изДИРени истории: Игри за милиони
Забавление, спорт и бизнес в едно - светът на другите шампиони
Екзалтирана публика, наградни фондове за милиони и много млади хора, които гледат на живо и подражават на идолите си с вдъхновение. Това, казват, е достатъчно, за да може един традиционен спорт да има значително социално влияние.
Рецептата изглежда е без грешка и за състезания без големи традиции, защото когато говорим за електронните спортове, те притежават всичко това, макар все още на много места по света (включително и у нас) да не са получили официално етикета "спорт". А може би и с право, защото приличат по-скоро на една цяла индустрия. В основата си тя се върти върху естественото желание на човека да открива нови светове, макар и виртуални.
Геймингът отдавна е нещо повече от това "да разцъкаш" час-два на любимата игра на компютър или конзола. Милиони хора по света го правят, така или иначе. Геймингът вече е субкултура - при това една от най-големите в света. А електронните спортове се превърнаха в логичното следващо ниво на играта. Ако съберем целевите групи на тези два социални феномена и ги поставим на бизнес основа, резултатът е стряскащ: Пазар за индустрия, която обхваща интересите на 2,5 милиарда души по света!
А световната "епидемия" не подмина и България. Помните бума на компютърните клубове, нали?! Страхът на родителите и несломимото любопитство на едно цяло поколение при първата му възможност да опознае, но и да присъства в светове и сюжети, излезли сякаш от страниците на Дж.Р.Толкин. Двайсет години по-късно регистрираните профили във всевъзможни игри от български потребители са около 700 000. Клубовете вече почти изчезнаха, технологиите нахлуха с взлом в ежедневието ни, а възможностите за виртуални игри са в пъти по-достъпни. Затова и не е изненада, че всяка година българи участват на някои от най-престижните турнири в света. А и печелят призови места.
"През 2003-та, когато започнах да получавам заплата, за да играя на компютърни игри, аз бях един от първите в Европа. Буквално се брояхме на пръсти, а и парите далеч не бяха толкова, колкото са в момента."
Спомените са на Здравко Георгиев. Познат с името Insomnia, той е първият световен шампион в дисциплината Warcraft. Вероятно изпреварил времето си, ако смятаме всичко в пари и наградни фондове. Сам изчислява, че приходите за топ състезателите в края на активната му кариера (2007 г.) са се повишили с 50 пъти спрямо тези за сегашните шампиони. Здравко обаче остава иконичен образ в гейминг средите далеч не само в пределите на България. В Азия, например, Insomia е една от визитните карти на България.
"Ние имаме най-много световни шампиони и най-много производство на талант от държавите на целия Балкански полуостров", добавя по темата Петрослав Белчев. Израснал с поколението на пионерите в тази сфера, Мyth се самоопределя като полупрофесионлен геймър. Участвал на над 100 турнира на живо, роденият в Търново Петрослав е като жива енциклопедия на гейминг индустрията по света и у нас.
Неслучайно пътищата му се пресичат и с едно вечно усмихнато момиче, което също е успяло да превърне хобито си в професия. Мария Miffzy Камарашка сама се представя като "гейминг ентусиаст", а заедно с Петрослав ръководи млада дигитална медия. HaveFun TV е лице на мащабен проект, който едни геймъри създават за други геймъри. Двамата работят по реализацията на документална поредица, която да запечата историята на електронните спортове у нас и мечтаят за това поне в тази сфера България да навакса изоставането си на ниво организация, администрация и регулация.
А дотогава?! Дотогава, отговарят фактите... Едни млади момчета и момичета, които доскоро гледахме укорително, вече променят средата, в която живеем. Професионални или не, днешните геймъри са от същата мая, от която са и стотиците ни медалисти от олимпиади по математика и информатика. Същата мая, която успя да ни омеси самочувствие на IT нация с изобилие от висококвалифицирани програмисти. Всички тези млади хора съзнателно или не се превърнаха в "другите шампиони". Правят го бързо, печелившо, често в чужбина и далеч по-безопасно, отколкото мнозина си мислят. А дали българската държава, бизнес, спорт и икономика ще намерят начин да се възползват от "другите" си шампиони? Оставям отговора на вас...
"изДИРени истории" e първият авторски видео проект на най-новите попълнения в екипа на Dir.bg Деян Веселинов и Ренета Веселинова. Двамата са познати лица от телевизионния екран, а отскоро отговарят и за видео съдържанието в портала.
Епизодът "изДИРени истории: Игри за милиони" е подготвен със специалната подкрепа на Allianz Bulgaria.