управляващите да решават проблемите на столичани.

Общинският съветник от ПП-ДБ-Спаси София Андрей Зографски обаче даде отговори в цифри още сутринта. Според него обяснението на затруднения трафик в София са повечето коли - през 2022 г. 50 хиляди са новорегистрираните автомобили в София, през 2023 - са 65 хиляди, а през тази година вече са 70 хиляди.

"Няма да стане само с кръгови движения, трябват и алтернативи. Имаме какво още да подобряваме към планирането на ремонтите, това е факт. Но в София трябва да има 3-4 пъти повече ремонти, за да се навакса изоставането. Следващата година започват още повече ремонти и ще се работи целогодишно, ако трябва, защото става дума за големи проекти. Ще има затруднения, но трябва да имаме търпение всички. 10 метростанции се строят на няколко места в града, няма как", коментира още общинският съветник.

Какво казват експертите?

От Института за пътна безопасност тази сутрин напомниха в своя позиция, че всяка година в началото на септември се констатира значително повишаване на трафика на моторни превозни средства в София. Това води до т. нар. "тапи" на определени възлови транспортни артерии. Управлението на трафика в столицата се осъществява от Столична община чрез дирекция "Управление и анализ на трафика".

Проучване от експерти на института обаче е констатирало, че са налице съществени пропуски при управлението на трафика, "които са напът да превърнат един хроничен проблем в криза". През 2024 г. се констатира почти двойно увеличение на проблемните булеварди и улици, както и съществено увеличаване на времето за придвижване. Причините според института са:

  • Неизпълнение на обещанията на кмета на София, поети в предизборния диспут за транспорта на София;
  • Недопускане на обществен контрол (по време на кризата с бул. "Патриарх Евтимий" беше създаден т.н. Комитет за наблюдение на трафика, който след първото заседание и поисканите проекти от страна на ИПБ беше закрит);
  • Липса на нов екип от експерти, които да приложат съвременни методи при управлението на трафика с експертиза при управлението (не са извършени никакви структурни и кадрови промени в основната дирекция "Управление и анализ на трафика")
  • Липса на прозрачност в управлението на СО (не бе изпълнено обещанието за създаване на информационна система, чрез която да се осъществява мониторинг върху дейността на администрацията в СО)
  • Липса на координация между СО и "Пътна полиция"-СДВР.

Според експертите, за да се подобри състоянието на транспортната система в София е необходимо да се преразгледа използването на интелигентните транспортни системи, пренастройване на гъвкав режим на светофарите, създаване на нова временна организация по основни възлови трасета, като се забраняват леви или десни завои, както и почасово използване на бус лентите от всички МПС, временно премахване на синя и зелена зона в определени участъци и ръчно регулиране на движението на МПС-та. 

Отговорът на Столична община пред Dir.bg

На запитване на Dir.bg за тапите на "Черни връх", който булевард се превърна в нещо като символ на задръстванията в столицата, от администрацията на Васил Терзиев обясниха, че: 

"Движението по бул. "Черни връх" между бул."Тодор Каблешков" и Околовръстен път е затруднено поради въведена временна организация на движение във връзка с изграждането на бул. "Тодор Каблешков" и ул. "Емилиян Станев", както и ремонти на "Софийска вода" в района на кв. "Драгалевци". На 18 октомври 2024 г. сутринта движението ще бъде пуснато изцяло в двете платна на бул."Тодор Каблешков".

До 17 октомври 2024 г. включително е въведена временна организация на движението за кръстовището на бул. "Черни връх" и бул."Филип Кутев", която е свързана с изграждането на бул. "Тодор Каблешков" в участъка от ул. "Луи Айер" до бул."Черни връх", посочват още от СО. Тя е съгласувана предварително с отдел "Пътна полиция" при СДВР. Извършват се асфалтови работи по северното платно на бул. "Т. Каблешков, включително и в кръстовището с ул. "Ем. Станев". В момента автомобилният поток се осъществява по новоизграденото южно платно на булеварда. 

На ул. "Ем. Станев" също е въведена временна организация, като алтернативни маршрути за движение са ул. "Стефан Дичев", ул. "Ген. Иван Колев", ул. "Д-р Борис Вълчев", ул. "Димитър Манчев", припомниха от общината. И още: 

"Движението в района се подпомага и дистанционно от операторите на Столична община при центъра за управление на трафика, чрез дистанционно управление на светофарите, като се следи трафика в реално време. За района на кв. "Драгалевци" е изискана промяна в организацията, така че в рамките на часовете, в които има натоварен трафик около учебните заведения, да не преминава строителна механизация".

От "Пътна полиция" към СДВР пък заявиха, че действително временна организация е съгласувана с тях от общината. Тя е с обхват до 20 октомври, а относно маркировката и знаците за временната организация, те не са в компетентността на "Пътна полиция", а на собственика на пътя - Столична община.